Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en sikkerhetsventil ja, så det skal være tett inntil et visst trykk før den slipper ut luft.

Kan godt være det er 2 bar. Det vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg kan klemme på radiatorslangene og høre at lokket småfiser (typ; fssss). Dette når bilen er kaldt.

Det jeg har sliti med er oppbygging av trykk i systemet. Slangene blir steinharde, og varmen i kupeen dabber av, eller forsvinner helt. Da koker driten til slutt.

Problem forsvinner bare jeg går ut og slipper ut trykket, så kan jeg kjøre videre.

Brukte 1.5 timer i dag på å lufte, i oppoverbakke og alt som er. Den er relativt normal nå. Varme i varmeapp, men dette dabbet av på tomgang. Stoppet bilen, gikk og, og merket at det var lik null trykk på slangene. Åpnet alikevel radiatorlokket, og det slapp ut litt trykk.

Startet opp igjen bilen, og da var det plutselig varme i apparatet, selv på tomgang.

Gir snart opp sirukulasjonssystemet på m52. :evil:

edit: termostaten er på 77 grader, og gått ca 30k km. Den åpner, uten tvil.

Skrevet

Vannpumpen da? Jeg har hatt en del M50 og M52 og har hatt diverse problemer med sirkulasjonssystemet.

De fleste gangene har det vært termostat. En annen gang var det vannpumpen og sist var det lokket på ekspansjonstanken. Det førte til at ekspansjonstanken sprakk pga høyt trykk.

Hvis alt er som det skal være, er det ingen problem å lufte en M52 :)

Skrevet

På en måte greit å høre at det ikke bare er jeg som har hatt problemer :P

Kan prøve å ta hele historien her;

For 2 år siden sprakk ekspansjonstaken i kulda. Før jeg fant sprekken, byttet jeg termostat, termostathus og vannpumpe (u-org)

Fikk da kjørt en nødrep på tanken, og den holdt fint foruten en liten lekk frem til feb i år. Var da jeg begynte å miste varme og masse vann.

Til slutt røyk bare hele driten etter noen dager med enormt trykk i systemet, og ny radiator montert for 3 uker siden. Brukte ca 4 timer på å lufte, men fikk normal varme i kupeen, og normalt trykk i systemet. Måtte dog finne ett annet radiatorlokk jeg hadde liggende, da det var gjennomtrekk på det gamle. Det andre jeg fant var tett.

Merket så onsdag denne uka at det sildret vann fra bunnpanna. Da hadde simringen på den uorginale vannpumpa takka for seg, og vannet gikk ut der.

Byttet på onsdag vannpumpe, til en brukt jeg hadde, som var hel og fin i lagre og skovler.

Mulig jeg luftet litt dårlig her, men er begrensa hvor mye luft som kommer inn ved vannpumpeskifte. Termostaten var ikke åpen når jeg bytta.

Men jeg fikk nå varme i kupeen både ved pådrag og tomgang, frem til i dag. Plutselig blåste det kalt, bilen gikk varm igjen, og trykk var bygget opp i systemet.

Siste utvei må være lokket, ellers har toppen takka for seg. :?

Skrevet

Du sier du har byttet radiator, kan det være noen andre steder det kan tette seg til? Er vel ikke det?

Men det tettemiddelet du har brukt, har jeg hørt kan tette flere plasser i radiatoren.

Skrevet

Eneste jeg kan tenke meg er at det sitter en luftpropp en plass, eller at (i værstefall) det går trykk fra en sylinder til kjølesystem.

Tettemiddel? Kan ikke si jeg har brukt noe tettemiddel underveis her.

Skrevet
Eneste jeg kan tenke meg er at det sitter en luftpropp en plass, eller at (i værstefall) det går trykk fra en sylinder til kjølesystem.

Tettemiddel? Kan ikke si jeg har brukt noe tettemiddel underveis her.

ahh, jeg tenkte "nødrep" var sånn radiatortett på boks e.l..

Skrevet

Sprekken var helt i bunn av ekspansjonstaken på den gamle. Den røyk da overgangen ble for stor mellom -30 ute og varmen fra vannet. Den utivdet seg for mye, og 3 liter vann forsvant på 10 sec pga trykk. Fikk til noe skikkelig jallamekk for å holde den sammen. Men holdt i 2 år. Har aldri hatt på radiatortetting på bilen ;)

Skrevet

Den sprakk gjerne pga sikkerhetsventilen i lokket :)

JEg vet dessverre ikke hva som kan være problemet ditt hvis du har byttet termostat, vannpumpe radiator og luftet systemet. Vær sikker på at lokket slipper ut luft ved høyt trykk hvertfall.

Skrevet

Nei jeg sitter igjen med at det kan være lokket. Jeg klarer uten noen anstrengelse å presse på slangen til jeg hører lokket slippe ut en liten fis. Så det sitter ikke helt tett.

Men på motsatt side, så klarer det ikke alltid å slippe ut det trykket som har bygget seg opp som igjen leder til koking. :? Får ta en tur til Stenshagen i morgen og skaffe nytt lokk. Kan være greit å prøve.

Men takker for alle tips. Fint å høre andres syns på ting når man står helt fast selv.

Det som forundrer meg mest er varmen i kupeen. Eller mangel på varme sådan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...