Gå til innhold

Trenger hjelp! Verksted skifter dyser 320D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Har sett min bmw 320D 00, på verksted for å skifte dyse 1 med sensor. De bestilte den og skulle skifte den for 6000. Når eg skulle hente den et par timer etterpå, sa de at de måtte vente noen dager, for den satt helt fast og da fekk de en induksjonsvarmer(?) som skulle hjelpe med å få den løs. Så jeg reiste hjem med buss og ventet på tlf. Når de ringte sa de at de hadde ikke mulighet å få den av, de måtte skru av toppen. Når de nå har fått av toppen, etter nesten en måned på verksted, får de den heller ikke av. Eneste rådet de hadde var å skifte toppen, og de 3 andre dysene.

Dette kunne med et raskt prisoverslag komme opp i den nette sum av 60-70000...

Er det noen her som har noenlunde peiling på hva jeg bør gjøre? evnt. hatt samme problemet.

En mulighet er å ta den på naf bil hjem, bestille brukt topp og skifte selv, men der er vel en del spesialverktøy? Jeg har ikke peiling på hvordan de dysene ser ut, og hvordan de skal taes av, om det er verkstedet som lurer meg eller?

Takker for svar! :)

Ps: bilen er og til salgs slik den står nå for høgste bud.

Mvh

Bjørn-Erik

Skrevet

Veit ikke om det er så lurt, men har hørt at de som ikke får den ut i det heletatt..løsner dysa på vanligmåte (uten og ta av dyserøra) og så da kjører motoren til det sier "poff" så er den løs :)

Som sagt ingen erfaring..

Skrevet

Min satt også, som jeg aldri har sett maken til.

Slet i noen gode uker, for å si det mildt.

Jeg knakk et par glidehammere fra tema, men disse var tynnvegget og hule, så vil anbefale noe som er støpt.

Jeg måtte finne en stor bolt med stort bolthode, sveise på en mutter med gjenger i samme størrelse som gjengene på dieseltilførselen på dysene.

Deretter trakk jeg den igjennom en del som var skrudd på glidehammeren, og skrudde bolten på dysen.

Panseret måtte av for å få en rett vinkel å nappe ut etter.

På samme delen som var skrudd på glidehammeren, var det også plass til kroken fra en kjettingtalje.

Så jeg festet taljen i labben på en løftebukk, og løftet hele bilen opp et par cm etter dysen. Så var det bare til å gi dysen noen klunk med glidehammeren, mens bilen var løftet, så poppet den rett ut.

Her er noen bilder fra da jeg stresset med det:

bilde5-2.jpg

Her ser du delen jeg sveiste, som jeg skrudde på dysen og trakk etter:

IMG_0035.jpg

Kjettingtaljen:

bilde3.jpg

Glidehammersettet fra tema (byttet den 2 ganger før det gikk, med talje som hjelp):

glidehammereks.jpg

Videre bildeforklaring til bildet over:

taljeghammer.jpg

Fikk en mekaniker med lang erfaring til å hjelpe med å finne ut av dette, og han sa at han aldri hadde vært med på noe som satt så jævlig fast. Så fortvil ikke! Den som ikke vil, den skal!

Har fikset en del tekniske ting på bilen, og 3-4 ganger nå, har jeg hørt av div. mekanikere at det er det verste de har sett. Det har blitt et standard svar når jeg ikke får det til, og spør profesjonelle etter hjelp. Haha. Det går alltid til slutt, men noen ganger blir det problemer, utover hovedproblemet, og ting tar tid. Så det gjelder å være tålmodig og prøve alt før du selger den "som den er".

Btw! På siden av dysene er det noen tapper for dieselretur. Disse liker å løsne når du slår på dysen, enten ved montering eller demontering. Så husk å stramme disse før du tar dysen(e) på plass igjen, for det går ikke å stramme de med vanlig torx-nøkkel når de er montert, selv om det ser ut som det går. Så da kan det lekke salig med diesel når du kjører bilen ut fra garasjen igjen. Pga motorens vinkler og utforming av toppdeksel, renner diesel rett ned på eksosrøret, og røyken står ut fra panser, lykter, kanaler etc. Så lukter det giftig i kupeen, og bilene bak deg får en fin tåke. Hehehe. Snakker av erfaring her!

Edit:

Slik ser dysene ut; Den øverste er jævelen med sensor:

bilde5.jpg

Skrevet

Takker for gode svar! :)

Føler meg litt lurt når de komme opp med en slik pris..

Hadde eg hatt tid, plass å skrue på, å kanskje litt meir kunnskap so trur jeg at jeg hadde tatt den heim å prøvd litt selv.

Men er det dumt å betale så mye for å få verkstedet til å skifte det?

Tenker på hva jeg får igjen for bilen når jeg får solgt. Er jo med å trekke opp prisen litt, med blant annet nye dieselpompe, dyse osv..

2000 mod, som er gått 195000

Skrevet

Vanskelig å si hva som svarer seg, men jeg hadde aldri betalt 60-70k for en reparasjon på en 2000 320d.

Hadde prøvd alt først. Hadde jeg ikke hatt kunnskaper til å gjøre det selv, hadde jeg kjøpt meg et partytelt, et sett med piper, skralle, fastnøkler, umbraco og torx. Glidehammer etc. Og bare kastet meg i det.

Eller hørt med venner som har bil som hobby. Evt. lagt det ut på anbud og funnet disse svarte verkstedene som fikser ting hvis du kjøper delene.

Hadde ikke noe av dette gått, hadde jeg heller kjøpt en brukt motor og betalt noen for å bytte den, enn å betale 60-70k til et verksted. Hehe.

Men det er min mening. Hva du gjør er helt opp til deg, og ingen dømmer deg for det!

Skrevet

Hvor du bor hend?

Dem bilan jeg har byttet dyser på har jeg laget spesialutstyr so drar opp dysa.

Fester utstyret i toppdeksel hullene og fester krov gjenget gjengestang ned i dysa som er gjenget opp innvendig også som passer på dysa. Da er det en mutter jeg skrur på så drar opp dysa med noen små slag med hammer når det går tregt oppover.

Skrevet

Om dem i utgangspunktet har gitt deg en pris på 6 lapper for og skifte dysa, så bør dem skifte dysa for 6 lapper da. Dersom de ikke hadde fortalt deg annet/blitt enig med deg om at jobben blir mer og mer komplisert og fordyrende, og eventuelt hadde demontert topp uten og konfrontere deg med saken overhodet så ville det jo ha vært en grei sak egentlig. Men informasjon er jo gitt.

Bare det at de har tatt av toppen er for meg idiotisk og ikke minst fordyrende, noe dem burde ta på egen kappe.

Jeg mener... Klarer dem ikke og skifte dyser på ett såkalt profesjonelt verksted uten og demontere hele bilen, så bør dem kanskje se litt mer på yrkesmulighetene som bakeri eller lignende.

Jeg skjemmes av såkalte merkeverksteder og synes utvilsomt veldig synd på alle deres kunder som blir ranet for kroner grunnet deres totale mangel på teknisk og fysisk innsikt og erfaring med og løse tekniske og fysiske problemer.

Jeg ville forlangt å få ett komplett pakning/boltsett sett med tanke på sammensetting av topp og motor helt gratis og forlangt at bilen blir hentet ut uten og betale så mye som ett øre for "skadene" de har påført bilen din.

Skrevet

Jepp. Enig der! Skjønner ikke helt hva de skal av med toppen etter.

Når jeg som er utdannet i lakk osv. får det til, bør nå et merkeverksted klare det også. Hehehe.

Men jeg mistenkte at du kanskje mente toppdeksel og ikke toppen, men hvis tilfelle er at det er toppen som er tatt av, bør de ta det på egen kappe siden det ikke skal være nødvendig.

Skrevet

Det eneste jeg kunne se på mine dyser, var at det var masse drit i "hullet" dysen står i.

Ser ut som sand egentlig.

Ellers er dysespissene sotsvart, så det henger kanskje litt der også.

Ellers leste jeg i dieseltråden at guruen hadde en teori om at det kunne være en kjemisk reaksjon mellom ståldyse vs. alutopp.

Skrevet

Kanskje dritten er sot og diverse partikler som blir steinhardt av den høye kompresjonen i dieselmotoren? Uansett så er det jo helt vilt at den skal sitte så fast at man kan heise opp bilen etter den.

Skrevet

Det er sot og olje og masse drit som legger seg i mellom toppen og dysa, Det fungere som lim. Man må ha konstant press og litt vibrasjoner for å få løs på fin måte.

Det hjelper også på vist man får kaldt vann til å rend over dysene over flere timer. Før man startet å ta løs. Da blir koks/sot veldig hard å fungere ikke som lim lengere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...