Gå til innhold

Firehjulstrekk og ulike dekk foran/bak


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp lagt om til sommerdekk på min E61 530XD - og oppdaget plutselig at jeg har forskjellige dekk foran og bak. Dimmen er den samme, bakdekkene er tydeligvis byttet fordi de var utslitt. Foran har jeg de originale Runflat-dekkene fra Goodyear (som suger, for øvrig) mens bak sitter det Conti SportContact3. Alle dekk 245/40-18 hvis jeg ikke husker feil - det er vel originaldimmen.

Problemet er at jeg etter omlegg 1) har fått katastrofalt kjipe kjøreegenskaper og 2) ser antispinn-lampa lyse iblant under pådrag, selv om det er tørr asfalt og jeg gjerne ligger i fjerdegir = ikke pga hjulspinn, her er det noe annet som ligger bak. Jeg mistenker at dekkene foran/bak er såpass forskjellige at systemet reagerer.

Dermed har jeg såvidt jeg ser det to options:

1 - Kjøpe to nye Conti SportContact 3 i samme dim som bak og sette foran i stedet for de originale Runflat-dekka

2 - Kjøpe fire nye Conti SportContact 3 og bytte overalt samtidig så alle dekk er like

Noen som har innspill på hva som er den beste option i dette tilfellet? Takknemlig for all hjelp her - byttet dekk på verksted i forbindelse med noen andre greier forleden, og de kommenterte at sommerdekka var ulikt slitt foran / bak, men mente det var uproblematisk mtp firehjulstrekken på direkte spørsmål fra meg. At antispinnlampa nå lyser iblant tar jeg som et tegn på at det ikke stemmer, og derfor har jeg heller ikke tenkt til å spørre dem om hva de mener er riktig å gjøre her.

Skrevet
Med mindre bakdekkene du har nå er veldig slitte så hadde jeg gått for alternativ 1.

Bakdekkene har såpass med gummi igjen at de holder denne sesongen og sannsynligvis også neste. Hadde helt klart vært behagelig å spare de tusenlappene på to ekstra dekk - SportContact 3 er jo ikke gratis akkurat.

Spørsmålet er om slitasjen i seg selv vil skape nok forskjell i rulleomkrets til at det har innvirkning på firehjulstrekken og antispinn, men hvis dekkene er samme merke og modell vil det kanskje bli så lite at det ikke spiller noen rolle...

Skrevet

Så lenge dekkdimensjonen er lik skal det ikke ha noe å si på den tekniske biten. Bakdekkene har gjerne en tendens til å slites fortere enn de fremme uansett - litt avhengig av kjørestil, så klart.

Skrevet

Kompis av meg hadde samme problem på en x3. Nye dekk foran, nokså slitt bak og den var ikke bra å kjøre. Da vinterhjulene ble satt på var den helt fin og da ble misstanken fattet. Sommerhjulene kom på igjenn nå og da var det samme saken. Så han kjøpte seg likesågodt et nytt hjulsett for litt forandring, helt feilfri :D

Skrevet
Kompis av meg hadde samme problem på en x3. Nye dekk foran, nokså slitt bak og den var ikke bra å kjøre. Da vinterhjulene ble satt på var den helt fin og da ble misstanken fattet. Sommerhjulene kom på igjenn nå og da var det samme saken. Så han kjøpte seg likesågodt et nytt hjulsett for litt forandring, helt feilfri :D

Men han hadde i utgangspunktet samme merke / modell hele veien rundt, eller?

Jeg har bestilt to nye dekk nå, og prøver dem foran, da det fortsatt er mye igjen av bakdekkene. Så får vi se om det hjelper... :shock:

Skrevet

Han hadde lik dim som levert orignalt i allefall, men ikke samme merke. Så har nok noe å si på rulleomkrets bare ved slitte og nye dekk.

Skrevet
Han hadde lik dim som levert orignalt i allefall, men ikke samme merke. Så har nok noe å si på rulleomkrets bare ved slitte og nye dekk.

Skal bli interessant å se. Jeg trodde det lå såpass toleranse i drivverket at slitte/nye dekk av samme merke og modell burde funke - bakdekkene vil jo tross alt uansett slites mer enn foran, men det du sier tyder jo på at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Jeg oppdaterer her når jeg får på nye dekk foran og får kjent om det hjelper.

Skrevet

Da er to nye SportContact 5 på plass på fremakselen, mens bakakselen fortsatt har de lett brukte SportContact 3. Bilen ble en helt annen å kjøre enn med Goodyear-runflats som jeg hadde - så det er ingen tvil om at problemet lå der. Klarer heller ikke fremprovosere antispinn-blinking ved pådrag (når krefter sendes fremover), som med runflat-dekkene kom konsekvent når jeg ga godt med gass.

Mao - problem solved. Iflg fyren på dekkverkstedet var X-drive ikke like fintfølende som quattro når det gjaldt like dekk foran/bak, uten at jeg fikk med meg årsaken til at han mente det var sånn. Han mente ihvertfall at quattro trengte fire nye dekk samtidig, mens X-drive godt kunne klare seg med to.

Uansett er bilen nå helt kanon å kjøre, så den friskmeldes og jeg er happy for at jeg slapp å kjøpe enda to nye dekk når det er bra med mønster igjen bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...