Gå til innhold

Sikring til anlegg + hvor trekke strømmkabel

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg er ikke så rutinert på dette med bil stereo, så har sikkert en del spørsmål som mulig blir oppfattet som latterlige men samma det...

Det jeg har kjøpt meg er:

- Basskasse 12" max 1100W

- Ny spiller

- Forsterker 800 W med 4 tilkoblingsmuligheter om man kan kalle det det

- Høyttalere bak

- Det nødvendige av ledninger

Jeg kjører forresten en 2001 e46 sedan

Så mine sprøsmål er:

1. Hvor kan jeg trekke strømkabelen fra + på batteriet og inn i bilen? Finner ikke noe hull eller åpning noe sted. Leter jeg ikke godt nok eller må jeg borre.

2. Hvor skal jeg sette sikringen? Skal den på den røde lange ledningen som leder strømmen fra batteriet til forsterkeren, eller på noe annet?

3. Hvordan jorder jeg? (latterlig spørsmål, men hvor setter jeg jordkabelen, og hva er det koblet til?)

4. Hvordan får jeg ledningene til hattehylle-høytalerne til å gå til forsterkeren bak, og ikke spilleren forran?

5. Noen intressante tips/råd?

Jeg har brukt en del timer idag på å finne ut av hvor jeg kan skjule kablene, og trekke dem videre etter at jeg har fått de inn i bilen, fått ut den gamle spilleren, funnet ut hvordan jeg fjerner setene osv så tror jeg skal få det til hvis jeg bare får svar på spørmsålene over. :)

Takk for svar og sorry for langt innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ta ut batteri og batterikasse under denne finner du en gjennomføring som kommer ut bak hanskerommet.

2. Sikringen skal på den røde kabelen du legger fra batteri. Skal plasseres så nære batteri som mulig (innenfor 40cm)

3. Den skal settes rett i karosseri, altså til metall. Det er viktig at du har god jording. Denne kabelen skal sitte god fast. Og det skal være god kontakt altså du bør pusse bort lakk der du monterer denne. Bruk kraftige bolter som feks. sikkerhetsbelte. osv..

Mulig du har ett par gode jord bak på høyere side der batteri orginalt er plassert om du hadde hatt 6.syl motor. Det er også den første kabelen du skal koble til forsterkeren!

4. Slipper den ned i bagasjen når du bytter høyttalere i hatthyllen..

5. Med så lite kunnskap om stereo så burde du kanskje handlet av en butikk som selger stereo og fått hjelp og veiledning derfra. Rett montering/innstilling er 50% av hele installasjonen din.

Ellers lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja takk for konge svar!

Haha burde nok ha fått noe hjelp men en gang må være den første, og lærer mye bedre og mer når man bare sliter litt og klarer det selv til slutt en å se andre gjøre det ;)

men takk for hjelpa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...