OrjanBmw Skrevet April 26, 2012 Share Skrevet April 26, 2012 Hallais! har i de siste dagene opplevd at bilen ikke girer skikkelig til tider, dette skjer ofte etter hard kjøring/hyppig girskifte. Dette skjer: når jeg tar giren fra D til R hender det av og til at den ikke går i revers, hvis jeg slipper bremsen står bilen stille og triller i nedoverbakker som om den var i nøytral, hvis jeg gasser litt på (ca 1-2 omdreininger) nykker plutselig giren inn og bilen virker normalt igjen, problemet er ikke konstant, men kommer av og til. Samme skjer i drive av og til. Kan også nevne at hvis jeg tar giren i park og tilbake i drive/reverse pleier den å hoppe inn i rett gir som den skal. Kan nevnes at jeg har skiftet olje/filter på kassen for noen uker siden og har planlagt å sjekke nivået, men det skal i utgangspunktet være fint, dette ble sjekket ca 100km etter skift og var helt perfekt, bilen har også stått i gang over pappmatte og parkert over pappmatte for å sjekke etter lekkasjer, uten å finne noe som helst. bilen gikk også i nødprogram i dag etter en tur på motorveien, etter ca 10min avslått gikk den tilbake til normalt, og problemet har ikke kommet tilbake etter det, dette skjedde også for ca 2 mnd siden, og forsvant igjen etter restart av bil. Jeg lurer på om dette kan være feil i drivverket ettersom jeg har fått en lyd mens jeg kjører, den er veldig hørbar over ca 45km/t, jeg tror det kan være hjullager og det kommer en durelyd, nesten motorlyd. Lyden forsvinner også delvis ved svinging til høyre mens den blir høyere ved svingning til venstre. Noe som er ganske klar indikator for hjullager. Tingen er at girkasseproblemet oppsto samtidig som hjullager problemet, derfor lurer jeg på om det kan være en sammenheng. Noen som har noen ideer? opplevd lignende symptomer? setter stor pris på all hjelp jeg kan få, håper på at det ikke blir girkassehavari!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emihol1 Skrevet April 26, 2012 Share Skrevet April 26, 2012 fint å skrive i topic hvilken bil \ motor det handeler om kan høres ut som en synkroniseringsring i gearkassa som er gåen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nøytralturn Skrevet April 26, 2012 Share Skrevet April 26, 2012 Automat? Tolker D til R slik. Kjenner meg igjen i manglende drift bakover, og da hadde reversen på kassa havarert. Lett å konstatere: digre aluminiumbiter i bånnpanna. Først sviktet reversen periodevis, men kom etter noen forsøk, så hadde jeg ikke revers i det hele tatt. Lyden kjenner jeg ikke igjen i det problemet, men høres da ut som hjullager? en slags "ljooooming"? Kan få den lyden lenge før man kjenner slakk i lageret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet April 27, 2012 Forfatter Share Skrevet April 27, 2012 beklager, har helt glemt å skrive biltype og gir. Bilen er en 92 modell E36 med ca 150 000 km. automatgir, motortype er m50b20 og girkasse er zf5hp18 tror jeg. hadde bunnpannen nede i går og fant ingen metalldeler, og magnetene var fremdeles gullende rene etter sist oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet April 27, 2012 Forfatter Share Skrevet April 27, 2012 kan dette være så enkelt som at det er feil type olje på kassen?`brukte olje av type dextron 3. sist gang brukte jeg castrololje, denne gangen brukte jeg ca 50% castrol og 50% biltema ettersom jeg ikke hadde kjøpt inn nok olje og måtte finne noen som solgte, klokken var da 19:00 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nøytralturn Skrevet April 27, 2012 Share Skrevet April 27, 2012 Bmw TIS er fine greier, her har noen luringer laget en nettutgave: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/04/91 Hentet fram "feilsøke gearkasse" til deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet April 27, 2012 Forfatter Share Skrevet April 27, 2012 Bmw TIS er fine greier, her har noen luringer laget en nettutgave:http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/04/91 Hentet fram "feilsøke gearkasse" til deg Glad i deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå