Gå til innhold

Beregning av alternativ import


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter bil til svigerfar i Tyskland. Importerte selv for et år tilbake og vurderer å gjøre det samme for han. Men, jeg tror jeg roter litt med alternativ beregning. Fra rødboka skal man summere prisen på alt ekstratutstyr for å få gjeldende bruktbilpris, mens det for historisk nybilpris ikke tas hensyn til utstyr? Ser på en 2009 530 xdat sedan med mye utstyr. Gjeldende bruktbilpris starter på 460.000 og ender på 577.000 om man summerer alt utstyret. Med 176g CO2, 1695kg bil og 235 hk (alle tall fra rødboka, ser liste for nybilpris opererer med 186g CO2 og 1705kg bil, men det stemmer vel ikke med 2008 og nyere) blir det da 490.000 etter standard beregning. Men, alternativ beregning gir 290.000,- i avgift inkl mva og ender opp på 507.000,-.

Til info så kan jeg si at mobile24.no oppgir 510.000 på vanlig beregning (fordi de legger til grunn 1705kg og 186g CO2) og på alternativ beregning oppgir de 470.000. Altså 40.000 å spare istedet for 17.000 å tape basert på det jeg velger.

Gjør jeg noe feil? Skal jeg f.eks. legge til grunn bruktbilpris på 460.000+44.000 for X-drive og ikke ta med det andre utstyret? I såfall kommer den på 477.000 (altså fortsatt over det mobile24.no legger til grunn).

Dette gikk som fot i hose da jeg importerte min egen 5-serie for et år siden så mistenker jeg glemmer noe...

Håper noen kan hjelpe meg eller i verste fall bekrefte at det ikke er noe å spare på alternativ beregning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta høyde for utstyr..

Regåret bestemmer "årsmodell" .. (altså en 12.2006 regga bil tolles inn som 06modell)

På en f.eks en 530xDAT skal du legge:

530 diesel

automat

4x4

St.vogn..

Man bør heller ikke bruke mobile24.no.. myyye feil på da det ofte er feil co2 og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttig svar!

Det er snakk om en sedan regga 12.2009 så legger da til grunn 530 diesel sedan med automat og 4x4. Det gir 460.000 + 44.000 for x-drive, tatotalt 504.000. Grunnprisen inneholder utstyret automat, xenon og skinn. Skal jeg da trekke ifra sinn og xenon, totalt 29.000 fra grunnprisen på 460.000,- for beregningen? Kommer da på 475.000 bruktbilpris. Bilen kommer da med alternativ beregning på enten 477.000 eller 465.500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttig svar!

Det er snakk om en sedan regga 12.2009 så legger da til grunn 530 diesel sedan med automat og 4x4. Det gir 460.000 + 44.000 for x-drive, tatotalt 504.000. Grunnprisen inneholder utstyret automat, xenon og skinn. Skal jeg da trekke ifra sinn og xenon, totalt 29.000 fra grunnprisen på 460.000,- for beregningen? Kommer da på 475.000 bruktbilpris. Bilen kommer da med alternativ beregning på enten 477.000 eller 465.500.

Hvis det er en 12.09 530xd sedan automat du ser på blir det:

2009 modell

530 diesel

Automat

xdrive

omd en har skinn eller ikke har ingenting å si.. Samme med xenon etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser etter bil til svigerfar i Tyskland. Importerte selv for et år tilbake og vurderer å gjøre det samme for han. Men, jeg tror jeg roter litt med alternativ beregning. Fra rødboka skal man summere prisen på alt ekstratutstyr for å få gjeldende bruktbilpris, mens det for historisk nybilpris ikke tas hensyn til utstyr? Ser på en 2009 530 xdat sedan med mye utstyr. Gjeldende bruktbilpris starter på 460.000 og ender på 577.000 om man summerer alt utstyret. Med 176g CO2, 1695kg bil og 235 hk (alle tall fra rødboka, ser liste for nybilpris opererer med 186g CO2 og 1705kg bil, men det stemmer vel ikke med 2008 og nyere) blir det da 490.000 etter standard beregning. Men, alternativ beregning gir 290.000,- i avgift inkl mva og ender opp på 507.000,-.

Til info så kan jeg si at mobile24.no oppgir 510.000 på vanlig beregning (fordi de legger til grunn 1705kg og 186g CO2) og på alternativ beregning oppgir de 470.000. Altså 40.000 å spare istedet for 17.000 å tape basert på det jeg velger.

Gjør jeg noe feil? Skal jeg f.eks. legge til grunn bruktbilpris på 460.000+44.000 for X-drive og ikke ta med det andre utstyret? I såfall kommer den på 477.000 (altså fortsatt over det mobile24.no legger til grunn).

Dette gikk som fot i hose da jeg importerte min egen 5-serie for et år siden så mistenker jeg glemmer noe...

Håper noen kan hjelpe meg eller i verste fall bekrefte at det ikke er noe å spare på alternativ beregning!

Hei, det som må legges til er evt. firehjulstrekk, stasjonsvogn og automatgir. Vi kommer til å legge til det som valg i BETA versjonen i løpet av uken. Husk at det er til slutt toll som bestemmer utfra sine vurderinger hva den endelige alternative beregningen blir.

Mvh

Erling

mobile24.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta høyde for utstyr..

Regåret bestemmer "årsmodell" .. (altså en 12.2006 regga bil tolles inn som 06modell)

På en f.eks en 530xDAT skal du legge:

530 diesel

automat

4x4

St.vogn..

Man bør heller ikke bruke mobile24.no.. myyye feil på da det ofte er feil co2 og vekt.

Hei Ellingsen

Ser at du kommer med en del påstander. Vi har meget god erfaring med at de tekniske data stemmer. For BMW anslår vi at det er kun 2% feilmargin, d.v.s. at det er 98% sannsynlighet for at de tekniske dataene er korrekt. 100% er umulig da enkelte modeller kan ha noen små avvik fra fabrikkens standardverdier i COC dokumentet. For 100% nøyaktighet må man ha tilgang til chassisnr og COC for hver eneste bil. Vi gjør så godt vi kan, men da staten har bestemt at man må benytte hver enkelt bil sine individuelle verdier så umuliggjør de samtidig en feilfri utregning på de ca 1 500 000 bilene på mobile24.no

Hvis du mot formodning skulle oppdage at CO2 eller vekt er feil på en modell, tips oss gjerne på info@mobile24.no så sjekker vi det mot data vi har fra BMW Tyskland.

Mvh

Erling

mobile24.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta høyde for utstyr..

Regåret bestemmer "årsmodell" .. (altså en 12.2006 regga bil tolles inn som 06modell)

På en f.eks en 530xDAT skal du legge:

530 diesel

automat

4x4

St.vogn..

Man bør heller ikke bruke mobile24.no.. myyye feil på da det ofte er feil co2 og vekt.

Hei Ellingsen

Det blir for dumt å snakke negativt om oss for å markedsføre dine egne tjenester. Fint om du sender oss din kontaktinformasjon på info@mobile24.no så vi får tatt kontakt med deg.

Mvh

Erling

mobile24.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mobile24.no gir en veldig god og lett tilgjengelig oversikt som absolutt gir en god pekepinn i forhold til hva man ender opp på når man regner ut selv. Slik som E60 har jo maks 2-3 år med samme spesifikasjoner uten at det har noe å gjøre med facelift etc. så skjønner at det er vanskelig å ha alle modeller av alle merker helt riktig. 186g CO2 brukes på mobile24 ser jeg for alle E60 jeg har sett på nå, men fra og med 2008 skal det være 176g CO2 ifølge den info jeg sitter på (nybilprislista opererer med 186g, i motsetning til rødboka, for 2009...) Har ikke fått chassisnr eller sjekket opp COC på den bilen vi nå holder på å sirkle inn, men skal selvfølgelig gjøre dette så vi vet helt sikkert hva vi ender på til slutt :)

Tusen takk for god hjelp til både Ellingsen og Erling hos mobile24 :) Setter stor pris på innspillene fra begge.

Mvh Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har bare et spørsmål her...

Når man bruker Eurotaxglass for å finne bruktpris på den aktuelle bilen, skal man da bruke gj.snitt km-stand eller km-standen på bilen?

Fikk svar på alt.beregning her om dagen, da hadde de brukt en bruktbilpris på 290 000,-. De skrev det var en nesten tilsvarende bil. Når jeg søker opp min bil på Eurotaxglass havner den på 190 000,-. Utgjør en forskjell på 40 000,- i avgifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et spørsmål her...

Når man bruker Eurotaxglass for å finne bruktpris på den aktuelle bilen, skal man da bruke gj.snitt km-stand eller km-standen på bilen?

Fikk svar på alt.beregning her om dagen, da hadde de brukt en bruktbilpris på 290 000,-. De skrev det var en nesten tilsvarende bil. Når jeg søker opp min bil på Eurotaxglass havner den på 190 000,-. Utgjør en forskjell på 40 000,- i avgifter!

Skal ikke bruke pris på tilsvarende bil. Ta utgangspunkt i den gamle "rødboka" som nå har blitt elektronisk. Jeg har aldri brukt Eurotax. De fleste greie verksteder vil skrive ut en pdf som ser lik ut som den gamle rødboka til deg. Der står det gjeldende bruktbilpris for bilen og gjennomsnittlig kjørte km for denne bilen. Bruktbilprisen blir da uten alt den måtte ha av ekstrautstyr, kun girkasse, drivkraft og karosseritype skal med. Dette legges så inn sammen med historisk nybilpris og reell km-stand på bilen. Da får man et forholdstall om bilen har gått mye lengre enn normalen eller ha fallt mer i verdi enn normalen (typisk for de fleste biler dyrere enn vanlige familiebiler tydeligvis) Da får du svaret på alternativ beregning med kalkulatoren på toll.no. Håper det var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...