Gå til innhold

1992 E34 520ia sedan ombygget til stroket M50 3 liter man.


Anbefalte innlegg

Kjøpte for et par mnd siden denne bilen. Har solgt mange gromdeler til den tidligere. Bilen er EU godkjent ut oktober + 2 mnd. Altså ut året. Bilen er mørk blå og ikke metallic lakk. Atlantisblau er koden. Noe rust her og der som jeg satser på å utbedre før salget. Bilen er i Stavanger. Bilen er kjørt 245.000 km. Motoren ca 12.000 km etter overhaling.

Forrige vinter ble den bygget om fra 520ia til en overhalet M50B25 stroket til 3 liter. Jeg har ikke papirer på arbeidet. Men har snakket med selgeren av motoren i Danmark. Han fortalte at motoren ble fulloverhalt. M54B30 veiv og råder.Nye lagre på veiv og råder. Honete sylindre med nye fjærer. Overhalet topp med sliping av ventiler og tetninger. Inn- og utblås kanalene er polerte. Ny clutch. Han byttet elektrikerarbeid mot motorarbeid. Det kostet visstnok 27.000 kr å overhale motoren. Bunnpannen og oljesil måtte byttes over siden denne motoren stod før i en 3 serie. Selgeren solgte motoren pga påkjørsel i siden. Den var nesten ikke kjørt med etter overhalingen. Så når motoren ble åpnet så motoren gullren ut inni. Også innsugs- og utblåskanaler. Motoren anslår jeg har ca 230 hk. Den er sprek og har bra dreiemoment. Betydelig sprekere enn 2.5 motoren.

Bilen ble bygget om til manuell gir. Drivverket består av M3 3 liter kasse, 530V8 mell.aksling og 530 bakstilling. Det står en diffbrems på nå i meget bra stand. Traversforingene og brillene ble byttet samtidig. Nye m5 skiver og bra calipere er montert bak. Bremsene framme er fra 850. Det er en fornøyelse å kjøre med så bra bremser. Bedre enn M5. Orig. BBS 10 eikete felger med bredkant står på bilen. 8 x 17 framme og 9 X 17 bak. Nå er det piggfrie vinterdekk montert som snart må byttes framme i alle fall.

Bilen er uten soltak, men har klima. Klimaanlegget er ikke i bruk. Må fylle gass. Soltaket på e34 fører dreneringsslangene ned og inn i kanalene. Der renner vannet ut og forårsaker med årene mye rustskader på jekkfester og kanaler. Så kanalene i denne bilen er i bra stand.

Nå er det et mørkegrått stoffinteriør i bilen. Slitt førersete. Har lysegrå framseter i bra stand med armlener som kan følge med. Casterstagene framme bør nok byttes.

Så her er en sprek sedan med sjelden M50 3 liter motor og 230 hk. Manuell gir, diffbrems og supre bremser. Meget godt utgangspunkt for turbo eller kompressor.

Ta gjerne kontakt på 92 22 65 44 hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er noen bilder. Det kan være at jeg hugger bilen siden delene er en del mer verdt enn bilen. Skal til Østerrike den 30.mai og kommer tilbake 13. juni. Til da har jeg sikkert funnet ut hva jeg skal gjøre.

Bilen kan selges slik den står for 28.000 kr. Kanskje setter jeg inn 2 liter motor, 525 bremser og åpen diff og 16 toms felger. Da kan bilen selges for 10.000 kr. Eller at karosseriet selges rullende uten motor, gir, bremser og diff og står på 15 felger for 5.000. Kanalene er bra og bilen EU godkjent ut oktober + 2 mnd. Pluss at årsavgift er betalt. Og kanskje fri omreg.

Ta kontakt hvis et av alternativene kan være interessant.

Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...