Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden har jeg gått glipp av.. Jeg digger E24, og det ser ut til at en flott bil har havnet i de rette hendene :) Skal følge med her.

• Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hei og jeg har fått gjort litt i garasjen i dag og. Fordel med og jobbe kveld skift at man kan skru fra morgen til kl 1400 uten noe mas om andre ting :)

Dagens var:

Skru av front deksel og fordeler , og skru av topp boltene i rett rekkefølge.

Toppen er nå av og påbegynt demontering av vippetøy og slikt.

Det er vertfall orginal motoren som står i bilen da min motor heter m90b34 og har annen boring og slag en m30, det var stemplet m90 bak kam drev på toppen. Greit og vite for meg :)

Sylindre og blokk ser bra ut , ingen store overaskelser der så langt.

Topp pakning var hel runt alle sylinder ringene, men jeg fant ut hvor den var gåen og forhåpentligvis grunn til koke problene, var også endel vann dråper på stempel, se vedlagt bilde av det. Fant også ut at på vippe armen for innsug sylinder nr 4 så var vippe bolten dratt runt på gjengene så den kunne laget problemer når som helst.!

Fikk avfettet toppen og spylt den ren, og før jeg måtte pakke i dag så fikk jeg skrudd av alle vippe arms boltene og muttere og den ovale skiven. I mårgen satser jeg på og få av vippe armer , fjerer clips , aksling og kam.. Hvordan er det og få ut kam og aksler? Sitter det noe inni hampen eller er det greit og dunke det ut? Noe jeg må tenke på her så si i fra! :)

Dette er første gang jeg demonterer en topp i molekyler, jeg passer også på og sortere alt slik at det kommer til bake der det har vært.

Neste steg etter toppen er rensket blir og levere det til en kamerat av meg som overhaler motorer og han skal slipe ventilene og sjekke / bytte styringer om det trengs. Så skal toppen til planing.

y3ha76s1y7onbn53jst1.jpg

tgiazuhf2kv5diphnndf.jpg

i9vmingeem8w7b20bdq7.jpg

07n8iwri3en3bzay7xa6.jpg

Skrevet

Begrenser seg litt hva jeg legger ut på testing . En kan teste alt for 1000 vis av kr men har ikke råd til slikt nå.

Det må holde med planering. Det er ikke en rast topp jeg overhaler.

Men

Dagens økt var kort. Siden dette er min første topp demontering så var det litt tabber og frem og til bake som resulterte i stress siden jeg hadde dårlig tid i dag.

Fant ikke noe logisk måte dunke ut di forholdsvis trange vippe arms akslingene etter c clips var fjerna annet en og bruke en lang aksel og dunke dem ut, tok tid men det gikk fint. Jaggu var det ikke 2 men 4 vippe arms akslinger det viste jo ikke jeg!

Ok

Har laget ett nummerert pose system der alt til inn og ut på sylinder 1 havner på samme plass. Osv, tar tid det og men tror det er best.

Heldig vis så fant jeg en masse som var dårlig og dette er kjempe god grunner til at jeg tok stege med og overhale dette.

Samtlige ventiler var fulle av koks og dritt grunnet 10 av 12 olje tettninger var løsna i 2!

Ellers så var alle ventil seter i i god stand ingen tæring eller hakk på noe. Eneste noe små hakk på topp av ventilstang der vippe arm slår.

Alt i alt meget fornøyd med dette.

En ting, kam aksel er i topp stand og den skal jeg bruke videre sammen me resten oppi her.

Men må den ut før jeg leverer til planing? Ser ikke noe grunn til og herje me den ut og inn viss det ikke trengs.

wvoamoq3cv97t2hxpzon.jpg

zgf7e5e6rjdsuz6fhvbk.jpg

5t21fpsp7hnx8mfasfue.jpg

Skrevet

Da er toppen videre sendt for inspeksjon, , alle styringer var helt topp, bytter ikke dem.

Ventiler slipes og pusses blanke , kam aksel poleres :), dette blir bra.

Skrevet

Flott bil. :D Akkurat samme spes. modell og farge som min det. :wink:

Hadde vært litt morsomt og se hvor langt unna hverandre ch.nr våre er mitt 5545177

Var første året bmw tok over produksjonen av karosseriet selv, etter at carmann lagde de unøyaktige tidlige modellene. De hadde 3 lag med kanaler som er kjempe morsomt ved rustsveising. #-o

Har fortsatt ikke funnet noen spyllertank, men 78mod. har jo ikke feilvasler for lys og div. så hva skal du med nivåvakt på den. Mulig du har en 79mod. Ble jo produsert fra etter fellesferien 1978

Skrevet

Hei. Morro at du har lik bil :)

Jeg har ennda ikke funnet meg noe tank nei. Men jo jeg har nivå , stikket til den ligger side om side sammen med spyler motor stikket.

Samt det lyser wachwasser ellér hvordan det nå skrives i check panelet mitt :)

Hvor finner jeg chassi nr mitt?

Skrevet

Står på høyre innerskjerm, langs den kanten som skjermen er festet. Det jeg mente er at check panelet kom først på 79mod. Så da har du en 79mod som er produsert på slutten av 78.

Prøv og legg inn sc.nr her så får du opp måned og år.

http://realoem.com/bmw/select.do

Min blir 7/1978 og har ikke check panel

PS. Du bør bytte det olje røret som går over kammen på toppen. Er det første som skaper problemer, da det går tett og skaper dårlig smøring til kam. Bytt også kobber skivene på banjo boltene som holder det. Og skru dem fast med locktite( har en tendens til og løsne. Det aller beste er og bruke topplokk fra 82mod. og nyere. Det er genrasjon 3 eller 4 og da er de fleste barne sykdomene med sprekk i toppen luket bort. Nå har jeg ikke sett så nøye på din, men kan se ut som en nyere allerede. Årstallet står på en running på innsugs siden.

Skrevet

toppen din har vært byttet engang, m90 motoren har andr ekjølekanaler i toppen, hvilket årstall står det ved innsugskanal på syl 1 ?

m90 er en gulel god og morsom motor :D mye mer arti enn m30b34 :)

Skrevet

Skal jaggu si dere er oppmerksomme.

Stemmer det. Det var han jeg leverte toppen til for ventil sliping som la merke til årstall.

Den er faktisk stemplet med 81 eller 82 husker ikke akkurat nå. Så står det m90 bak kam tannhjul

Men kan hele motoren være det da eller kun toppen?

Status nå er at jeg holder på og klargjøre blokk for lakkering. Jeg bruk powercoat industri matt sort lakk, tåler 300 grader og lakkes på bart metall.

Aluminiums deler blir vasket grundig, ( oppvask maskinen står å går nå hehe )

Satser på og få levert toppen videre til planing i løpet av uka.

Er helt enig i morty her ang motor.

Jeg hadde tidligere en sort m535 86 modell og den hadde en artig og morsom motor den og. Helt klart en turtalls motor.

Men kan ikke sammen lignes med hvordan denne m90 maskinen trekker fra lavt turtall og til du må gire.

Er stor fornøyd og blitt veldig glad i min m90 egentlig :) er derfor jeg satser på den og fikser den opp og!

Skrevet

den har en helt egen lyd og respons den motorn, pga kortere slaglengden. skikkelig morsom motor når du får gjort litt med di :)

min gamle hadde dog nyere type innsug som jeg monterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...