Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og foresten ch.nr står på høyre side torpedoveggen. På baksiden der lufta til cupevifta suges inn. Ved sidenav den svarte ruglete plata.

• Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Alle injecton m30 motorne på 70tallet, og noen fram til 1982 hadde delbart.

E-12 528i 530i 533i og 535i +Alpina (disse hadde fram til prod.stopp i 1982 Men da e28 ikke var godkjent i Afrika ble e-12 produsert fram til 1985 med den nye motorn fra E-28 + Inntriøret fra E-28).

E-24 628i 633csi 635csi

E-3 og E-9 3.0si 3.3si+++

Tidlige e-23 728i 733i

Og de første E-21 Alpina b6

Og noen flere

Herlig lesning!

Jeg har aldri hatt særlig inngående sans for eller peil på det banan-sprutet, men morro å lese slik info.

Alpina E12 B8 hadde vel samme runnere, og føler vel at jeg har sett bananene på både tidlig E23 og tidlig E24 Alpina?

Samma det, liker å lese om andre som vet hva de snakker om!

Skrevet

Stemmer det ble bygget noen alpina b8 det var da en motor på 3210cm3 som ble brukt mellom 10/77 - 7/80

Margarus

Du kan for og være på den sikre siden måle boringen din

M90 93,4mm

M30 92mm

Skrevet

Interesant lesing her :)

Mine stempler er merket med pil frem over og 93,35 mm

Status i dag.

Jeg har fått toppen tilbake fra motor verksted.

Di har sjekket styringer , di var som nye tight og fin!

Slipt renset og polert alle ventiler, di er blanke som nye og frest alle ventil seter.

Alt er nå som nytt og tett.

Har også polert og shinet opp kam aksel og vippe armer.

Dette hentet jeg dag, har i kveld rengjort toppen samt skrudd på fordeler deksel fremme da det må planes sammen me toppen i mårgen. Håper å hente den på tirsdag.

Blokka lakkeres før helga, og da begynner det og dra seg til her i garasjen :).

Innimellom harjeg pusset og lakkert litt braketter til servo pumpe etc , og start motor. Og motor fester,

Har også bestilt ny clutch kit , frostplugger , en haug med små vannslanger og veivhus ventilasjon slanger, håper det kommer fort.

Desverre ingen bilder i dag , kommer så fort jeg får en blank og ren topp hjem og begynner og montere der.

Så spørsmål.

Jeg fikk med 2 stk store simringer i slipe settet, en til for og en til bak på veiva.

Jeg skal starte med og bytte den fremme, siden bak enden henger i veien på motor bukken.

Men

Etter og skrudd av reimhjulet kommer jeg til svinghjulet som er festet med 36mm mutter.

Som vist nåkk skal draes med over 400nm. Hvordan i pokker skal jeg få den av ved bruk av latmanns arm når jeg ikke har noe og holde igjen motor med?

Har. Kompressor og luft trekker men ikke som klarer og løsne den.

Regner med simringen ligger rett bak der i blokka?

Noen som har gjort dette før som har noe tips?

Skrevet

Jeg dro med motoren min til et traktorverksted for å løsne den,de hadde skikkelig muttertrekker..;) sitter som oftest med locktite også,så er et helvete å få løs.

Skrevet
Jeg dro med motoren min til et traktorverksted for å løsne den,de hadde skikkelig muttertrekker..;) sitter som oftest med locktite også,så er et helvete å få løs.

De skal jo ikke sitte med Locktite ihht spec, så med mindre noen har hatt av denne før - så skal det ikke være Loctite tilstede.

ikke links på di. og den skal dras til 480nm :P

Ikke links nei, men jeg har dratt 470Nm i alle år... Er det virkelig 480?

Men det var en fin update Marius (selv om det ikke var noen bilder da...), det gleder meg at du tar å gjør en skikkelig jobb med toppen.

Men nevertheless, du sier de har sjekket styringene og at de var fine.... Hvis ikke de har målt de (og lagt ved mål, som normalt er), nekter jeg å tro at de har sjekket de med annet enn øyemål. Og det er ikke noe særlig annet enn missvisende - iallefall med tanke på at M30(/90) sliter litt med slitasje i styringer.

page-110001.png

Men for alle del, jeg skal ikke mase mer på deg om det... Just my .02 cent Marius ;)

BTW... Har du lagt stemplene dine i diesel ellerno forresten?

Greit å ha noen dagen i bad for å løse opp dritt i stempelringsporene...

Og husk å kjøpe nytt rør, bolter og skiver til det oljerøret i toppen...

Skrevet
Mulig noen har skrudd på s14 min før, der var vertfall locktite på.

S14 vet jeg ingenting om nesten (dadenmangleretparsylindreosvhehehe), men vil ikke tro den skal ha det heller...

Men M30 skal IKKE ha Locktite.

Skrevet

Stempler har ligget i diesel bad i flere dager og er gull reine. Skulle nÅkk bytta ringer og honet sylinder men er desverre ikke ROM for det i årets motor budsjett. Toppen er prioritet.

Oljerør og banjo bolter med skiver er bestilt :)

Skrevet

Hone sylindre gjør du selv Marius, det er jo gratis.

Rengjøring i ringspora er veldig viktig. Kanalene/portene til oljeringen pleier somregel å være spons tett...

Skrevet

Man skal ha noe på der ellers kommer den til og svette olje. Det samme gjelder ved svinghjul, utgående girkasse og inngående ved diff. Også på selve flaten mot veiva.

En typpe tetningsveske/paknings sement. Locktite har en tendens til og bli litt for sprøtt, og får lekasje etter vært.

Foresten den foran begynner ikke og svette(skrud litt formye us i det siste). Men lurt og ta på litt så det ikke blir stående vann der.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at det lekker olje ut fra veivbolten på M30.... Men for all del, det går/har gått en høy prosentsats av M30er i Norges land som jeg ikke har hatt kloa i..

Skrevet

Uppdate fra dagens økt. :)

Plan i dag lakke mer små deler, vaske blokka rein så den kan lakkes i morgen.

Få ut fremre veiv simring samt bakre veiv simring.etc

.

Fikk av reim hjul framme, måtte terse av navet til remhjulet. Gikk fint og fikk ut den gammle simringen. Og rengjort dette.

Samt registerdeksel etc. Nå ligger alt og godgjør seg i diesel før vask i morgen.

Mye paknings flater som eg tar meg god tid og renser godt da det er viktig.

Såg noe slitasje på plast skinner til reg kjede så får bestille dem nye. Noen som vet ca pris på dem?

Etter mye om og men og 4 , 5 kompressor ladninger så løsna den store mutteren på veiva. Satt godt gitt. Føles fint og få bytta di simringene. , var det noe guffe som skulle smøres her?

Neste step nå er og få lånt meg en innvendig lager ters og få ut thurster lageret i

Veiva , får gjør det i mårgen tenker jeg.

Ellers har forrige mann som har hatt nede bunn panne ikke brukt pakning der men en grønn guffe, har ikke spart på den kan du si, har mer og skrape bort av det ennda, sitter som pokker og er knall hardt.

Kommer selv til og bruke paknings guffe på begge sider av papir pakninger men av type blå silikon locktight, tynt lag....

Grunnet budsjedd på denne omgang av motor overhaling så må jeg skuffe alle som mener at alt må taes når en først er i gang.

Stempler , råder , veiv forblir urørt denne omgang av den enkle grunn at jeg ikke har råd til kostnadene det tar. Det er resten som er prioritert nå før e30 meet treffet. Er ikke redd for og ta motor ut igjen neste vinter og ta bunndelen da evt.

Skulle det være noe koks i stempel ringer nå har jeg vertfall fylt sylindere med ren diesel så det har fått trekket gjennom ringene noen runder.

Det var alt for i kveld.

ijja75ln1epo5df1jwso.jpg

w0tfg1xzx50ylifztvio.jpg

1dt0sawvv5jo7pi0yvtc.jpg

pxnhgxelhiaeh43i1ngi.jpg

xh8ynj5j6mknsfik8fhb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...