AVT Skrevet Mai 6, 2012 Skrevet Mai 6, 2012 Loven sier faktisk at bilen skal være i forskriftsmessig stand for at du skal få lov til å bruke prøveskilt, dvs at en E30 med 1000hk, 100% sperre og fri eksos ikke kvalifiserer til bruk av prøveskilt. Nei, det stemmer ikke. § 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m. 1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt. Vognkort og kjøreseddel for årsprøvekjennemerke eller kjøreseddel for dagsprøvekjennemerke skal medbringes. 4. Ved overtredelse av bestemmelsene i denne paragraf, kan politi, regionvegkontor eller tollvesen inndra prøvekjennemerke på stedet. Regionvegkontoret kan fastsette at inndragningen skal gjelde for et bestemt tidsrom eller for alltid. Regionvegkontoret kan nekte utlån/utstedelse eller å tildele prøvekjennemerke til den som tidligere har overtrådt slik bestemmelse. Regionvegkontoret kan også nekte utlån/utstedelse dersom det ellers for samme kjøretøy og for samme formål vil bli utlånt/utstedt prøvekjennemerke såvidt mange ganger at en kan anta at prøvekjennemerkene blir misbrukt.
martinwenberg Skrevet Mai 6, 2012 Skrevet Mai 6, 2012 Som mange andre har sakt her så har du bare lov å kjøre innenfor det området som du har fortalt om. I en teknisk kontroll vil politiet se om bilen er i forsvalig stand. Altså om lys og slike ting fungerer. Bilen kan jo fint være i forsvalig stand uansett om det ligger en lastebil turbo i motorrommet! Er ikke det dem ser etter i teknisk. Om du sier at du skal kjøre på rudskogen så skriver dem det, å da er det bare å kjøre der. Har selv sport biltilsynet om det når jeg kjøpte prøveskilt til e30'n min. Selvfølgelig så liker politiet å plage bilbyggere, for dem elsker å ha makt over andre. Så hvis du møter på feil politimann så kan han kommentere at du har 1000hk i bilen din, men det skal ikke være noe problem......
handsome Skrevet Mai 6, 2012 Skrevet Mai 6, 2012 Kjøp skilter og si bilen skal "Prøves" Oslo og omegn, IKKE flytting! Da kan du kjøre til du blir grønn, med og uten passasjerer! De er med i forbindelse med prøvekjøringen etter om/oppbyggingen av bilen. Du kan ha så mye hester du vil, men bilen skal være trafikksikker. Altså bør foreksempel panser sitte på! Blir du stoppet, tar du opp tlf, og sier hyggelig at jeg vil gjerne filme alt som blir sagt. Du vil at politimannen skal introdusere seg med navn og tjenestenr, og sier at du har hatt mye tull med politiet og prøveskilter el. Da kan de verken si nei, for da kan du si at de får tilkalle noen andre, de vil ikke oppføre seg som sheriffer og alt som blir sagt kan du bruke lovlig mot dem senere om de sier noe du reagerer på! Jeg ble stoppet med bilen full, etter montering av coilovers, og fortalte dem at meningen var å teste bilens kjøreegenskaper etter ombyggingen. Ser det har kommet noe nytt på nettsidene til vegvesenet: " Prøvekjennemerke må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette og skrevet det på kjøreseddelen." Si bare du skal montere coilovers og kommer til å teste med passasjerer og muligens gods, så dette må skrives i kjøreseddelen! Fullstendig lovlig! Lykke til! Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
HypeTraxX Skrevet Mai 6, 2012 Forfatter Skrevet Mai 6, 2012 Det ble spennende dette her! Men jeg kan ikke si at kjøretøyet skal prøves fra Kongsvinger til Sarpsborg (Rudskogen) ? Hehe. Bilen skal selvfølgelig ha alt av lys og bremser i orden! For det blir en lang tur. Hvis jeg har skjønt riktig, så kan man søke om og ha med ekstra passasjerer?
handsome Skrevet Mai 6, 2012 Skrevet Mai 6, 2012 Kjøp skilter i dag med flytting kongsvinger-rudskogen tur retur. Også reiser du et par dager senere å kjøper Sarpsborg omegn Du trenger ikke søke, bare si ifra på trafikkstasjonen at det skal prøves også med passasjerer Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
HypeTraxX Skrevet Mai 6, 2012 Forfatter Skrevet Mai 6, 2012 Artig forslag Men det er en stund igjen til treffet da, så jeg skal forske litt til! Kjett å mekke sammen skilter hvis jeg bare må plukke de av igjen på teknisk. Kontra prøveskilt hvis de bare glir igjennom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå