Gå til innhold

Prøveskilt på ombygde biler

HypeTraxX
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg var nylig på et Streetmeet litt utpå bygda med en E30 som er ombygd på prøveskilter. Politiet gjorde seg selvfølgelig en runde blant alle bilene som var der! Vi runda sikkert 100 biler, men politiet var mest hissig på den doningen jeg kjørte. De spurte etter eieren flere ganger :P

Hva er det "værste" dem kan gjøre da? Rive av prøveskiltene?

Jeg skal også på E30 Meet med en annen E30 jeg har som blir kraftig ombygd i forhold til orginal motor! Samme spørsmål her: Hva kan de gjøre hvis jeg kommer med prøveskilt i teknisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg at man må ha det skrevet spesifisert i kjøreseddelen at man skal kjøre på Rudskogen motorsenter. Men jeg tenker mer sånn på utsiden! Hvis politiet stopper meg, eller at jeg blir viket inn til teknisk kontroll. Hva kan dem gjøre meg og bilen da? Skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistreskilter er vell bare for frakt fra A til B eller utstilling/treff. Du skal oppgi kjørerute og hensikt. Med andre ord, hvis du har sagt at du skal frakte bilen fra garsjen til værksted, men befinner deg på streetmeet på andre siden av kjøreruten, og det er åpenbart at du ikke skal på værksted, så tar de vell skiltene dine. Ang teknisk, så lenge bilen din er i forsvarlig tilstand så skal det går greit? Er mange som har hatt klistereskilter på bilene som er godt trimmet, med høy eksos, klistemrekr på frontruta (drift) 100% diff, bur, xenon, solfilm ikke tuv på senk/felg, modding på styringen/torpedoveggen osv osv osv +++. Har fraktet selv godt trimma biler, og bare blitt spørt om chassis num og rute/hennsikt når jeg skal løse ut skiltene.

Noen som kan bekrefte/avkrefte det med lover/fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din! Og vi hadde gjort helt riktig etter boka ja, og satt riktig stedsnavn og hensikt :) Politiet stoppa oss seinere på kvelden, og de lurte bare på førerkort, kjøreseddel og hvorfor det ikke var skilt. Men den værste tanken min er om bilen må stå igjen 3 timer + unna der jeg bor fra Rudskogen hvis dem konfiskerer bilen eller har rett til å rive av prøveskiltet! For da gidder jeg ikke å stresse med skilt hvis jeg er helt safe med prøveskilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier faktisk at bilen skal være i forskriftsmessig stand for at du skal få lov til å bruke prøveskilt, dvs at en E30 med 1000hk, 100% sperre og fri eksos ikke kvalifiserer til bruk av prøveskilt.

Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert. De er videre bare lov å bruke til følgende formål:

•Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet

•Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)

•Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon av en ny type)

•Kjøring i forbindelse med registrering

Prøvekjennemerke må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette og skrevet det på kjøreseddelen.

Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker.

Ved kjøp av dagsprøvekjennemerke utstedes det en kjøreseddel som må medbringes under kjøringen og vises i evt. kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står på arket "kjøring oslo-drammen" og du er i bergen, så kan de ta av skiltene dine. Om det står "kjøring verksted oslo" og du råner rundt i jessheim med 4passasjerer i bilen, så kan de ta skiltene dine. Om du står på treff i Oslo, og det står "prøvekjøring oslo" så kan dem ikke gjøre deg noe med mindre bilen din er en trafikkfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..altså du vet nå ivertfall hva de kan gjøre visst du ikke gjør som opplyst når du fikk prøveskilt

.. :lol:

MEN, Vil ikke tro at politet har noe som helst å gjøre med din ombygde bil ved flytting eller lignende, da det faktisk ikke er en bil som er registrert og godkjent som den originale bilen den kanskje var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen SKAL være i forskriftsmessig stand, dvs den skal være etter forskriftene, har du for store hjul og senk så kan de ta skiltene, det med prøving er forøvrig en litt kinkig sak, hvis BT eller politiet mener at kjøringen strider mot det som står i kjøreseddel så kan de ta skiltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...