Gå til innhold

Ettermontering av xenon, noen måte å "lure" Statens vegvesen

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan sjekker de om bilen har alt som er pålagt for å ha xenon?

hvis man har innsats og lykt som er org xenon. er det lett for de å finne ut om det er automatisk lysjustering?

bilen min har manuell.. irr .. men tar jo sjekken om at justeringen funker ved oppstart av bilen. og den har lyktespylere.. kan det gå i gjennom ved Eu kontroll hvis jeg bytter til xenon?

Skrevet

Ser jo lett om den har nivåfølere på hjulopphenget, men sikkert stor sjanse for at de fleste ikke tenker over det om lyktene er originale og har lyktespylere.

Hvor festlig du blir å møte langs veien uten automatisk regulering på lyktene er en annen sak..

Skrevet

hehe du har jo faktisk et poeng der! men synes at xenonlykter blender deg uansett.. den funksjonen med autojustering virker jo ikke helt habil uansett.. da motoren i lykten ikke klarer å holde følge med ugjevnheter i veien.

Skrevet

Jo, men de blender ikke i nærheten like mye kontra de som ikke justerer seg! Jævlig kjipt å møte på sånne, ille nok hvis de har projektor lykter, men i vanlig spredere så kommer det en xenon tåke mot deg :(

Skrevet
hehe du har jo faktisk et poeng der! men synes at xenonlykter blender deg uansett.. den funksjonen med autojustering virker jo ikke helt habil uansett.. da motoren i lykten ikke klarer å holde følge med ugjevnheter i veien.

Tja, jeg opplever at lyktene på min E39 følger godt med, men de kan jo ikke lese veien foran deg akkurat.

Uansett er bilen godkjent slik, og personlig vil jeg ha alt slikt på stell, så ingen kan ta meg på noe :)

Skrevet

vil være orginale xenonlykter med riktig reflektor jeg kjøper evt. hva koster det å ettermontere nivåfølere da?

Er jo forsåvidt helt enig i hva du sier btw.. å møte på en golf 1 eller 2 eller en bmw fra 1989 med gamle lykter som har spredning ved hjelp av selve glasset pluss at de har xenon er jo helt bedritent ...

Skrevet

har faktisk ettermontert xenon (ulovlig) i min e36.

Linselykter med 35w xenon, 55w i fjernlys(som bare blir brukt ved landeveiskjøring eller f.eks. oslo-bergen om natten osv.

Har stilt lysene tilnærmet lik en V60 med xenon, men tok med høydeforskjellen i beregning.

Prøvde deretter med noen kompiser for å se om jeg blendet de i forskjellige sammenhenger, som f.eks. møte i oppoverbakker, når jeg kjører bak en bil, møte på flat mark, møte i nedoverbakker osv. Fikk aldri noe blending av det, men fant ut at jeg kunne blende når jeg kjørte over fartsdumper, dette gjorde også s60`en med automatisk nivåregulering.

Har kjørt med xenon i ca 3 mnd nå og aldri fått så mye som et eneste blink som tyder på blending etc selvom jeg kjører mye om natten.

Har også blitt stoppet av politiet som da tok en sjekk av bilen (dekkmønster, lykter osv) og påpekte da at alt så fint ut etter de satt seg ned foran bilen og sjekket lyset.

Har stilt lyktene inn lignende dette (bildet er ikke representativt og er funnet på nett)

scaled.php?server=295&filename=1996bmw3serieshidkit1vs9.jpg&res=landing

Tester også regelmessig om lysnivået er riktig og er på utkikk om jeg blender noen. men så langt har jeg ikke fått noen indikasjoner på det.

Skrevet

Å blende noen ved kjøring over fartsdumper er vanskelig å unngå, da justeringen ikke dekker så stort område vertikalt uansett.

Så akkurat det kan man ta med ro ;D

Skrevet
Å blende noen ved kjøring over fartsdumper er vanskelig å unngå, da justeringen ikke dekker så stort område vertikalt uansett.

Så akkurat det kan man ta med ro ;D

nemlig.

Politiet kommenterte bare at det så "bra ut det der"

Kjører en e36 92 modell, så går utifra at de vet at disse ikke kom orginalt med xenon :)

Mitt råd til deg Madde er nok å sjekke opp i hva som må gjøres for å få det godkjent hos satans vegvesen.

Hvis det blir for dyrt osv, kan du også vurdere å gjøre det uten godkjenning, din bil ser ut som om den er relativt ny, så jeg tror ikke du vil få problemer med lysene sålenge de ikke lyser opp skyene og holder deg til 35w i nærlys(linselys) som er stilt inn riktig.

Syns forøvrig det er latterlig at man må ha lyktespylere hvis man vil ettermonter xenon :)

Skrevet

Ta å kast det Ugandasøppelet ut av forumet!

Takker for svar fra alle andre som hadde noe mer duganes å komme med enn TeamUgandaSpam...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...