Gå til innhold

HELP!!! Temperatur problem E91 noen som har råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har hatt min 2008 mod 320D nå i 1 år. Kjørt 40tusen med den og den har vært en drøm. Jeg har fulgt alle servicer. Igår kjørte jeg til Trondheim og i tunnelene satte jeg resirkulering av luft til Auto. glemte og slå av denne så den har stått på helt til idag kjørt ca 20 mil med den på. Ikke sikkert det har noe betydning men vil ikke utelukke noe.

Saken er den at nå isted skulle jeg kjøre til butikken ca 15 km, og når jeg stoppa bilen så var det som en flypropell som var i fronten på bilen, alvor til nedkjøling som pågikk. Ok etter 20 min på butikken så kjørte jeg hjemover og da kom det melding om at motoren var varm, kjør varsomt osv på engelsk. Jeg stoppa med engang, sjekka nivået på vannet, det var helt nede på under minimum. Fikk fylt på 1 liter ferdig blanda. klemte på slanger for og fjerne eventuelle luft bobler, begynte og kjøre og fikk samme melding om og om igjen, stoppa hver gang og lot bilen stå og avkjøle seg. Kom meg hjem men tørr ikke kjøre mere før jeg får fiksa dette. Noen som har liknende erfaringer, tips til hva dette er ? Normalt sett skal vel heller ikke bilen bruke kjølevæske? frykter det værste nå.

Skrevet
def. temp sensor i fremkant av topplokket, skiftet på 5 min.

Ok, tusen takk for det tipset, får teste og skifte den. Men hva med at kjølevæske nivået har krympet?

Ca pris på tem sensoren og er det lagervare hos BMW verkstedene eventuellt mekonomen?

Skrevet

Temp sensoren koster c.a 200kr hos bmw forhandler, usikker om det er lagervare.

Kjølevæskenivået vil krympe noe uansett om det er noe som feiler bilen eller ikke :)

Ikke uvanlig at biler som kommer inn på service har nivået på under minimum i ekspansjonstanken (30k km intervall).

Det må nesten være fritt for væske i ekspansjonstanken for at du skal få opp varsel i instrumentet, det er først da du kan begynne å bli bekymret :)

Skrevet

ok, takk for svar. Min far sa at i hans mercedes så hadde ikke nivået krympet i det hele tatt på 6 år. Så derfor burde jeg bli litt bekymra. Da det ikke skulle bruke noe. Syntes det var litt merkelig jeg, da det meste av flytende væsker og smøremidler har fordampningsevne. Nivået var jo på bunn i tanken, så jeg får tatt en diagnose imorgen tidlig for å sjekke eventuelle feilmeldinger og sensor. Får håpe det er temp føleren.

I værste fall så har jeg kasko pluss som dekker motor og girkasse om det skulle være noe dyre greier.

Skrevet

Da har jeg fått fikset bilen, det var defekt sensor ja :) takk for tipset. Ble skikkelig redd idag tidlig da jeg kjørte bilen til lokale mekonomen verkstedet. Bilen hakket og fikk ikke kjørt fortere enn 30 km/t, servoen koblet ikke inn med engang. Men det var tydeligvis noe nødprogram som hadde koblet inn, alt ble greit etter jeg skiftet sensoren. 240kr inkl mva men måtte kjøre 10 mil til tr.heim og hente den da

Skrevet
ok, takk for svar. Min far sa at i hans mercedes så hadde ikke nivået krympet i det hele tatt på 6 år. Så derfor burde jeg bli litt bekymra. Da det ikke skulle bruke noe. Syntes det var litt merkelig jeg, da det meste av flytende væsker og smøremidler har fordampningsevne. Nivået var jo på bunn i tanken, så jeg får tatt en diagnose imorgen tidlig for å sjekke eventuelle feilmeldinger og sensor. Får håpe det er temp føleren.

I værste fall så har jeg kasko pluss som dekker motor og girkasse om det skulle være noe dyre greier.

Om han har hatt bilen på service på de 6 åra, så kan de ha fylt på væske? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...