Gå til innhold

Tips til god lyd og kobling av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

Nettopp, så en 600w forsterker vil trekke ca 1000w ved full guffe. Altså må man ha sikring og kabel som tåler mist 1000w. Dette var jo hele poenget mitt, men jeg har forstått at jeg kan forklare meg dårlig til tider selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, en amp på 600w vil aldri kunne trekke mer en 600w på full guffe. skrev jo at en amp stort sett aldri kan gi 100% effektivitet ;) du sier jo selv at en amp kan gi 60% effektivitet, det er altså 60% av 100% ikke sant ;) da kan den jo selvfølelig ikke gi 150% effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen verdensmester jeg heller. Men akkurat dette burde man skjønne når man er litt inni det.. Hvis du har en forsterker som skal levere 600w rms, men som ikke trekker mer enn 600w (42A ved 14,4V) fra batteriet, og har 60% effektivitet, da har du blitt lurt. 600x60%=360w rms.

For å forklare det lettere for dere som følger med på denne tråden:

Hvis en forsterker har en effektivitet på 60%, vil altså det den leverer til høyttaleren være 60% av det den trekker fra batteriet. Den vil altså trekke 40% mer fra batteriet enn det den klarer å levere til høyttaleren. Disse resterende 40% blir til varme.

Poenget mitt som var montering av sikring på strømkabel:

Setter man på sikring som tåler mindre enn strømkabelen men mer enn forsterkeren trekker på full guffe trenger man ikke tenke på dette i praksis, så lenge man har mer enn grov nok strømkabel. Minstekrav til forsterker som leverer 1000w rms bør være 21mm2 kabel. Det finnes kalkulatorer på nett som forteller deg hvor mye strøm f.eks en 21mm2 kabel tåler, så du vet hvor stor sikring du skal sette på. Så lenge man legger seg godt under det strømkabelen tåler, trenger man ikke være redd for noe. Så grov som mulig kabel er uansett å foretrekke, pga mindre strømtap, og mindre jobb ved senere oppgraderinger til større forsterkere. Derfor er det fint å gå for f.eks 50mm2 med en gang, men absolutt ikke et krav så lenge kabelen tåler vesentlig mer strøm enn forsterkeren trekker (altså hva den trekker fra batteriet, ikke hva den skal levere til elementet). Strømtrekket fra batteriet vil alltid være større enn utgangseffekten, nettopp pga effektiviteten på forsterkere.

For å oppsummere: (bruker eksemplene som allerede er brukt, for å være så lett forståelig som mulig)

Forsterkere har forskjellig effektivitet ettersom hvilken ohm de blir kjørt i. Hvis forsterkeren din skal kunne levere 600w rms i 4ohm og har en effektivitet på 60% ved denne impedans (ohm) vil den trekke 1000w fra batteriet.

Det du må tenke på da er hvor stor sikring du må ha. 1000w/14,4V=70A. Altså må du ha strømkabel og sikring som trygt slipper gjennom minst 70A (ampere). Dette gjør en 20-24mm2 kabel (også kalt 4 gauge/4 awg). På strømkabel med denne tykkelsen bør du ha max 100A sikring. Altså kan denne kabelen med denne sikringen slippe gjennom 1440w før sikringen ryker. Denne sikringen er der for å beskytte strømkabelen så den ikke smelter, ikke for å beskytte forsterkeren. Forsterkeren har egne sikringer.

Bruker du derimot 50mm2 kabel (også kalt 0 gauge/0 awg) bør du sette på max 200A sikring. Du har da en strømkabel som kan slippe gjennom 2880w. Med en forsterker med en effektivitet på 60% vil dette altså holde til 1700w rms utgangseffekt.

Spør hvis jeg forklarer noe vanskelig, eller send PM om du vil ha tips eller hjelp til noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbelpost, gjør det for oversiktens skyld. Har oppdatert førstepost med litt info om hvor tykke kabler og hvor store sikringer dere skal ha til forsterkerne deres. Dette finner dere nederst i førstepost. Spør hvis dere lurer på noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du vil nok kunne dra et så stort anlegg du vil, men det kan hende du burde overdimensjonere forsterkere litt ekstra (dette er jo bare en fordel fra før), pga linjeutgangene. Jeg vet ikke hvor kraftige de er på Dynavin, men antakeligvis 2-3V. Da må du i såfall stille gain på forsterkeren(e) litt høyere enn du hadde måtte med kraftigere linjeutganger, og da oppnår du muligens litt støy (susing) fra forsterkeren(e). Har du derimot godt overdimensjonert forsterker så vil ikke dette være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Satt og regna litt for moroskyld og da kom jeg jo over et eksempel som viser hvem som har rett i diskusjonen over, mellom meg og bmw520.

Jeg påstår ikke at jeg vet noe før jeg VET det. Sorry bmw520, men dine 20 års erfaring stiller visst dårlig opp imot mine 7.

Forsterkeren min leverer 1500w rms og har en effektivitet på 63%. Her er regnestykket for hvor mye strøm den trekker fra bilen:

w7uyejvsmtna2gjlw51m.jpg

Ville bare ta opp igjen dette så jeg fikk "bevist" dette for dere som fulgte med på diskusjonen og ikke visste hvem dere skulle tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Konge write up, var til stor hjelp :D

Men du skriver:

Bakhøyttalere kan du koble fra, kaste, selge på Finn, eller gi til en venn. Disse vil kun ødelegge lydbildet ditt, uansett hvor bra de er. Hva med passasjerene baki, spør du? Tro meg, ingen liker å ha en høyttaler rett bak hodet, som dermed blir den eneste de vil høre. Lyd skal komme forfra, enktlt og greit. Det er også lite sannsynlig at det er de i baksetet som har brukt penger på anlegget i bilen din, så prioriter et riktig lydbilde for deg som fører.

Ville nok heller bare justert head uniten slik at det ikke kommer lyd fra bakhøytalerene, sparer slitet ved å skru dem ut, og du slipper å forklare avsnittet over til alle potensielle kjøpere som stusser på at det mangler høytalere baki når bilen skal selges, evt bryet ved å skru dem inn igjen... Kunne jo fjernet dem for å spare vekt, men det er ganske mye annet man ville fjerent før høytalere dersom vektsparing var målet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...