Gå til innhold

Tips til god lyd og kobling av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig, de ødelegger jo ingenting hvis det ikke kommer lyd fra dem. Men det er jo ofte oppgraderte bakhøyttalere i biler, og da mener jeg at det er bedre å selge dem enn å la de sitte der og tenke "jaja, de sitter jo der allikevel, så da kan de jo like så greit få spille musikk også". Måten jeg sier det på er altså bare for å understreke at uansett hvor bra og dyre bakhøyttalere man har, vil de ødelegge lydbildet så fort det kommer lyd fra dem. Så hvis de er verdt noe som helst ville jeg solgt dem og lagt mere penger i et enda bedre frontsett eller forsterkeren til dette.

For det er jo slik med bilstereo, pga et enormt utvalg, at det er aldri mer enn et par 100-lapper før man har noe ENDA bedre enn det man allerede har sett på i en nettbutikk. Og jeg skriver nettbutikk av den enkle grunn at det stort sett er RAN å bli solgt bilstereo på en bilrekvisita. Mange har liten/ingen anelse om hva de snakker om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Satt og regna litt for moroskyld og da kom jeg jo over et eksempel som viser hvem som har rett i diskusjonen over, mellom meg og bmw520.

Jeg påstår ikke at jeg vet noe før jeg VET det. Sorry bmw520, men dine 20 års erfaring stiller visst dårlig opp imot mine 7.

Forsterkeren min leverer 1500w rms og har en effektivitet på 63%. Her er regnestykket for hvor mye strøm den trekker fra bilen:

[ Bilde ]

Ville bare ta opp igjen dette så jeg fikk "bevist" dette for dere som fulgte med på diskusjonen og ikke visste hvem dere skulle tro på.

Vel, jeg skjønner tegninga di, men det er ikke bare jeg som tar feil da, men alle i EMMA europa og usa med mattegenier og det hele, som driver med bilstereo som yrke osv tar feil da? for dem regner ikke ut kabelen på denne måten skjønner du ;)

Husk en annen ting å, praksis og teori stemmer ikke altid. mange faktorer som spiller inn. en annen ting som blir litt feil, ja det er flisespikkeri, men tar det opp. du skriver ved 14.4v, meen... svært skjelden at du klarer å holde 14.4v i bil gitt, det går, men ikke orginalt. du må modde som regel. og jo mer spenningen faller, jo mer amper drar det ;)

Du har rett i mye her, og er veldig enig med det meste. men ikke i alt.

Men skal bøye meg litt i støvet her, men ikke heelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, de ødelegger jo ingenting hvis det ikke kommer lyd fra dem. Men det er jo ofte oppgraderte bakhøyttalere i biler, og da mener jeg at det er bedre å selge dem enn å la de sitte der og tenke "jaja, de sitter jo der allikevel, så da kan de jo like så greit få spille musikk også". Måten jeg sier det på er altså bare for å understreke at uansett hvor bra og dyre bakhøyttalere man har, vil de ødelegge lydbildet så fort det kommer lyd fra dem. Så hvis de er verdt noe som helst ville jeg solgt dem og lagt mere penger i et enda bedre frontsett eller forsterkeren til dette.

For det er jo slik med bilstereo, pga et enormt utvalg, at det er aldri mer enn et par 100-lapper før man har noe ENDA bedre enn det man allerede har sett på i en nettbutikk. Og jeg skriver nettbutikk av den enkle grunn at det stort sett er RAN å bli solgt bilstereo på en bilrekvisita. Mange har liten/ingen anelse om hva de snakker om heller.

Men her Julian er jeg definitiv enig, he he he.

Høyttalere bak er bare tull om man ikke har surround, og det er ikke mange ;) ingen vits med videre forklaring, det klarer Julian utmerket selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må da være enig i at hvis en forsterker har en effektivitet på 80% så er det fordi de siste 20% går bort til varme osv? Altså trekker den jo de siste 20% og, men de kommer ikke frem til elementet. Og nei, det betyr ikke at den har 100% effektivitet, for 20% blir jo borte. Men de blir borte INNI forsterkeren, og det er jo nettopp der ordet effektivitet kommer fra. Har du en forsterker med lav effektivitet (50% f.eks) vil den jo trekke dobbelt så mye strøm som den leverer til elementet, samtidig som den vil bli uhyre varm (ja, vifter motvirker mye av dette, men teoretisk). For ja, jeg vet at teori og praksis ofte stemmer veldig lite overens, men akkurat det med effektivitet er jo intet annet enn faktum :) Siden du nevner EMMA så kan du jo sende ei melding til Joakim Skovlund og spørre, og stoler du ikke på han så veit ikke jeg hva mer jeg får gjort :P

Hehe er ikke mange som har surround i bilen nei, og da skulle man hatt en ganske brukbar prosessor for å fått det til å virke skikkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må da være enig i at hvis en forsterker har en effektivitet på 80% så er det fordi de siste 20% går bort til varme osv? Altså trekker den jo de siste 20% og, men de kommer ikke frem til elementet. Og nei, det betyr ikke at den har 100% effektivitet, for 20% blir jo borte. Men de blir borte INNI forsterkeren, og det er jo nettopp der ordet effektivitet kommer fra. Har du en forsterker med lav effektivitet (50% f.eks) vil den jo trekke dobbelt så mye strøm som den leverer til elementet, samtidig som den vil bli uhyre varm (ja, vifter motvirker mye av dette, men teoretisk). For ja, jeg vet at teori og praksis ofte stemmer veldig lite overens, men akkurat det med effektivitet er jo intet annet enn faktum :) Siden du nevner EMMA så kan du jo sende ei melding til Joakim Skovlund og spørre, og stoler du ikke på han så veit ikke jeg hva mer jeg får gjort :P

Hehe er ikke mange som har surround i bilen nei, og da skulle man hatt en ganske brukbar prosessor for å fått det til å virke skikkelig :P

Joa, er enig :) ang joakim, så kjenner jeg han personelig. har vært nedi Revetal jeg. gikk også dommerkurs sammen med han. sammtidig kjøpte jeg en colossus av ham. så diskutert bilstereo med han har jeg gjort mye gitt ;) men litt mer avansert en dette. men da legger vi dette til siden, og jeg innrømmer at jeg tok feil ;) tenkte litt annet skjønner du :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja :) Skulle ønske det var noe skikkelig bilstereo-miljø her og, men neida, jeg driver mutters alene med mitt :P Godt man har facebook, hehe. Jada det er mer interessante ting å diskutere, men jeg er ikke den som skal diskutere noe særlig dypere ting enn dette. Jeg kan det jeg kan, og det står jeg jo fast på i en diskusjon. Men Gud så mye jeg ikke kan enda :P Så for å lære så må man jo diskutere litt, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskutere må man :) men jeg er også MANN nok til å innrømme feil ;)

Ang stereo interessen, så er jeg mer eller mindre alene her oppe også :( Jeg har nok kanskje litt mer peil på instilling av lyd og bruke ørene ang elementer. er vel mest der erfaringen kommer inn. men har fortsatt mye å lære, bl,a å forstå litt mer ang refleksen i bil, men nå er vi på konkurranse nivå, eller meget interessert i lyd, sånn som meg ;)

Synd du ikke bor nærmere, eller jeg for den saks skyld, vi kunna nok diskutert lyd hele dagen. he he he he he...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å innrømme feil må kan kunne ja :) Ja, dem sier verden ikke er stor, men.. Langt i mellom vettuge bilstereo-folk hvertfall :P Men derfor er det godt vi har bimmers :) og bilstereoforumet, men der er jeg ikke aktiv for tiden. Er så mye tenking og grubling og teorier der inne, og jeg vil jo bare gjøre som jeg vil så jeg selv blir fornøyd :) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstereoforumet har jeg vært aktiv lenge+mange andre forumer også :) man lærer hele tiden,og kan selv bidra for å hjelpe andre, noe jeg syns er morro så lenge jeg har noe å bidra med. jeg er bedre til å bidra i praksis en i teori :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Meget bra skrevet dette:)

Eneste jeg kan reagere litt på er effektiviteten du oppgir på klasse d forsterkere(digitale) på rundt 60% de fleste brukbart bygde klasse D forsterkere ligger på rundt en 80% effektivitet:)

klasse A derimot ligger på rundt 50-60%

Er enig med dere begge igrunn:)

selv om forsterkeren hadde vært 100% effektiv,

så hadde man trukket mer strøm en gitt ut til elementet.

dette er enkelt å greitt pågrunn av resistansen i strømkabelen fra batteriet til forsterker har.

Dette vil da tilsi at jo høyere strømtrekk du har jo mer varmgang/tapt energi vil du få i kabelen.

ved feil kabeltykkelse(les for tynn) så kan man da risikere å miste flere volt(spenning) over kabelen ved høye strømtrekk.

jo tykkere kabel jo bedre:)

kjekt å se flere likesinnede her inne:)

Om dere ser noe feil i påstandene mine så må dere si ifra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet dette:)

Eneste jeg kan reagere litt på er effektiviteten du oppgir på klasse d forsterkere(digitale) på rundt 60% de fleste brukbart bygde klasse D forsterkere ligger på rundt en 80% effektivitet:)

klasse A derimot ligger på rundt 50-60%

Er enig med dere begge igrunn:)

selv om forsterkeren hadde vært 100% effektiv,

så hadde man trukket mer strøm en gitt ut til elementet.

dette er enkelt å greitt pågrunn av resistansen i strømkabelen fra batteriet til forsterker har.

Dette vil da tilsi at jo høyere strømtrekk du har jo mer varmgang/tapt energi vil du få i kabelen.

ved feil kabeltykkelse(les for tynn) så kan man da risikere å miste flere volt(spenning) over kabelen ved høye strømtrekk.

jo tykkere kabel jo bedre:)

kjekt å se flere likesinnede her inne:)

Om dere ser noe feil i påstandene mine så må dere si ifra:)

Sant det med klasse D kontra klasse A/B, det skal jeg rette opp i, bra noen retter på meg :) Dog er det sjelden at selv klasse D forsterkere har effektivitet på mer enn 80% i lave impedanser som 1ohm og nedover, men da er det jo igjen kun til subwoofere man snakker om stort sett.

Jada, spenningstap skjer jo allerede fra terminalen/kabelskoen på batteriet det, men det har jeg ikke utdypet noe mere i førstetråden. Dette rett og slett fordi at de som allerede vet alt det jeg vet, og gjerne mye mer enn det, vet også alt dette om effektivitet, spenningstap osv. Men har man grove nok kabler uten overdimensjonerte lengder (som gjerne ligger i en krøll i bagasjerommet :P ) så blir det heller ikke noe effekttap, selvom spenningen faller. Forsterkeren vil da bare trekke flere Amper, så antall watt blir det samme som kommer frem til forsterkeren. Med mindre spenningen er alt for lav, så sikringen til forsterkeren ryker pga for mye Amper. Det er først inni forsterkeren at mye av effekten den har trukket til seg begynner å gå bort i varme, spesielt som sagt ved lavere impedanser. Men dette må jo ses på som en tråd for "nybegynnere" eller de som bare er flinke til å glemme/overse ting, og da er jo ikke dette noe å skrive for mye om. At det derimot diskuteres/snakkes om det, slik som vi gjør nå, er jo bare en pluss for de som har lyst til å sette seg dypere inn i dette enn start-posten hjelper til :)

Edit: Jeg hadde skrevet av klasse D forsterkere har en effektivitet på opptil 80%. De kan jo ha enda mer og, men uansett. Eksempelet med en 600w RMS forsterker med 60% effektivitet var bare for å sette opp et lett regnestykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse d har heller ikke noe for seg annet en til sub, klasse D har langt mindre lydkvalitet enn en klasse A/B forsterker. en Klasse A vil dere nok knapt finne i en bil. og den trekker like mye strøm på tomgang som ved fult volum ;)

Ang kabling, så er det nesten like greit å overdimensjonere med en gang. både pga å slippe spenningstap, men også for å tenke lang siktig med tanke på oppgradering :)

PS gjør man en skikkelig jobb fra batteriet og dynamoen til ampen, så skal det ikke være noe spenningstap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse d har heller ikke noe for seg annet en til sub, klasse D har langt mindre lydkvalitet enn en klasse A/B forsterker. en Klasse A vil dere nok knapt finne i en bil. og den trekker like mye strøm på tomgang som ved fult volum ;)

Ang kabling, så er det nesten like greit å overdimensjonere med en gang. både pga å slippe spenningstap, men også for å tenke lang siktig med tanke på oppgradering :)

PS gjør man en skikkelig jobb fra batteriet og dynamoen til ampen, så skal det ikke være noe spenningstap ;)

Sant nok, man merker jo ikke det lille spenningstapet som er igjen hvis man sper på med tykke nok kabler av god nok kvalitet, går over alle jordingspunkter, og har kablene så korte som mulig. Og det er, som bmw520 sier, like greit å gjøre med en gang. For har man først koblet anlegg i en bil så kommer man til å oppgradere etterhvert, dette vet vi som er bitt av basillen for mange år siden. Og om man bare skal ha et lite anlegg i f.eks en vinterbil, så får man jo uansett mest mulig ut av komponentene sine ved å gjøre det skikkelig. Jeg har hørt mange biler som høres ut som et komplett Biltema-anlegg, selvom det består av gode komponenter. Men jeg har også hørt biler med de billigste seriene fra kjente produsenter spille gørra av mye dyrere anlegg, fordi de "gjemte" utgiftene ligger i lydisolasjon, kabler, batteri, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at bare 0.5v spenningsfall, vil ampen din yte betraktlig mindre og for et større strømforbruk, ikke er det bra heller. det beste, og ja, nå er jeg litt over det vanlige, men byte av en spenningsregulator kan gjøre underverk. mange biler har faktisk ikke mer en 14v regulator, noen har 14.4v. øker man feks fra 14 til 15v og har skikkelig kabling, så for du 1v mer, og det er som natt og dag på en amp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønner seg så absolutt å ha en justerbar regulator på dynamoen.

eneste minuset er at til mange biler/dynamo produsenter så er disse vanskelig å få tak i..

selv 0.5volt spenningstap vil man merke..

men i hovedsak når det er snakk om spenningstap i denne størrelsen så er jo de mer viderekomne som bryr seg om dette:)

den "normale" fyren i gata (eller noen av de ihvertfall) tror fremdeles at jo mer discolys du har på bilen(les spenningsfall i anlegget) jo kraftigere er det.

noen tyr til kondensatorer å tror dette hjelper meeen det går vi ikke inn på nå :P

nå er jo det de mer "kraftige" forsterkerene som har veldig mye å tjene på å få mer spenning inn:)

her er det ofte snakk om over 1000watt ekstra fra forsterkeren bare på en 1-2volt ekstra :)

de mer normale 1200watts blokkene de fleste kjører med klarer seg fint de sålenge spenningen ligger over 12-13volt:)

hovedsaken ligger i å dimensjonere ledningene skikkelig som sagt over i tidligere poster.

jeg gikk opp 1 volt ved belastning bare ved å skifte jord fra batteri til karosseri(altfor tynn kabel originalt) så "the big three" er et absolutt must om du skal ha litt strømkrevende komponenter i bilen:)

du vil også oppleve at det er lettere å få start på bilen også dersom du gjør det skikkelig:)

mer spenning jo fortere spinner starteren rundt.

gleder meg til jeg får mer penger mellom fingrene å kan begynne å bruke penger på stereo igjen :D

basshue til de grenser så er ikke bra nokk før man ikke klarer å sitte i bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...