Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Hei! Jeg lurer på om noen har peiling her. Situasjon: Jeg legger ved et bilde av området ulykken skjedde. http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=490107 Jeg kommer kjørende fra venstre ( der bilen står på bildet), og skal svinge til venstre i svingen og oppover. Mens syklisten kommer fra nord og skal ned mot sykkelstien rett ved bussskuret. Det blir altså kollisjon i svingen. Dette er altså et bolig området. Uhellet skjedde 18.april. http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... =490108Her et bilde fra sikten til sjåføren i bilen http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=490109 Sikten fra syklisten. Personen skal altså fortsette rett frem til sykkelstien. Jeg kjører alltid i midten av boligveien ( small vei, 4m brede, ikke plass til 2 bilder isåfall må man kjøre ut av veien), i tilfelle det kommer et barn på side eller noe slik. I det jeg nærmere meg svingen bremset jeg ned, så kjøre sakte og runder jeg av i svingen, og ligger ca 1 m fra svingekanten, og da treffer jeg syklisten. Syklisten mente jeg kuttet i svingen. Har syklisten vikeplikt? Hva kan skje nå, kan jeg bli siktet for noe? Kan både jeg og syklisten også? Det kan også nevnes at svingen er uoversiktlig pga steingjerde og hekk som er på ca 1.5 m. Et vitne som kjører på hovedveien stopper og ringer politiet. Han blir overført til AMK, og en ambulanse kommer etterhvert. Politiet kommer aldri. Jeg drar innom politistasjonen fordi jeg var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Da blir det skrevet opp at jeg har forklart hendelsen veldig kort og at jeg var innom politiet. 5 dager seinere kommer syklisten hos meg. Det ble konstatert at personen fikk kjevebrudd ved øye partiet, og måtte opereres. Alt gikk fint. Vi bestemmer oss at vi skriver skademeld dagen etter. Hun sier at hun vil ikke anmelde meg fordi hun vet jeg ikke gjorde dette med vilje etc.. Hun var hos politiet og meldte ifra uhellet og det var da hun fikk beskjed å tenke over hvis hun ønsker å anmelde meg.. Dagen etter drar jeg hos politiet og snakker med sjefen for trafikkavdelingen. Jeg var innom han før fordi jeg ønsket å vite kem som hadde vikeplikt etc.. eg forklarte at vi skrev skademeld etc.. så sier han at politiet ønsker ikke å gjøre noe mer med det siden det blir en forsikringssak. Så idag, ut av det blået, ringte politiet og vil ha meg til avhør. Personen bak tlf sier at jeg er ikke mistenkt for noe, men heller er et vitne. De vil høre hvordan jeg kjørte den dagen. Så spørsmålet er: Kan jeg fremdeles bli straffet for noe? Hvis jeg blir, hva kan det bli? Vil dette havne på rullebladet mitt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Nei, du kan nok ikke det. Hvis ikke de kan bevise at u kjørte gris/uaktsomt. Men syklister på vei har vel vikeplikt til høyre slik som alle andre som er på veien med kjøretøy? Rikg forsikringsselskapet og forklar dette. Mulig jeg glemmer noe, men for meg virker det som om syklisten er skyldig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Men er ikke å kutte en uoversiktlig sving slik syklisten mener, uaktsomt kjøring? Syklisten mener jeg burde ha ligget mer til høyre, og ikke i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Sykkelister som kjører på vei har akkurat samme regler å forholde seg til, som om de hade vært en motorvogn, dessuten kunne jo sykkelisten se taket på bilen og lagt seg ennå lengere mot murveggen Og hvis du holt deg til "din side" på veien, og politiet ikke kan dokumentere kjøringen din, har du ingen ting å frykte. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Crabfish190: Hvis du referer til bilde 2, altså sikten fra syklisten så må jeg si at hekken ble klippet ned med ca 20 cm. Opprinnelig var den 1.5m. Slik jeg har beskrevet så har jeg i grunn ikke holdt meg på "min side av veien", altså helt til høyre. Jeg lå i midten av den small veien i det jeg runde av svingen, så jeg lå i midten på en måten. Men jeg lå langt unna 10kmt, nærmer gangfart i det jeg runder av i svingen.. Kan dette betegnes som uaktsom kjøring fra min side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 I oslo så får man skylda nesten uansett når en myk trafikkant møter en bil. Men her skal jo alle sykle og biler skal bli forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Ingen som har en mening om dette? Jeg og syklisten skrev skademld sammen, og ble enige at bilen lå ca 1 m fra svingkanten. Derfor mener syklisten at jeg har kuttet den uoversiktlige svingen. Kan det bli delt skyld? Jeg mener syklisten ikke senke farten før svingen. Og siden syklisten har vikeplikt for høyre, eller skal krysse veien så skal syklisten senke farten i godt tid før som det heter i trafikkreglene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Jeg synest du bør anmelde dette. At hun ikke ønsker å anmelde er nok fordi hun ikke har noen sak. Syklister har vikeplikt like mye som biler. At hun i tillegg sykler såpass fort mot et sted der hovedvei gjør en sving, og hun der skal av veien, vil si at hun har vert grovt uaktsom. Slik jeg har forstått det, så ville hun uansett ikke klart å bremse for deg, selv om du hadde vert helt til høyre i ditt felt. Du har ingen grunn til å måtte betale reparasjon på din bil, da det ikke er din skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Ingen som har en mening om dette?Jeg og syklisten skrev skademld sammen, og ble enige at bilen lå ca 1 m fra svingkanten. Derfor mener syklisten at jeg har kuttet den uoversiktlige svingen. Kan det bli delt skyld? Jeg mener syklisten ikke senke farten før svingen. Og siden syklisten har vikeplikt for høyre, eller skal krysse veien så skal syklisten senke farten i godt tid før som det heter i trafikkreglene.. For det første må du IKKE være enig i noe som du ikke helt er, dette kan koste deg! Jeg mener alle sykkelister er uaktsomme bak styret, når jeg er billist, og det motsatte når jeg er sykkelist Mulig det blir delt skyld mener jeg, altså begge har vikeplikt på vei. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Rekorden: Jeg syns å anmelde syklisten er ikke nødvendig! Jeg ønsker heller ikke å ødelegge for vedkommende, og syklisten ble skadet. Men farten til syklisten kan jo ikke bevises heller? Og heller ikke min fart? Så hvis dette ike kan bevis, da er det bare bilens plassering som kan bevises. Og siden jeg ikke lå helt til høyre så vil jeg få skyld. Slik tenker jeg da. Eller tenker jeg feil? Crabfish190: Jeg er enig med deg at man skal ikke vær enig i noe man er helt enig om. MEN jeg er jo enig at jeg burde ha lagt meg mer til høyre, i stedet for å ligge midt i svingen i det jeg runder svingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Noen andre som har noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Du taler jo ikke til fordel for deg selv i det hele tatt, så ta på deg skylda og bli ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Jaja får se hva som skjer. Enten gidder de ikke å gjøre noe med det eller blir det forenklet forelegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Slutt i alle fall og si at du egentlig lå litt feil plassert osv. Du bremset og sto STILLE med bilen sekundet før syklisten traff deg. Det er det du skal påstå. Syklisten skal som deg, klare og stoppe på den oversiktlige strekningen fremfor seg uten at det skal bli en kontakt sport ut av det dersom noe uforutsett skulle dukke opp. Stå på ditt og drit i syklisten som kom så altfor fort i forhold til hva han/hun burde ha gjort. Men har du mer eller mindre innrømmet at du egentlig lå feil plassert osv. i skademeldingen, så er det vel nesten avgjort allerede, siden jeg forstår det slik at syklisten har prøvd og unngå all skyld fra første sekund. Jeg synes det høres ut som at du har kjørt sakte og aktsomt, og siden syklisten har påført seg selv skader i sammenstøtet (uten og vite hva slags skader) så har denne kjørt/syklet uforsvarlig fort i forhold til hva som vil kunne ansees som forsvarlig på den aktuelle plassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yamazero Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Ballder: sjekk pm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå