nimitz Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Fikk et problem med automatkassen her om dagen. Da jeg kjørte opp en fjellovergang så kjente jeg svilukt inne i bilen. Da jeg stoppet gikk kassen i nødmodus. Fikk bilen hjem etterhvert. Fant en røket 30 amp sikring i boksen som sitter under kupefiltret på høyre side fremme. Satte inn en ny sikring . Denne smalt med en gang da jeg slo på tenninge. Med andre ord en elfeil en eller annen plass. Håpet at noen her hadde vært borti det samme. Og feilsøke på elannlegg er ikke min sterke side. Dette gjelder en E39 2001 mod 525i.
hao Skrevet Mai 24, 2012 Skrevet Mai 24, 2012 Kan håpe på flaksen da. At det var omstendighetene rundt kjøringen som gjorde at den gikk i nødmodus. Kan mens du venter på et bedre svar koble fra batteriet min 30 min samtidig med at du skifter sikring. Be en bønn og koble til.
nimitz Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Skrevet Mai 24, 2012 Er det ingen med litt bilelektrisk kunnskap som har noen tips? Vet at tenninges låsene på disse bilene ikke er av de beste, men om det har noe med strømtilførselen til gear/styreenhet og gjøre vet jeg ikke.
gullsakar Skrevet Mai 24, 2012 Skrevet Mai 24, 2012 uansett svar du får her i forum så bør du ikke basere deg på at det skal være fasiten.. ei kasse som har gått i nødmodus ligger inne med feilkode\koder og når det gjelder automatkasser er det vel investert å få bilen inn på diagnose hos bmw mekanikere med riktig utstyr.. kjipt svar men det hadde jeg gjort hvertfall...
nimitz Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Skrevet Mai 24, 2012 uansett svar du får her i forum så bør du ikke basere deg på at det skal være fasiten.. ei kasse som har gått i nødmodus ligger inne med feilkode\koder og når det gjelder automatkasser er det vel investert å få bilen inn på diagnose hos bmw mekanikere med riktig utstyr..kjipt svar men det hadde jeg gjort hvertfall... Det første jeg gjorde etter at kassen gikk i nødmodus var å få tatt en diagnose. Men så lenge den 30 amp sikringen som sitter i forbindelse med styringsenheten ryker så snart tenningen blir slått på, så får de ikke noe avlesning på diagnosen:(( Ventetiden for verkstedtime er 14 dager, så da håpet jeg og få gjort noe selv før den tid. Har bestilt ny tenningslås kontakt. Må bare begynne en plass.
gullsakar Skrevet Mai 24, 2012 Skrevet Mai 24, 2012 ok det nevnte du ikke innledningsvis.. får du ikke starta bilen da eller? hva er den 30 amp sikringen til?? står vel i en sånn lapp som ligger ved sikringene.. skal hvertfall ligge der..
nimitz Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Skrevet Mai 24, 2012 Sikringen det her er snakk om sitter sammen med 4 andre sikringer i et rom under kupfiltret på høyre side i motorrom. Der sitter også styreenheter for motor og gear. Denne 30 amp sikringen smeller så snart tenningen blir skrudd på. Det som er 1000 kr spm er hvorfor denne ryker. Er det noe feil i styreenhet eller ligger feilen en annen plass. Å prøve og følge en ledning i dette virvaret av ledninger er håpløst. Et tips fra BMW verkstedet var og begynne med å skifte ut kontakten som sitter i tenningslåsen. Er vist en (av mange) svakheter på E39. Hadde self håpet på at en eller annen her på forumet hadde vært borti det samme problemet, men tar mot alle forslag med takk
Ballder Skrevet Mai 26, 2012 Skrevet Mai 26, 2012 Koble fra modulen til automaten og sett i ny sikring og se om den holder da. Holder den da, men ryker når gir modulen er innkoblet igjen, så er det vel nærliggende og tro at feilen ligger i modulen.
nimitz Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Skrevet Mai 27, 2012 Fant feilen i går etter mye måling og styr. Hadde faktisk ingen ting med automaten å gjøre dierekte. Det er en eller annen føler/sensor som går til jord, eller ledningen til den som jorder. Da jeg fikk koblet denne ledningen fra så virket alt som det skal. Har self en feilkode som ligger inne, men skal ta en diagnose over helga. Denne jordfeilen slo ut en 30 amp sikringen som igjen satte automatkassen i nødmodus. Så enkelt men alikavel så vanskelig
gullsakar Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 godt du fant feilen og godt du poster løsningen...
skazi65 Skrevet Juli 8, 2012 Skrevet Juli 8, 2012 Hei, har akkuratt det samme problemet, kan du si meg hvilken sensor dette var ?
skazi65 Skrevet Juli 25, 2012 Skrevet Juli 25, 2012 Hei, har akkuratt det samme problemet, kan du si meg hvilken sensor dette var ? ----- Fant nå feilen, en ledning til en lambdasonde låg intil eksosen og var smeltet og laget kortsluttning, så enkelt men tok 3 uker og finne dette ut ------
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå