Gå til innhold

Klonk`s 635

Share

Anbefalte innlegg

Dette var den ultimate drømmebilen når jeg var 18 år gammel, og 18 år senere så kjøpte jeg en når det var kroner på kontoen, og vårstemning. :wink: Det er en 77 eller 78 modell 633cs, som det sitter en 3,5 liter i. Ikke noen sjelden bil, så jeg kjøpte den for å ha ett prosjekt å tukle litt med. Den står i varm garasje og lagres til jeg flytter hjem til Norge. Det er litt å gjøre på den, men har inntrykk av at det er lite rust på den. Bilen fungerer relativt godt og er kjørbar, men bremsene er ferdige, og bosch-senkingen foran vanskeliggjør EU kontroll... Den har vært pusset opp før med andre ord :wink:

Planen med bilen er ganske enkel. Jeg liker linjene på bilen, og skal beholde den slik den er. Men skal skifte ut frontleppa, til en som er original, eller penere. Den som er på ser helt OK ut foran, men ligner ikke grisen når man ser bilen på skrå bakfra...

Så hengerfestet skal bort, og ny lakk i samme farge. Skal ikke ha spoiler på bagasjelokket. Så skal interiøret friskes opp, med nytt skinn på seter og dørsider. Kanskje en anelse mørkere skinn enn det som er idag. Sikkerhetsbelter skal også inn i baksetet. Jeg er opptatt av trafikksikkerhet. Så skal den ha moderat senking, og pene hjul. De som står på idag skal ihvertfall bort. De kler ikke denne bilen :wink:

Har lyst å tukle litt med drivlinja da. Den våte drømmen er å klone inn drivlinja fra en 540 manuell. Det hadde blitt helt rett til denne bilen. Men vi får se :wink: Det blir uansett ikke startet på denne bilen før neste sommer.

wwe0ju3tnf5gnptde05z.jpg

e3aqk0xbuep6bgvzjer8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil:)

Du kan fint bygge om til 540 eller lignende drivlinje, Men er ikke nødvendig å bygge om alt..

Du bruker travers fra e28/e24 528/535/m5/m6/635// bak og monterer bærebruer og drivaksler fra f.eks 540 eller m5 e34. Det passer rett på.

Så skaffer du deg diffbrems fra e28 535/m5 86/87mod eller fra e24 635/m6. Den diffen er 210mm. dvs samme innmat som 540/m5 e34 har.

Da har du en skuddsikker drivline.. Tenker du å bygge om til 540 motor og gear også, så er det mulig, men fryktelig mye jobb.. Girkassetunnell og tropedo må sveises om og du må bygge om fra styresnekke til tannstang for å få plass for eksosen samt en god del andre modifikasjoner...

Alt av bremser fremme fra e32,e34,e23,e28 passer rett på også. trenger bare bytte skiver og kalipper, jeg selv kjører med bremser fra e34 m5 3,6. De er 315x28mm og da går det akkurat å få på 16" felger samtidig som man har GROMME bremser:)

Lykke til med prosjektet. Skal følge med her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer folkens :)

Og stor takk til Lamek for all informasjon. Du sparte meg for mye planlegging der altså. Greit å være på ett forum med kompetanse :)

Jeg vet ikke hva slags bil frontleppa kommer fra, men det er ikke umulig at den har stått på en 5 serie. Jeg hadde en E12 528i for mange år siden, og mener bestemt at frontleppa på den var ganske lik. Den stikker litt ut ved hjulbuen på bilen her, og det ser merkelig ut. Men fronten på leppa er pen synes jeg. Er ikke noen stor fan av grøftlys på E24 så slik sett er jo dette ganske greit...

Jeg har sansen for "sleepere", så det er viktig for meg at bilen skal se noenlunde original ut. Kanskje jeg skal beholde kroken :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...