Gå til innhold

Bytte kanaler e36

Brian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen har byttet kanaler på e36 før, og har noen tips? Mine kanaler er ganske kjeksete, så har lyst å få bytta disse. Ytterkanalen er grei, da denne er punkta inne i døråpningene og under bilen.

På kanalen på førersiden er det et heftig hull, får uten problemer hånda inn. Da jeg tok en titt inn, så det nesten ut som om rusta har begynt å ta tak i innerkanalen også, og derfor haster det litt med å få det gjort før det spiser seg gjennom innerkanalen også.

Har lest mange tråder med mye om og men snakk, men lite konkret. Hvis innerkanalen er dårlig, dvs at jeg må kappe og sveise inn nytt stål, vil det da være nødvendig å stive av døråpningene med punkta stålrør for eksempel? Eller kan jeg dele opp kanalen i 4 seksjoner, hvor jeg tar å kapper ut en og en bit og sveiser inn nytt slik at det til en hver tid er mest mulig stål tilstede? Skal det egentlig mye til før det blir skeivt? Vurderer sandblåsing om det kun er snakk om overflaterust på innerkanalen, men det vet jeg ikke så mye om før jeg kapper vekk litt stål.

Sette inn på karosseriverksted er uaktuelt pga priser, så dette må fikses selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å sette igang! jeg brukte dremel med kutteskive for å kutte bare de delene av indre kanal som skulle byttes, og gummihammer og div treplanker for å forme stålet jeg skulle sette inn. når du har en bit du er fornøyd med er det bare å sveise på plass, og slipe nedsveisen etterpå før du har på sveisegrunning. Var hvertfall sånn jeg gjorde det på e30'n, og det har ikke rusta noe der etter en vinter med utendørs lagring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, selve kappinga/sveisinga satser jeg på går greit. Er bare det at jeg ikke vil ende opp med skeiv bil etterpå, så ville forhøre meg rundt dette. Tror nesten jeg satser på å ta kanalen i et par store biter som jeg bytter en etter en slik at det til enhver tid er mest mulig stål tilstede for å holde på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder hvor for eventuelt andre som lurer på det samme. Sikkert greit om noen på et senere tidspunkt lurer på det samme.

Bestilte kanaler eller side paneler som de kaller det hos koed. Dette er hva du får.

3-13.jpg

4-14.jpg

5-13.jpg

Så litt motivasjonsbilder fra min egen krokanhaug. :) God gjennomtrekk kan du si :P

6-12.jpg

8-10.jpg

10-10.jpg

Slik ser det ut på innsiden. Hos meg var det en del mer rust enn forventet på innsiden, så vær obs på dette.

20-6.jpg

30-2.jpg

43-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Skal til å gjøre det samme med min 325i. har begynnt, men er usikker på hvor mye forskjellig kanalen henger i. Vet at gjekkfestene må kappes av... Noen ideer eller tips til hvordan jeg kan gjøre jobben på best måte? Hvor lang tid brukte du forresten?

Endret av KentiBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...