matt1s Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Hei, har vært på EU-kontroll og fått en del toer-feil. Jeg har skrudd litt før, men er ganske grønn. Byttet bremserør bak og skiftet ut bremser forran. 1.2.3 Parkbrems for dårlig bremsevirkning - Høyre bak Jeg prøvde å bytte en foring bak på bærebroen, men tror jeg fucka opp når jeg strammet til trommelbremsen igjen. Var mye knepping. 1) Noen tips her til hvor "stramt" trommelbremsen skal kneppes til? 2) Teknikk? 5.2 Slitt Bærebru - Begge foran (foring bakkant bærebru) 1) Hvilken del er det på dette bildet? 2) Jeg er skremt over hvor godt disse foringene kan sitte, er det noe verktøy jeg kan kjøpe som gjør jobben lettere? 5.5 Støtdempere- lekkasje, begge forran, høyre bak Tenkte jeg skulle bytte ut alle fire. Jeg vil bare ha noe som holder og er ok. 1) Noen tips til hvordan jeg kan komme meg unna med ok dempere til en grei pris?
evi Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Stram til du merker at det går innpå så skakk av litt. Finhustering kan taes under deksel ved håndbrekket. Vil tippe del nr 3. Jo større hammer jo bedre.. Alltid vondt å skjønne hvilke deler de mener.. Ikke veldig spesifikt. Kjøp alle fire ja, greit å få det likt rundtom. Koed.no har rimelige deler. Husk å kjøp med de beskytterene som sitter på demperen som jeg ikke husker navnet på. Støvmansjetter eller noe. De er nok klare for utskiftning:) Lykke til!
OLEZZ Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 nr 4 / 5 på bildet. Den runde foringen. Pleier som regel å kjøpe komplett med hele festet. Enkel sak.
matt1s Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 Takk for svar! Stram til du merker at det går innpå så skakk av litt. Finhustering kan taes under deksel ved håndbrekket. All right, takk for tips. Skal teste det! Vil tippe del nr 3. Jo større hammer jo bedre.. Alltid vondt å skjønne hvilke deler de mener.. Ikke veldig spesifikt. Nei, det er sant det. Jeg håpte at det bare skulle være foringen, ikke hele bærearmen. Kjøp alle fire ja, greit å få det likt rundtom. Koed.no har rimelige deler. Husk å kjøp med de beskytterene som sitter på demperen som jeg ikke husker navnet på. Støvmansjetter eller noe. De er nok klare for utskiftning:) Er det www8189 på koed.no som er støvmansjettene du tenkte på? Handlelisten min ser da slik ut: Forran: 2x www8189, Afdækningsrør 1x www17098, Støddæmper, VF 1x www17099, Støddæmper, HF Bak: 2x www17104, Støddæmper, E36/E46, Bag 2x www8196, Afdækning v/støddæmper Blir totalt 4400.-, ikke så fælt det? Mekonomen skulle ha 6500.- for et helt sett. nr 4 / 5 på bildet. Den runde foringen. Pleier som regel å kjøpe komplett med hele festet. Enkel sak. Vil det si at jeg kjøper del 4 og del 5 og skrur den fast med skrue 9 på tegningen, så er jeg done? Trenger ikke kjøpe hele del 3 med alt som henger på? Eneste jeg stusser litt på er at det står "foring bakkant bærebru", men på tegningen så er vel ikke del 4 og del 5 "bakkant", eller noe jeg missforstår?
evi Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Var slik mansjett jeg mente ja. Mente selvfølgelig slakke håndbrekket forresten, ikke skakke Kan bytte bare foringene også, men det er som regel en drittjobb og det er ofte ikke noe dyrere for komplett arm. Skifta den på E36'n jeg hadde, gikk lett:)
matt1s Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 Var slik mansjett jeg mente ja. Mente selvfølgelig slakke håndbrekket forresten, ikke skakke Kan bytte bare foringene også, men det er som regel en drittjobb og det er ofte ikke noe dyrere for komplett arm. Skifta den på E36'n jeg hadde, gikk lett:) Jeg har dårlig erfaring med å bytte foring fra sist EU-kontroll, så hvis jeg slipper å sloss med de så er jeg fornøyd. Det kan se ut som jeg bare trenger å bytte del 4 og del 5. Ser også ut som jeg kan kjøpe de i "sett", slik at jeg slipper å presse ut foringen. Det hadde jo vært det aller beste. Takk igjen for svar!
oddis Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Bestill foring nr 5. Det er den eneste foring på brua. Og ja, den sitter i bakkant. Delekatalogen vises fra venstre forfra. Så må du jukke av foringa fra bærearmen med noe å banke med, alt etter hvor godt den sitter. Så setter du foringa i skrustikka og finner ei stor hyle/pipe og trykker gamle foringa ut, og trykker nye foringa inn. Så er det bare å jukke foringa på igjen på bærebrua, gjerne med litt zalo f.eks.
OLEZZ Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Du får jo kjøpt komplett med festet også, hvertfall til e46. Det ville nok blitt enklest for deg, og prisen er vel ikke rare greine uansett.
Are. Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Hei, har vært på EU-kontroll og fått en del toer-feil. Jeg har skrudd litt før, men er ganske grønn. Byttet bremserør bak og skiftet ut bremser forran.1.2.3 Parkbrems for dårlig bremsevirkning - Høyre bak Jeg prøvde å bytte en foring bak på bærebroen, men tror jeg fucka opp når jeg strammet til trommelbremsen igjen. Var mye knepping. 1) Noen tips her til hvor "stramt" trommelbremsen skal kneppes til? 2) Teknikk? Ta av bremsetromlene bak, og få noen til å dra i brekket for deg, da ser du om alt rører på seg som det skal, eller om noe sitterfast. Uansett, puss over bånd og tromler med litt smergelpapir. Kan lønne seg å smøre opp de bevegelige delene med det samme. For å stramme det korrekt slakker du først helt av på wirene inni bilen. Deretter setter du på tromlene og strammer justeringskruen med et skrujern gjennom hullet til hjulbolten. Stram til du kjenner at båndene ligger på, og juster av litt. Juster tilslutt vandringen på brekket på wirene inni bilen. Strammer du bare inni bilen vil håndbrekket etterhvert som bremsebåndene bak slites ikke få noen virkning, da mekanismen inni trommelen er helt utvidet, uten at båndene tar tak i trommelen. Mange som glemmer dette, og da blir det ujevn parkbrems. Are.
matt1s Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 Bestill foring nr 5. Det er den eneste foring på brua. Og ja, den sitter i bakkant. Delekatalogen vises fra venstre forfra.Så må du jukke av foringa fra bærearmen med noe å banke med, alt etter hvor godt den sitter. Så setter du foringa i skrustikka og finner ei stor hyle/pipe og trykker gamle foringa ut, og trykker nye foringa inn. Så er det bare å jukke foringa på igjen på bærebrua, gjerne med litt zalo f.eks. Er det lettere å bestille foringen med beslaget? F.eks. www15953 fra https://www.koed.no/ Du får jo kjøpt komplett med festet også, hvertfall til e46. Det ville nok blitt enklest for deg, og prisen er vel ikke rare greine uansett. Når du sier komplett, er det del 4 og del 5, eller hele bærearmen (del 3)? Ta av bremsetromlene bak, og få noen til å dra i brekket for deg, da ser du om alt rører på seg som det skal, eller om noe sitterfast. Uansett, puss over bånd og tromler med litt smergelpapir. Kan lønne seg å smøre opp de bevegelige delene med det samme. For å stramme det korrekt slakker du først helt av på wirene inni bilen. Deretter setter du på tromlene og strammer justeringskruen med et skrujern gjennom hullet til hjulbolten. Stram til du kjenner at båndene ligger på, og juster av litt. Juster tilslutt vandringen på brekket på wirene inni bilen. Strammer du bare inni bilen vil håndbrekket etterhvert som bremsebåndene bak slites ikke få noen virkning, da mekanismen inni trommelen er helt utvidet, uten at båndene tar tak i trommelen. Mange som glemmer dette, og da blir det ujevn parkbrems. Det jeg slet med sist gang var å finne sweet spotten for når båndene ligger på. Hvordan kjenner jeg det? Og hvor mye av skal jeg justere? Var vanskelig å komme til i det hullet for å kneppe på den justeringsskruen sist gang, mye knot.
evi Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Du kan ta av bremseskiven, men det skal ikke være nødvendig. En liten flattrekker og tålmodighet er trikset. Sett i to hjulbolter og legg mellom en stang av noe slag g kjenn etter når det blir tyngre å dra rundt
Odd-M Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Koed selger foringen komplett (del nr 6) med brakett/feste for noen smålapper. Skal du bytte kun foringen må du presse foringen (del nr 5) inn i brakett (del nr 4) med presse. Like greit å kjøpe komplett. Akkurat bytta på min E46, samtidig som bærearmene. Kurant og grei jobb. Beskrivelse fra BMW: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/73/30 Du klarer deg uten avdrager, bare slå av foringa med tung hammer. Du trenger heller ikke den pressa for å få på foringen. Jeg smurte tapp og foring med zalo og banket den forsiktig på med en 2x4" treplanke som anlegg og hammer. Prøv deg frem med hvor mye kraft du må bruke og slå ikke hardere enn nødvendig, da du risikerer å skade foringen.
matt1s Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 Beskrivelse fra BMW: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/73/30 Kjempeside! Den var utrolig grei! Har nå bestilt alt jeg trenger fra Koed, så med all hjelpen jeg har fått av dere, burde jeg passere neste inspeksjon. I stedet for 12.000.- på verksted så kommer jeg forhåpentligvis unna med 4.000.-!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå