Gå til innhold

E30 - M50turbo 695hk/809nm


Knugen
 Share

Anbefalte innlegg

Da er det vel på tide å kaste ut en tråd om mitt prosjekt.

Dette startet høsten 2011 etter et veddemål som gikk noe skeis. Behovet for bil meldte seg raskt og en kort tur over grensa endte med kjøp av en nogenlunde ferdigbygd E30.

Vinteren har gått med til å bygge videre på utgangspunktet og endre alt som ikke var bra. Første pri var å kaste ut alt inni bilen og erstatte det med skikkelige saker:-)

Spec:

Motor:

M50B25

Toppen er maxportet med mira freste ventilseter av PPF

Alu trykkere med 328 kamhus

PPF Z2 kammer

PPF Race ventiler

PPF ventilfjær kit

PPF Race kamkjede

PPF Stødgjørdel 12,9

PPF Toppackning og pianoringer + ARP

PPF dumpventil

328 veiv

H-profil råder

Wiseco stempler

PT 6765 Turbo

2 x Precision 46mm wastegate

80 mm Accufab spjeld

Custom rustfritt grenrør

Spesial konstruert Insug med trakter

Ombygget bånnpanne

Ombyggd veivhus vent med cyklon

3,5 toms eksos

Styresystem/bensin:

Vipec V44

Bosch 1680cc dyser

Audi 115R coiler

Aeromotive BTR

SX 18203 som forpumpe til catchtank

Aeromotive Eliminator hovedpumpe

Nuke fuelrail

Drivlinje:

E34 M5 lamelldiff – 1:3,46 utveksling

Robylon foringer i bakstilling

Indre nav fra 535, yttre 730 5/120 boltsirkel

E34 M5 drivknuter med PPF svikstål aksler

Special laget mellomaksling

BMW ZF gikasse fra tds

3 skivig tilton clutch med hydraulisk utløserlager og reduksjonsventil

Understell:

Ombygd bærebruer foran for mulighet til masse camber

K-sport coiloverkit

Fjærben fra E36

24mm krengningshammere, justerbare hjulvinkler

5/120 boltsirkel framme og bak.

Bremser:

Fram: Brembo 4stemplet, 315mm skiver fra E36 M3

Bak: 4 stemplet fra Volvo 940 turbo, 298 mm skivor,

K-Sport D2 Hydraulisk håndbrekk.

Selholm bremsevugge

Interiør:

Fullbur

Ombygd girkasse-/kardantunnel

Fjernet reservhjulsbrønn mm

Vektreduserte dører

45L fuelcell

Lexan side-/ bakruter

Racepak instrument – GPS med logging av alle parametere

Sparco Corsa Stoler

CAE Shifting Technology giroverføring/spak

Stilo Trophy intercom

Exteriør:

M3 EVO kit i glassfiber

Tak og dører i stål, resten glassfiber

Rondell 0204 18x8,5 ET13 lakkert i gull

Folie og dekor utført av G-Design

695hk/809nm@2.0 bar på hjula

Noen bilder slik den er nå :D

49flmptvp7id8k0gvyjw.jpg

2bb3d5okd4j9zyl7vps0.jpg

lsv93cbjyzrychi1tvix.jpg

c9hsvxuensxqk0nrshba.jpg

r6owexqhshf26pc1fem8.jpg

kksq5kh7joiccs5i78jz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola:

Tja, planer er det vel alltid. Ny kasse er absolutt på agendan, men usikker på valget. Må si det frister helt sinnsykt med MPG kasse...

Godt å høre E30`n din puster igjen, når skal du bremse?? Klar for Rudskogen da!?!

Skrokkis:

Hva kan jeg si, rett i dass... Men det blir revansj på Rudskogen og da skal de Fordene plasseres der de hører hjemme, bak...;-)

Dirtydicky:

Shifteren er meget enkel å montere. Manualen er step-by-step, og det er så selv mor kan gjøre det.

Å bruke shifteren: HELT RÅTT!!! Anbefales på det sterkeste!

Skal se om ikke jeg har noen bilder av selve monteringen. Den er IKKE beregnet for biler med interiør inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var gatebil vel overstått!

Bilen fungerer bra, men det er noe å ta tak i.... Rasa første kassa på lørdag, monterte ny på kvelden som holdt 4 runder på søndag før den også rasa.

525tds kasser er sikkert bra, men ikke såååå bra viste det seg. Begge gangene var det inngående som tok full vareopptelling :roll:

Så da må det bygges om til ny kasse, slik det ligger ann nå lander jeg på kasse fra 530d

Noen som har noen innspill??

Noen som har en slik liggende??? ØNSKES KJØPT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten update her igjen da:

Fikk smidd på plass 330d kasse, og etter en helg på Rudskogen ser den ut til å fungere perfekt :D

Ikke noe havari og etter å ha fått orden på opphenget til diffen også, så alt ut til være i orden.

Men etter et par dager med banekjøring var det slutt på drivknutene, dvs nesten. Er såpass med slakk at det er vel bare snakk om tidsspørsmål #-o

Er vel bare å bestille nye fra PPF og satse på å få kjørt litt helt på tampen av sesongen.

Ellers fungerer denne vogna strålende, eneste er hjulvinkler som står i alle retninger så litt nervøs å kjøre :roll:

En liten snutt fra Gatebil September

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...