Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok, tenkte å blåse i "feilsøkingen" da dette virker som bare bortkastet tur til sverige.

Vil heller bestille:

*Flushing av girkasse (dvs skifte ut gammel olje i girkasse)

*Nytt filter (dvs ny bunnplate pga den er integrert der)

*service på gassen? (sjekke responsen på gasspedalen)

Dette stemmer også med det jeg opplever når jeg kjører, nøkking - fra å kjøre i 40 til plutselig sitte på månen, litt slitsomt :)

Skrevet
Hva er grunn til skifte av bunnpanne?

På E60/E61 så er filteret i automatkassen en integrert del av bunnpanna slik at for å få nytt filter så må bunnpanna skiftes. Derfor er det også noe dyrere å flushe en E6x enn en E39 hvor filteret er en løs del.

Takk for svar. Jeg var ikke klar over det ;-) synes det var noe snodig å bytte ellers.

Skrevet

Det kan også være en oljelekkasje fra kassen. De fleste kasser har oljekjølere som er plassert nær radiator i motorrom. Slangene til og fra denne kan lekke, spesielt der de kobles på girkasse/oljekjøler. Dette er også vanskelig å oppdage da det ser ut til at det er motorolje som lekker ( den røde oljen blir grumsete og brunaktig når den lekker ut og kommer i kontakt med skit da den er rensende)

Man vil da få et lavt oljenivå og påfølgende dårligere giring

F.eks i mitt tilfelle ble giringen veldig treg, spesielt med kald motor. For å gire fra 1-2 måtte motoren opp i 4-5 omdreininger og samme med 2-3 selv ved rolig kjøring i 20-sone. Etter en stund fikk jeg også problemer med at automaten "hoppet mellom N og D når bilen stod i ro ved lyskryss/kø. Da gjerne når jeg bremset ned eller stod i en slakk oppoverbakke, je tror dette skjedde pga nedbremsing skapte en bølge som igjen førte det lille av gjenværende olje vekk fra slangen som suger opp oljen og da mister også kassen oljetrykk og dermed trykk på platene og dermed giren, 1-2 sekunder etter bilen hopper i N gikk den tilbake til D. Jeg fikk også redusert motoreffekt pga overføringen av kraft gjennom kassen da mer kraft gikk til å få det lille som var igjen av oljen til å dra rundt turbinene.

Giringen fra f.eks R til D fikk også en liten forsinkelse (1-2sek) da oljenivå var lavt.

Fant og fikset lekkasjen og tok ut filter og skiftet oljen, etterfylte etter ca 100km og etter det har kassen vært som ny.

• 1 month later...
Skrevet

Yess!!! da fikk vi fiksa den treige bilen, da viste det seg at det var slangen til wastegaten som hadde hopppet ut, og det påvirket turboen.

fikk rettet på det - så gikk BMW som en kule fra helvete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...