Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan nesten bare starte en tråd her.

Kan begynne med et bilde.

cdca6a82.jpg

Slik så den ut når jeg hentet den i Mars i år. Kjedelig, kjip, standard E34 touring. Høy som en offroader foran, men ellers egentlig ganske grei.

Utstyrsliste:

Type

Value

VIN WBAHG81050GC79366

Type code HG81

Type 525TDS (EUR)

E series E34 (2)

Series 5

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine M51

Displacement 2.50

Power 105

Drive HECK

Transmission AUT

Colour DIAMANTSCHWARZ METALLIC (181)

Upholstery (0411)

Prod.date 1993-03-17

Close Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S169A KATALYSATOR FUER DIESEL DIESEL CATALYST

S209A SPERRDIFFERENTIAL 25% Differential lock 25%

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S220A NIVEAUREGULIERUNG Self-levelling suspension

S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable

S240A LEDERLENKRAD Steering wheel, leather

S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT Door mirror, driver lock, heated

S404A DOPPEL-SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH DOUBLE COVER-SLIDING LIFTING ROOF

S410A FENSTERHEBER, ELEKTRISCH VORN Window lifts, electric, front

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headl.washer system/intensive cleaning

S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight vertical aim control

S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights

S687A RADIOVORBEREITUNG Radio preparation

L827A SKANDINAVIEN-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION SCANDINAVIA

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN Additional turn indicator lamp

S925A VERSANDSCHUTZPAKET Dispatch protection pack

S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG special equipment BMW Individual

Close Individual vehicle data

Text

0940 Special request

= Hinweisschild für Nutzlasterhöhung gem. B 8030.E

Den har det "viktigste" utstyret. El vinduer foran, diffbrems, servotronic, takluke, Avtagbart hengerfeste og IKKE RAILS! :)

Jeg har en E34 M5 som fungerer som delebil for både denne og E28n :)

Planer:

*Generelt vedlikehold

*Ettermontere utstyr

-Cruisekontroll - Montert

-El. vinduer bak - Har liggende

-M5 skinn (mangler baksete) - Montert kun dørsider og konsoller (med rullegardiner i bakdørene). Smører opp og vedlikeholder fremstolene for tiden.

- Kjørekomputer - Har fra M5

- Det "store" instrumentpanelet til kjørekomputer

- Svart taktrekk

*Aerodynamic front, M5 sideskjørt og bakfanger

*Rette ut småbulker

*Fikse smårust

*Bakrutevisker

*Fikse ledningsnett til bakluke. (Kortslutter iblant når luken åpnes. Må alltid ha en pakke 7,5amp sikringer i hanskerommet :lol: )

*Forsterket automatkasse

*Mer pooowwwwweeeerrrrrrr :D

Egentlig er det en haug med andre ting også, men det får komme etterhvert.

Etterhvert så den slik ut:

5660c584.jpg

d1ccd862.jpg

Noen nyere bilder har jeg faktisk ikke. Får nesten ta noen ganske snart.

Det som har skjedd er:

8x17 og 9x17 Originale Throwing Stars. De ser ut til å være samme farge som bilen.

Sota bakrute, sideruter i bagasjerom og trekantrutene i bakdørene (blir helt fram etterhvert. Men må ta det når jeg har tid)

Så traff jeg jo et hull i veien, og dette skjedde:

photobucket-2797-1339401540143.jpg

Når jeg uansett skulle ha av topplagrene foran, fant jeg ut at jeg like så greit kunne sette på senkefjærene.

Bilder av senket bil kommer :)

Her er delebilen med aerodynamic front. Blir å bruke den fronten i første omgang iallefall:

85fa6380.jpg

Den hadde stått mellom et halvt og et år med takluken vippet opp.

Har hatt et helvetes slit med å vaske bort mugg fra seter, konsoller og alt som er skinn inni den. Begynner å komme i mål, men føler jeg har sopp i lunger og alle veier etterhvert... Noe av det satt så jævlig, at den eneste utveien var å fylle i badekaret, bruke en skuresvamp og mengder med zalo. Det er ikke anbefalt, og skinnet blir ekstreeeeeeemt tørt av det. Heldigvis har det vært sol, så alt som var vasket ble først tørket, for så å bli overlesset av skinnbehandlingsmidler i solsteiken. Det er tilfredsstillende å se at alt som smøres på bare koker inn i skinnet. Det begynner å bli ganske mykt og godt etterhvert, men jeg gir meg ikke før skinnet ikke klarer å ta til seg mer. Det skal bli like mykt som når det satt på kua! :D

Hadde egentlig lyst til å bruke hele M5 instrumentpanelet, men når jeg tok det ut la jeg merke til at det hadde tatt fyr en gang... Så jeg blir nok kun å bruke de røde nålene i første omgang.

photobucket-1777-1339401513839.jpg

M5 bakfangeren må jeg kappe ut hull til hengerfeste i, og bestille luken som skal stå over.

Ellers får jeg bare skrive mer når jeg kommer på mer. Dette er iallefall en start :)

Akkurat nå begynner kassen å bli litt dårlig, etter å ha kjørt litt hardt en stund med chippet hjerne. Har snakket med et firma i USA som kunne forsterke kassen min, og de kunne garantere at den ville tåle minst 700nm. Jeg har ikke råd før neste sommer, men det er absolutt en plan. Imens ser det ut til at jeg muligens må kjøre manuellkasse, da det iallefall holder når effekten økes, i motsetning til ZF-automaten som tåler usle 310nm.

Kjipt med manuell på en bruksbil, spesielt med tanke på at jeg kjører 45 minutter i kø hver dag... Men må man så må man.

Blir også muligens bytte av dieselpumpe snart, men det har jeg ikke bestemt meg for om jeg tør å gjøre selv enda :P

Skrevet

Har egentlig det jeg og :P Skal ivei og hente enda en delebil nå snart. Har ikke sett den, og vet lite om den... Skal være en blå 1994 525tds touring med manuell, gåen motor og ellers endel utstyr. Håper den har bakrutevisker og kanskje bakluke uten rust :lol:

Skrevet

Oppdatert bilde som viser høyde på bilen nå. Ikke akkurat av beste kvalitet, men var veldig vanskelig å ta bilder av bilen i det lyset :P

photobucket-1712-1339453537932.jpg

I M5en var det utøket skinnpakke, så jeg passet jo på å sette over det jeg fant av skinnting :)

Og ganske spesielle trelister. Vogelaugenahorn heter det visst.

photobucket-1858-1339453636908.jpg

Touring delebilen hadde heldigvis både bakluke uten rust OG bakrutevisker :D Så da slipper jeg å lete etter det lengre :)

Skrevet

Takk for det :) Denne blir ikke fullt så lav som verken E28n eller E30n da, er iallefall planen... Meen planer har jo endret seg før :lol:

Specs på delebilen:

Vehicle information

Type

Value

VIN WBAHG71090GH50932

Type code HG71

Type 525TDS (EUR)

E series E34 (2)

Series 5

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine M51

Displacement 2.50

Power 105

Drive HECK

Transmission MECH

Colour ORIENTBLAU METALLIC (317)

Upholstery (0483)

Prod.date 1994-04-13

Close Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S227A SPORTL.FAHRW. MIT NIVEAUREGULIERUNG Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.

S243A AIRBAG FUER BEIFAHRER Airbag for front passenger

S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel

S299A LM RAEDER MIT MISCHBEREIFUNG BMW LA wheels with mixed tyres

S306A FERNBEDIENUNG FUER ZV/DWA Remote control for central locking

S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT Door mirror, driver lock, heated

S339A SHADOW LINE Shadow-Line

S385A DACHTRAEGER-LAENGSSCHIENEN ROOF RACK SYSTEM

S404A DOPPEL-SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH DOUBLE COVER-SLIDING LIFTING ROOF

S411A FENSTERHEBER,ELEKTRISCH VORN/HINTEN Window lifts,electric,front/rear

S413A GEPAECKRAUMTRENNETZ Luggage compartment net

S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats velours

S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit

S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S464A SKISACK Ski bag

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

S498A KOPFSTUETZEN IM FOND Headrests mechanically adjustable, rear

S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headl.washer system/intensive cleaning

S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight vertical aim control

S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights

S530A KLIMAANLAGE Air conditioning

S537A STANDLUEFTUNG Independent ventilation control

S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control

S553A BORDCOMPUTER IV MIT FERNBEDIENUNG On-board computer IV with remote control

S564A INNENLICHTPAKET Interior light package

S659A RADIO BUSINESS CD Radio Bavaria Electronic CD II

S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system

L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S900A ANERK. WEGFAHRSICHERUNG LT. AZT/TUEV Electronic immobilizer

S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Omission of outer-skin preservation

S945 BERUECKS. PREISABHAENGIGKEIT

Den har altså det "store" taktrekket med 4 høyttalere helt bak. Tenker å få trekt opp dette i det originale svarte skumtøygreiene. Har funnet et firma i USA som selger det rette stoffet.

Skattepengene kommer ikke akkurat til å slå rot på kontoen :lol:

Tenker også å få flyttet over det jeg får til av utstyr. Original fjernstyrt sentrallås hadde jo vært helt prima f.eks. :) Men får nesten se hvor mye arbeid det blir.

Og slik ser den ut (helt jævlig utpå :lol: )

photobucket-2871-1339453583073.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

Yees :) Men har ikke fått tatt noen bilder.

Har lakkert og satt på aerodynamic fronten. Har demontert endel på delebilen også :)

I tillegg har jeg et lite baklykteprosjekt på gang. Håper det blir bra. Får ta det mer detaljert senere idag :)

Sånn ellers har den de siste dagene begynt å gå ganske ujevnt på tomgang. Den lekker også litt diesel fra dyse nr 6. Lekkasjen mistenker jeg kan være returslangen eller "proppen" på andre siden.

Planen er å bytte til den andre pumpen etterhvert, men det har jeg liiiite lyst til å gjøre selv. Får ta en ringerunde og høre på priser på Mandag :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå er mest sannsynlig automatkassen på vei til de evige jaktmarker.

Byttet olje og filter på den, og oljen som kom ut var svart og luktet skikkelig svidde lameller. Med tanke på at det er 10 000km siden sist det ble byttet olje på kassen, lover det ikke så veldig bra.

Den har begynt å slippe i 5. gir. Kan kjøre normalt i typ 80km/t, så ruser den seg opp 500rpm akkurat som den slipper giret, før den tar tak igjen. Så nå skrur jeg sammen E30n i en jævlig fart, slik at jeg kan bruke den som reserve og få tdsen inn i garasjen.

Skal prøve å fylle på mer olje på automaten og se om det gjør det noe bedre, men uansett går det kun én vei :lol:

Forsterket automatkasse kommer ikke på plass før våren/sommeren 2013 grunnet økonomi, så jeg får tyne det siste av liv ut av den nåværende og bygge om til manuell etterpå... Har jæævlig lite lyst til å sitte og gire selv, men må man så må man... Og i og med at jeg har delebil med manuell, er det jo ganske greit å flytte ting og tang over også.

• 2 months later...
Skrevet

Kanskje på tide å oppdatere her :P

Girkassen gikk til de evige jaktmarker ja.... Sååå hadde jeg jo lovet en kompis at vi skulle på Traktorpulling EM i Füchtorf, om han ble med å bytte kasse.. Tiden gikk og jeg glemte hele driten, helt til det var omtrent en uke igjen. Da var det å få tak i ny automatkasse fort som faen og få fyra den i. Manuellkonverteringen gikk egentlig til helvete, da svinghjulet holdt på å dele seg når jeg tok det ut.

Fikk i den nye kassen, bytta olje og filter og alt var fint som bare det, helt til vi nermet oss Hamburg. Kassen begynte å gire så rart. Svinga inn på en rasteplass langs autobahn, og så DEN jævlige oljestripen bak bilen :lol: Ingen tvil om at det var ATF... Prøvde å kjøre litt lengre, og traff såklart på rushtiden forbi Hamburg. Kassen ble ikke bedre, og rett etter Hamburg måtte jeg bare svinge inn og ringe etter bergingsbil.

Bilen ble satt på BMW verksted og de byttet begge o-ringene til oljekjøleren... Noe jeg selvfølgelig ikke hadde gjort :P De nevnte også at bilen virket til å være i bra stand "even tho it is very old and from Norway" :lol:

Så til en litt kjekkere update.

Jeg har bestilt nytt taktrekktrekk! I svart omtrent prikk likt originalt materiale. Det kunne ta noen uker før det kom, da det skulle sendes fra Tyskland og transport av en rull på 1,5 meters bredde er dyrt :P I mellomtiden får jeg gjøre klar alle panelene som skal trekkes oppigjen, finne passende lim og forberede meg litt. Blir bestilling av smådeler som mangler enten denne måneden, eller etter neste lønning :lol:

Ikke store updaten, men det var da noe :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Har hatt problemer med ATF-lekkasje i det siste. Det ble mye bedre når O-ringene ble byttet, men den dryppet litt allikevel. Satt den på bukker i garasjen og begynte "feilsøkingen"...

Problemet lå i slangene til oljekjøleren... Presskoblinger mellom hydraulikkslanger og rør varer ikke evig. Sist jeg hadde rørene av radiatoren så jeg at det var endel revne gjenger der det nederste røret skal skrus på, men på et vis fikk jeg det skikkelig sammen igjen.

Jeg byttet O-ringene her også, og skulle skru det sammen igjen i dag. Ikke sjans! Nye O-ringer er noe større enn de originale, som nok var 19 år gamle... What to do?

En kamerat som var med i garasjen ringte en han kjenner, og vips der hadde jeg en separat oljekjøler jeg kunne bruke. Den mangler fester på den ene siden, og jeg burde kanskje ikke nevne fabrikat? :lol:

2012-10-20_22-05-17_62_zps8339d596.jpg

2012-10-20_22-05-08_652_zps7ec9ba72.jpg

Den er egentlig til motorolje, så vi vasket den innvendig.

Først ble den fylt med avfetting, og sto i et godt kvarter. Tømte ut det og spylte gjennom med vann, til vannet som kom ut igjen var helt blankt.

Blåste så godt utav den med trykkluft før den ble fylt med ATF og fikk stå en liten stund. Etter det ble tømt ut, fylte vi den igjen med ATF, satt på hetter og skal la den stå opp-ned over natten.

Alt vannet som er igjen bør legge seg i bunn, så det er bare å tømme ut i morgen og håpe det ikke ligger noe mer vann og gjemmer seg inni der :P

Sånn ellers har jeg byttet til nye oransje blinklys og funnet ut at gåene pærer var grunnen til at parklysene ikke fungerte :lol:

Update med bilder av plassering av kjøler og eventuelle andre ting som er gjort, kommer nok i morgen. :)

Kanskje jeg skal prøve å fikse spylertanken også. Hmm :P

Skrevet

Plassering av kjøleren var dagens første utfordring. Etter litt vurdering fram og tilbake, sjekking av klaringer og litt sånn, ble den stående foran intercooleren i første omgang. Skal bytte til radiator uten girkjøler og få på større intercooler snart uansett, så den blir ikke stående der kjempelenge. Skal lage braketter og greier for å feste alt når det kommer på :)

2012-10-21_13-28-03_666_zpsd0c24a0b.jpg

Litt tilpasning av fanger måtte jo også til

2012-10-21_13-28-16_576_zpsc29f6911.jpg

Ikke så grei å få skikkelig bilde av, men den er knapt synlig :)

2012-10-21_15-20-11_651_zps5d1eec57.jpg

2012-10-21_15-21-41_746_zps4121fda9.jpg

Det gikk ca halvannen liter på kassen, så nå bør alt være helt i orden :) Bortsett fra at jeg klør som satan, etter å ha fått ATF nedover hendene. Skal ta en prøvetur om noen timer! Blir fantastisk å kjøre E34 igjen :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg fått beskjed om at taktrekket mitt har ankommet! Passer bra at jeg har en avspaseringsdag i morgen, så kan jeg hente det :)

I de senere dagene med kaldt vær, har bilen blitt fått litt problemer. Det første er at den har blitt verre og verre å starte. Tidligere måtte jeg gløde 2 ganger for å få den i gang, nå gløder jeg 3 ganger og den er allikevel ganske tung å få i gang. Har mest sannsynlig glødet istykker pluggene, ved å gløde 2 ganger.

Håper det blir alles gut med et sett nye :)

Problem 2 er varmeapparatet. Det blåser ikke veldig dårlig og har en grei lunk, men det blåser liksom ikke skikkelig varmt, slik det skal gjøre.

Jeg mistenker at jeg har kupefilter, da lukten fra dieselbiler som kjører foran ikke kommer inn i bilen, heller ikke noe lukt, støv eller sot sånn generelt. Har det reneste dashbordet jeg har hatt på noen bil :lol:

Er det akseptabel temperatur ute i morgen (meldt ok varmt vær), begynner jeg nok på kupefilterjakten etter å ha hentet taktrekket.

Og fikse den helvetes vindusspylerlekkasjen, om jeg ikke bruker hele dagen på kupefilteret :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...