Ahagmann Skrevet Juni 11, 2012 Skrevet Juni 11, 2012 BMW E39 523IA ZF5HP518 steptronic, 220 000km. Har hatt problemer med at girkassa girer noe ujevnt og girer heller ikke opp fra 3 gir ved kickdown. Så bestemte meg for å bytte olje og filter i første omgang (ikke flushe). Jeg bestillte Royal Purple Max ATF Multi Spec fra Ebay som er LT71141 kompatibel. Noe som kom på litt over 1/3 av prisen på LT71141 olje fra GS via Meca (og det var med rabbat). Tok av oljepannen og dette møtte meg: Forrige eier har hatt en service på girkassa i Bergen og reperatøren har tydeligvis ikke strammet til en bolt i ventilhuset ordentlig! Fant ut hvor den skulle være og skrudde den på plass. Girskiftene ble endel mykere på nesten alle girene etter oljebytte. Når jeg lå under bilen kjente jeg på oljen som rant ut og antok at den holdt ca 30 grader, men er jo ikke helt "vitenskapelig korrekt". Så jeg bestemte meg for å kjøre bilen til BMW slik at de kunne fylle på olje når tempen på oljen i kassen var nådd 30 grader med avlesning via diagnoseutstyr. Jeg hadde ikke gjort en så veldig slett jobb da de kun fikk på 3 dl. Når det gjelder problemene med at girkasse ikke giret opp lenger enn til 3 gir ved hard akkselrasjon så var dette grunnet et nytt dekk på den ene siden foran og et slitt dekk på andre siden foran. Dette grunnet punktering for 3 uker siden. Slang på to vinterdekk foran som var like slitt og vips så giret kassa som den skulle . Antar at grunnen til dette er at det var ulik rullehastighet på dekkene og at ABS hjernen fortalte girkassa at jeg lå i en konstant sving. Kan også nevne at jeg sjekket hvor mye det kostet og overhale girkassa hvis uhellet virkelig skulle være ute og sjekket da Svensk Transmission och motor da jeg har hørt at de er både rimelige og flinke. Fikk som svar at de skulle ha 17900 svenske kroner + moms for total overhaling med orginale ZF deler. Dette er med 2 år garanti eller 30 000km. Antar at diverse verksteder i Norge skal ha betydelig mer kronasjer for dette, tenkte jeg bare skulle nevne det i tilfelle andre er inne på tanken med å overhale girkasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå