hufaz Skrevet Juni 12, 2012 Skrevet Juni 12, 2012 Varmeapparatet har begynt å oppføre seg litt rart. Får ikke varmluft i kupeen selv om jeg stiller displayet på f.eks 24 grader. Må stille det helt oppe på 32 grader, først da kommer det varmluft. Motortemperaturen er helt normal, og kjølevæskenivået ser også ut til å være normalt. Hva kan være feil? Bilen er en E46 320D, 2002-mod.
kabeldeigen Skrevet Juni 12, 2012 Skrevet Juni 12, 2012 Prøv å rengjør viften som er inni panelet på varmeapparatet.
hufaz Skrevet Juni 12, 2012 Forfatter Skrevet Juni 12, 2012 Er det en vanskelig jobb? Hvor sitter den, og hvordan kommer jeg til?
kabeldeigen Skrevet Juni 12, 2012 Skrevet Juni 12, 2012 Panelet må vippes ut av dashbordet, så må du demontere panelet. Sjekk om viften sviver fint på akslingen, og rengjør.
hufaz Skrevet Juni 12, 2012 Forfatter Skrevet Juni 12, 2012 Men viften fungerer jo. Problemet er bare at den blåser kaldluft.
kabeldeigen Skrevet Juni 12, 2012 Skrevet Juni 12, 2012 Coupe viften virker den ja, men inni klimapanlet er det en liten vifte som suger luft inn fra coupen. Sånn reglurere den varmen inni bilen. Men det kan være andre ting også, som luft i kjølesystemet, ventiler osv Bruk søkefunksjonen
hufaz Skrevet Juni 12, 2012 Forfatter Skrevet Juni 12, 2012 Fant en video. Er det inne i denne klimakontrollboksen at denne lille vifta sitter? Den trekkes ut på ca 2.25 ut i videoen.
hufaz Skrevet Juni 28, 2012 Forfatter Skrevet Juni 28, 2012 Så ikke ut til å være noe feil med den vifta iallefall. Luft i systemet er det heller ikke. Har søkt og søkt men kan ikke finne andre mulige årsaker. Flere tips mottas med takk.
hufaz Skrevet November 16, 2012 Forfatter Skrevet November 16, 2012 Ingen som har andre forslag til hva som kan være feil? Av og til så fungerer det normalt.
øyvind bp Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Du sier det ikke er luft i systemet. Da antar jeg at du hadde vifte og varmeapperat på fullt mens du lufta. Det er viktig for å få ut all luft. Hvis ikke vifta i dashen var gåen har jeg bare en teori igjenn. Og det er at en del biler har en ekstra elektrisk vannpumpe som hjelper å mate varmeradiatoren med nok sirkulering av kjølevæsken. Som regel kan man finne ut om det er årsaken hvis man sitter i bilen med varm motor på tomgang og har varmen på f.eks 26 grader. Kjenn med hånden hvor luften kommer ut. Så gir gass og øker turtallet til et par tusen omdreininger i et halvminutt mens du kjenner etter om tempen stiger. Gjøre den det så er det mest sannsynlig matepumpen som er røket. For når turtallet øker så klarer den mekaniske pumpen og levere nok trykk til at vannet får sirkulert gjennom varmeradiatoren. Ja og en siste ting. Det var i alle fall på litt eldre modeller noen ventiler som kunne sette seg fast. Er det den typen som jeg har på min e34 så kan du stå og slå på de med en fastnøkkel mens en annen sitter i bilen og justerer varmen fra helt kald til helt varm opp og ned et par ganger. Håper du finner feilien nå før vinteren.
hufaz Skrevet November 19, 2012 Forfatter Skrevet November 19, 2012 Takker for innspill Temperaturen på motoren er helt normal, så det er ikke termostaten. Problemet er at feilen kommer og går med ujevne mellomrom. Nå har varmeapparatet fungert helt normalt igjen i flere dager. Selv på tomgang så kommer det nå mer enn nok varme selv med apparatet innstilt på 21 grader. Men de gangene det ikke kommer varme hjelper det heller ikke med høyt turtall på motoren.
hufaz Skrevet November 20, 2012 Forfatter Skrevet November 20, 2012 Hvilken motstand er det du mener? Hadde ujevn/varierende hastighet på varmeapparatvifta tidligere og byttet derfor en "motstand" som lå innunder hanskerommet. Vifta ble bra etter det. Men tviler på at den er årsaken til at det av og til ikke kommer varme i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå