Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne bilen rister på rattet under oppbremsing å jeg antar det er bremseskivene, det føles og ut som om det er noe slakk å finne så det kan jo være flere noen foringer og som gjør dette enda verre.

Jeg ønsker å begynne med bremseskive først for å se om det holder, har kjøpt skiver og klosser på BT men sliter med å få av calipper å tenker nok at den kommer til å lekke som ei sil om en skal få trykket den rustne dritten såpass sammen at en får inn både nye klosser å skive. Jeg tror det er lurt å tenke gjenom det å få byttet calipperen samtidig, i alle tilfelle å vite hvor en får repsett eller en ny en på strak arm om alt går ad dundas.

Er det noen triks eller ting å tenke på før jeg går i gang med dette? tips til hvor en finner ny calipper til en grei pris?

red. Har noen en link til sprengskisser så er det jo fint...

Free

Skrevet

Er relativt rettfram å bytte. Pass på at glidepinner glir lett og smør med pasta.

http://www.gsbildeler.no/ har relativt billige calipere. Disse har også endel fysiske butikker i Norge.

https://www.koed.no/ er enda billigere, men ikke mye hvis man medberegner frakt.

Man får også originale repset med stempel osv på GS/Koed/BMW.

Her er sprengskisse (ikke se på delenr osv. Tok bare en tilfeldig modell da jeg ikke vet hva du har)

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ad_sensor/

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ad_sensor/

Til slutt må du lufte. (bare søk på lufte bremser)

Skrevet

Hvis du bare gjør kalipterne dine noe rene, ikke koble dem fra bremseslangen, og kjøper deg et "Bremsestempelverktøy" sett på f.eks biltema(379,-) så klarer du deg bra og slipper lufting. Det verktøyet brukes til å presse inn stempelet på kalipteren før du setter inn nye klosser og skive. Uvurdelig å ha med bremseskift! :wink:

Skrevet

Hjelper ikke å presse hvis man har en stor rustkant på stempelet.

Denne kan pusses bort uten å ta ut stempelet, men er gjerne en grunn for at det har blitt sånn (gåen pakning e.l)

Bedre å bare skifte hele caliperen så er man kvitt problemet for godt :wink:

Skrevet

Mange takk for informative svar. Jeg går i gang en av de nærmeste dagene, caliperen sitter i sju stein så jeg ser ikke noe annen mulighet en å herje litt med den for å få den av å da må i det minste bremseslangen frakoples så det er ingen vei utenom lufting, nå er det vel en grunn til at skivene er blitt skjeve å det har trolig med at caliper henger litt, dermed er bytting svært sannsynlig men det ser jeg når den er demontert.

Free

Skrevet

Kan også bare være at bremseklossene har rusta fast i klaven og/eller at glidere sitter fast. Dette er veldig vanlig, spesielt bak. Kan også være tett bremseslange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...