Gå til innhold

hjullager bak på e34 funker hjullager verktøyet fra biltema?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror det er på tide å bytte hjullager bak på min e34 520i, ettersom jeg hører en "helikopter lyd"

kombinert med litt subbing. er det mye jobb å skifte bak ?

funker disse såkalte hjullager verktøyet som biltema selger ? noen andre som har vært borte i det før ?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191319/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... oy-191502/

ser dem selger ett sett til 899 og et annet til 2000kr funker begge disse settene bak ?

takker for alt av svar :D

Skrevet

Jeg skiftet hjullager på min e34 tidligere i år, og etter to ukers slit og hjelp fra ymse mekanikere fikk jeg det skiftet. Hvis du ikke har spesielle verktøy og presser er ikke dette verd å gjør selv etter min erfaring. Jeg var oppe oppå bmw-verkstedet og hørte hva de skulle ha; kun 3000kr for hele jobben inkl lager. Skal du gjør dette selv kommer du nok til å ende opp med å bruke over 3000 bare på verktøy. Men dette er min erfaring.

Skrevet

Har ikke skiftet hjullager på e34 før, men hvorfor trenger man spesial verktøy?

Meste går hvis man har noe å bryte med (eventuelt en avdrager), hammer og en pipe. Eventuelt en dor og en god del skjønn.

Skrevet

Det største problemet er ytterringen, den sitter så innipøken. Måtte tilslutt sveise noen bånd for å få den skikkelig varm, og deretter slå med slegge bakfra så den knuste. Men hvis du har skikkelig avtrekker til hjullager og litt mer kunnskap enn meg (er bare 18 og på min første bil enda), så får du det nok bra til, men som sagt, det er egentlig verd å la et verksted ta jobben ;)

Skrevet

Det gjør nok susen, men her verdens dyreste land er slikt verktøy ikke billig, og på min bil prøvde jeg den måten (med hjemmelagd utstyr), men ødelagte alt av gjenger og mutre og alt. Men jeg regner med du ikke lar deg påvirke av advarsler på et forum, så jeg kan heller gi deg tips fra da jeg gjorde det, hvis du ønsker :)

Skrevet

Jeg har fjernet mange lagre med innvendig avdrager, funker fjell om man har riktig utstyr. Får sikkert kjøpt noe billig på biltema, eller laget noe. Kanskje lånt om han er heldig.

:)

Skrevet

Ville i så fall satset på det til 2000 fra biltema ;) gi en oppdatering hvis du har noen tips når du har fått det til :)

Skrevet

Burde klare det uten å bruke 2000 kroner på verktøy også. Improviserer man og driver en time eller to lenger har man plutselig igjen 2000 kr for det..

Skrevet

Jeg klarte den omtrent uten verktøy, men brukte meget lang tid, mest fordi jeg var redd for å slå så hardt at jeg ødelagte noe.. men hvis du har tenkt å skifte mer enn ett lager er det verdt å ha verktøy til noen kroner, mens hvis det bare er ett, så er det verdt å la verkstedet da det ;)

Skrevet

Synes du virker litt for negativ.. Er jo bare et lager. Varme / kjøling hjelper mye. Google litt så finner du mye bra.

Skrevet

Prøver ikke være negativ, men det var akkurat det jeg og tenkte da jeg begynte på det samme, men har du skiftet noen lagre før så går det nok veldig bra :)

Skrevet

takker for mange svar :D

skal ta av og se hvor godt det sitter, om det sitter veldig godt, for jeg vel prøve det såkalte hjullagerverktøyet ifra biltema:P skal da også komme med en tilbake melding om det er verdt det el ikke ;)

Skrevet

jeg brukte det hjullagerverktøyet for fremre lager på fwd-biler.. funka som pokker :) bare husk på å sjekk at nav går glatt på aksel før du setter på plass igjen. jeg gjorde ikke det, og DET førte til bannskap...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...