Tzunami Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 Etter at jeg monterte Dynavin d99 i bilen i går har ikke AC'n fungert. jeg har tenkt mye og har sjekket sikringer osv osv, finner ingen feil, ac'gass er det også. Kan dette ha noe med montering av Dynavin å gjøre? :S eller at jeg gikk tom for strøm og måtte lade opp batteriet? ingenting annet er galt. Trenger virkelig AC i denne sommervarmen som kommer i ny og ne!! Hjelp!!
Tzunami Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Skrevet Juni 21, 2012 AC-vifta i front vil heller ikke starte :S
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Tempjusteringen til kupe-vifta endre seg også, fra 16-16,5-17-osv til LO-16,5-17- osv :S men etter å ha tatt spillern ut og starta og kobla den inn igjen ble den plutselig endret tilbake :S any clue's??
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Er det slik at kupevifta ikke starter? Indikerer display at vifta skal gå? ...altså, når du senker valgt temp på display, øker da antall segmenter som viser viftehastighet? Det vanligste i slike tilfeller er viftemotstanden. Noen ganger kommer vifta hvis du trekker ut kontakten på motstanden og setter den på igjen med en gang. Ac vifta i fronten starter kun når det trengs... Eksempelvis når du står i stillestående kø en varm sommerdag og ingen naturlig kjøling gjennom grill.
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Kupevifta går, og det er som du sier, når jeg senker tempen, så stiger hastigheten på vifta (antall segmenter som viser viftehastighet øker) hvor finner jeg kontakten til viftemotstanden?
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Hvis kupevifta sviver og hastigheten på denne varier ift segmenene så er ikke motstanden gåen. Du kan sjekke en ting til som kan påvirke temperaturen som vifta blåser ut. I panelet finner du to felter med riller. Bak feltet på venstre side har du en liten vifte som suger til seg kupeluften... denne bestemmer så hvilken temperatur den tror du har i bilen og justerer temp på dyseluftsømmen ut i fra dette. Denne lille viften starter å gå med en gang du åpner bildøren... så hvis du åpner bildøra og holder en tent sigarett foran rillene (på venstre side) så skal du se at viften trekker sigarettrøyken inn i rillene. Hvis den ikke gjør dette så sviver ikke denne vifta og du vil ikke klare å få korrekt justering av dyseluften.
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Den vifta går 24/7, og bråker, så den ahr jeg stoppa selv, kan hende det har noe med det å gjøre da? lurer på om jeg skal prøve et annet panel?
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Du kan prøve å smøre den så du slipper bråket. Vifta går nok ikke 24/7. Men den starter straks du åpner døra og den sviver ca. 15min etter at du har forlatt bilen. Og den er en meget viktig komponent ift klimaanleggets virkningsgrad og funksjon.
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 da får jeg prøve å smøre den og se om den vil gjøre noe forskjell oppdaterer rundt kl. 5
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Sjekk at den fungerer etter smøring og da Jeg slet med forskjellige problemer vedr temp ift panel og der gikk viften kun sporadisk. Kjøpte brukt panel hos høggern for 1000,- Bare passe på å ha nøyaktig samme varenummer... det er flere avarter av panelet der ute
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Da har jeg tatt en tømming og refill av ac-anlegget, ikke noe lekkasje, men blåser fortsatt varmt gutta på verkstedet mente det kunne være releet til ac'n. noen som vet hvor det ligger?
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Fant nettopp en kontakt bak spillern som ikke er koblet i noe, kan det ha noe med saken å gjøte? det er en 10-pola kontakt, i form 2x5 men er kun 5 kabler inn i kontakten, husker ikke helt fargene nå men.. leste også nettopp om en som hadde liknende problem, og fant ut at han måtte koble i en kontakt eller sensor eller noe på evaporatoren. noen som vet hvor denne ligger?
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1136369
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Sjekket verkstedet også at der var korrekt mengde olje på anlegget? For mye eller for lite olje gjør at AC'en ikke starter. Du har også en tørkeflaske som kan gå tett. Den sitter fremme under høyre fremlykt (inne i motorrommet), men du må tappe anlegget for å bytte. På denne enheten sitter også en trykkføler som selvsagt kan gå i stykker eller at det blir dårlig kontakt i pluggen. Denne er lett å sjekke... du ser hvor ledningen går inn på den blamke boksen. Spraydysa kan og bli slitt, men det er nok heller sjeldendt. Men jeg ville først spurt verkstedet om de har sjekket olja. Jeg kjørte 2 sommre i e39'en uten kjøling mens jeg prøvde både det ene og det andre... og for mye penger. Så viste det seg at verkstedet ikke hadde sjekket olja... etter dette kjøler den så pent atte
Tzunami Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Har på følelsen at det er noe elektrisk. Opplevde noe merkelig ista, den gikk plutselig bare oppover og oppover i styrke på vifta, og uansett hva jeg gjorde så gikk den opp til maks. Prøvde å holde minus til den skrudde seg av, men den skrudde seg på og gikk helt opp til maks igjen:s skrudde av motoren, og på igjen, og da funket styrken som normalt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå