OrjanBmw Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Skrevet Juni 29, 2012 Men overoppheting oppstår bare når bilen står stille. Ved defekt vannpumpe vil ikke motoren bli overopphetet ved kjøring også?
oleo Skrevet Juni 29, 2012 Skrevet Juni 29, 2012 Ikke nødvendigvis. Du kan ha en bedre sirkulasjon når du har mer turtall.
OrjanBmw Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Skrevet Juni 29, 2012 Har prøvd å ruse motoren når jeg står i ro. Da varmer bare motoren se opp enda fortere. Og viften mellom radiatoren og grill som dere sa var ac vifte starter ikke selvom jeg har ac på fullt på både varmt og kaldt.
oleo Skrevet Juni 29, 2012 Skrevet Juni 29, 2012 Det som er med den ac vifta er at det sitter en føler på ac anlegget. Og hvis kjøleremediet går for varmt så starter denne vifta. Typisk er når man står i kø en varm sommerdag, eller etter man har stoppet bilen. Det er 2 typer elektrisk vifte. Den ene styres av 12 volt... Da er det 4 ledninger inn til vifta. Denne typen har 2 motstandere som kan ryke... og det finnes repkit å få til denne. Den andre typen styres av et pulstog fra hjernen. Denne har 3 ledninger inn til vifta hvor to er spenning og en hvit som er til pulsen. Denne har ikke motstandere og ei heller repkit. Denne utgaven vil gjerne svive veldig sent rundt hele tiden mens ac er påslått... Men den kan også stå helt stille. Dog skal i utgangspunktet denne viften ikke ha noen innvirkning på motortemperaturen. Hvis du har ny termostat og pumpe garantert er i orden så er det egentlig kun vannmengde eller luft i anlegget som bør være feilkilden. Jeg holder en knapp på pumpa... Det at den kjøler mer når du kjører er sannsynlig pga at du presser luft gjennom radiator og dermed oppnår bedre kjøling.
OrjanBmw Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Skrevet Juni 29, 2012 Ser ut som vi tenker det samme om hvorfor temp går ned ved kjøring ( luft som presses inn grill og kjøler radiator) jeg har alltid trodd at den ac viften var for å dytte frisk luft inn til radiatoren slik at bilen ikke overopphetes ved tomgang Skal sjekke vannpumpen. Noen som vet om gode måte for å feilsøke?
oleo Skrevet Juni 30, 2012 Skrevet Juni 30, 2012 Den bør demonteres for 100% kontroll... men uansett ville jeg byttet denne... ta det som forebyggende vedlikehold. Dog skal du kunne se en liten kontrollstråle fra radioator og inn i ekspansjonstanken... men den sier kun at det er trykk i annlegget og ikke om pumpen er litt defekt.
OrjanBmw Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Skrevet Juni 30, 2012 merker iallefall at hvis jeg tar av lokket på ekspansjonstanken så fyller den seg med vann nesten helt til toppen med en gang jeg slipper ut trykket i systemet.
a100abt Skrevet Juni 30, 2012 Skrevet Juni 30, 2012 merker iallefall at hvis jeg tar av lokket på ekspansjonstanken så fyller den seg med vann nesten helt til toppen med en gang jeg slipper ut trykket i systemet. Du bør aldri åpne lokket når det er full varme i motoren. Det skal bli trykk i systemet, og dette trykket er med på å heve kokepunktet på kjøleveska, og når trykket forsvinner ved høy temperatur kan det begynne å koke. Dette sørger for luft i systemet og der det blir luft vil det kunne bli skader som følge av dette. Ved trykk i systemet bør det tåles ca 120 grader før koking i alle fall... mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
OrjanBmw Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Skrevet Juni 30, 2012 merker iallefall at hvis jeg tar av lokket på ekspansjonstanken så fyller den seg med vann nesten helt til toppen med en gang jeg slipper ut trykket i systemet. Du bør aldri åpne lokket når det er full varme i motoren. Det skal bli trykk i systemet, og dette trykket er med på å heve kokepunktet på kjøleveska, og når trykket forsvinner ved høy temperatur kan det begynne å koke. Dette sørger for luft i systemet og der det blir luft vil det kunne bli skader som følge av dette. Ved trykk i systemet bør det tåles ca 120 grader før koking i alle fall... mvh Frode Neergård då blir det lufting i kveld då. Men bare så det er sagt så tok jeg ikke av lokket før bilen ble overopphetet for første gang. da løste jeg sakte på lufteskruen og ettter en stund på selve lokket til ekspansjonstanken i et forsøk på å kjøle ned vannet.
Kjell Z3 Skrevet Juni 30, 2012 Skrevet Juni 30, 2012 Viften mellom motor og radiatoren går fint. Den som er mellom radiatoren og grillen går ikke. Den har vel ikke viskosekobling? Viften mellom motor og radiator ser ut som den sviver bra når den er dårlig også, har du kjent om det er noe motstend i den når bilen er varm? Bruk en avis og stikk forsiktig borti vifta og kjenn om den er litt tung å holde igjenn. Prøv gjerne med kald motor først for å kjenne om det er mye forskjell. Selv om du får igang den elektriske vifta di og kjøler motoren på den måten har du likevel ikke løst problemet ditt, det er ikke den som skal kjøle ved vanlig tomgang.
OrjanBmw Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Skrevet Juni 30, 2012 Tror kanskje det er vannpumpen. I dag parkerte jeg i en bratt oppoverbakke slik at lufteskruen ble det høyeste punktet. Åpnet lufteskruen og klemte på slangene inn og ut av motor. Alle føltes tomme i forhold til det jeg er vant til. Jeg får trykk i systemet, men det ser ut til at det er lefttrykk og ikke vannttrykk. Det føles heller ikke ut at kjølevannet går i ledningene da de holder lufttemperatur (20c) hvis kjølevann hadde gått gjennom ville de vel holdt motortemp på returslangen og litt kjøligere på innlangen? Høres det ut som vannpumpen?
oleo Skrevet Juni 30, 2012 Skrevet Juni 30, 2012 Egentlig er symptomet mer Termostatfeil... at den ikke slipper opp. Normalt skal du få en liten sirkulasjon om pumpen er dårlig slik at slangen inn på toppen av radioator burde bli litt varm. Men i og med at du har byttet termostat så er det jo mest sannsynlig pumpa.
a100abt Skrevet Juni 30, 2012 Skrevet Juni 30, 2012 Egentlig er symptomet mer Termostatfeil... at den ikke slipper opp.Normalt skal du få en liten sirkulasjon om pumpen er dårlig slik at slangen inn på toppen av radioator burde bli litt varm. Men i og med at du har byttet termostat så er det jo mest sannsynlig pumpa. Slangen inn på radiator blir varm uansett. Men, om pumpa er skikkelig dårlig skal du ikke få varm luft i varmeapparat, og slangen ut av radiator vil være helt kald. Om termostaten er defekt og ikke åpner vil du ha full varme på varmeapparatvifta, men slangen ut av radiator vil være kald. Om termostaten er i orden vil slangen ut av radiator være lunken eller varm. Desto varmere den er, dess mindre varme forsvinner i radiatoren, enten pga for lav viftehastighet eller hindringer for lufta i registeret. Helt kald blir den uansett ikke, så om du kjenner temperatur i den har du gjennomstrømning. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
OrjanBmw Skrevet Juli 5, 2012 Forfatter Skrevet Juli 5, 2012 Sjekket i dag motorviften, klarte helt fint å stoppe den med lillefingeren uten å få vondt. Det var bittelitt motstand når jeg holdt den i ro, men ikke mye. Hvor mye motstand skal man kjenne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå