luftwaffel84 Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Har opplevd tydelig "surkling" ved bruk av bremsepedal i fuktig vær, og i et tilfelle etter besøk i vaskehall, motoren fusker og voldsomt i forbindelse med dette. Har lest litt på forumet og sett at bremsekraftforsterkeren kan få seg et ufrivillig vannbad, dersom dreneringen i "badekaret" der den ligger blir tett. Åpna idag opp(under kupèfilteret) og der var det selvfølgelig fullt av vann. Lurer på følgende: 1. Hvor ligger, og hvordan kommer jeg til dreneringshullet 2. BKF har nok tatt inn en del vann, hvordan bli kvitt dette? 3. Hva er sammenhengen med "motorfusk"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen lysholm Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Jeg tror nok ikke motorfusk har sammenheng med bremsekraftforsterkeren, men pga fukten. Jeg husker jeg også hadde dette på min e39 for mange år siden i veldig fuktig vær, gjerne kombinert med store temp svingninger (f.eks hvis bilen stod i en oppvarmet garasje som gjerne var fuktig). Måtte ruse motoren godt for å få den til å gå fint. Jeg har dessverre ikke svar til deg på noen av problemene da min motorfusk kun kom enkelte ganger i veldig fuktig vær eller når den ble vasket i vaskehall. Fikk liksom aldri fremprovosert feilen da den var på verksted, men er rimelig sikker på at det ikke henger sammen med bremsekraftforsterkeren. Forresten: Er ikke dreneringshullet i hjørnet bak bremsekraftforsterkeren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen lysholm Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 En ting til/noen tanker: BKF, eller bremsesystemet for den saks skyld er jo et lukket system. Det skal ikke kunne komme vann inn i bkf selv om den er i vannbad. Jeg ville prøvd å bytte bremseveske for å sjekke om det ble bedre. Er jo en mulighet for at at det kan være luft i systemet. Om BKF skulle tatt inn vann så kan jeg heller ikke skjønne at du har andre muligheter enn å bytte/flushe systemet med ny bremseveske for å bli kvitt fukten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luftwaffel84 Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2012 Ja, er enig, trodde ikke at bkf skulle ta inn vann, men leste i en tidligere tråd at en mente det. Når det gjelder motorfusk så kommer det kun i sammenheng med bruk av brems, kan kjøre videre og det blir normalt igjen, helt til jeg bremser, spesielt ved hard bremsing. Kan fremprovosere alvorlig ujevn gange, turtallsdropp til under 500rpm på tomgang og hvit eksos ved hardt trykk på bremsepedal! Kan og få ujevn gange på tørre dager ved hardt trykk på brems, men da uten surkling i pedal.. Lekkasje i bkf eller slanger rundt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Det IKKE meningen at BKF skal stå under vann, og BKF er ikke tett. Derfor vil den ta inn vann dersom "badekaret er fullt. Men det må jo være såpass mye vann der at vannet står over hovesylinderen. Eneste måten å bli kvitt vannet i BKF(hvis man har det) er og demontere og helle det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luftwaffel84 Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2012 Takk for svar, det var ditt (2000Touring) innlegg i en tråd jeg hadde lest om dette:) Fungerer ikke bkf som en slags vakuumpumpe? Da sier det seg selv at den ikke bør ligge i vann! Uansett, noen do's and dont's ved demontering av BKF eller en DIY guide? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen lysholm Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Det høres jo ikke ut som om det er slik det skal være. Ikke missforstå vedr BKF og vann. BKF skal selvfølgelig ikke stå i vann, men jeg kan ikke skjønne at den ikke er tett så lenge ikke vannet går opp til hovedsylinderen som 2000Touring også skrev. Det så ikke ut som om det hadde gjort det på bilde og da må det være enklere å prøve å bytte bremseveske, enn å ta ut BKF. Mulig jeg er litt mer bedaglig anlagt enn gjennomsnittet . Det kan likevel hende at BKFen din er gåen eller hovedsylinderen, men da har du iallefall prøvd det som er enklest. Bremseveske skal iht serviceintervallene byttes annenhvert år. Det er det mange som hopper over. Høres ut som om motorfusken din er forskjellig fra den jeg opplevde, men likevel er det merkelig om det har sammenheng med BKF. Ville sjekket luftmassemåler, avgass/lambasonde, luftfilter, slanger etc før jeg hadde konkludert med sammenhengen med BKF. Har du forresten tatt en diagnosetest? Hvilke feilmeldinger fikk du? Håper synsingen hjelper og uansett: Lykke til i feilsøkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luftwaffel84 Skrevet Juli 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2012 Takk for videre hint og svar. Litt treigt svar siden jeg har lagt meg syk, og nettop klart å slepe meg til tastaturet. Har tømt og renset brønnen (tannkost for å komme til dreneringshullet) Gjorde det dagen etter at bildene ble tatt, etter en kveld og natt med mye regn, var det en del mer vann i brønnen, oppimot halvveis på BKF. Dreneringen har nok ikke vert 100% tett og dette kan være grunnen til at surkling har komt og gått. Hovedgrunnen til at problemet har oppstått i utgangspunktet er at kupèfilterhuset har blitt satt på feil av en tidligere eier. En stor sprekk rett under vindusvisker har gjort det mulig for vann løv og annen skitt, å falle rett nedi BKF brønnen! + noe korrosjon på hviskerledd En god påminnelse om å sette alt skikkelig sammen igjen! Håper inderlig at det hadde vært nok å bare skifte bremsevæske, da jeg tror at demontering av BKF vil være en litt for stor oppgave for en uinvidd skruer som meg.. Hva gjør forresten den slangen som går opp fra BKF og bort til motor? Noen som vet? Images virker ikke for øyeblikket, skal legge til bilde når det er oppe og går. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juli 2, 2012 Share Skrevet Juli 2, 2012 Slangen tilfører vakum til bremsekraftforsterkeren. Der sitter det en ènveisventil inn mot BKF som gjør at du har vakum i BKF etter motorstopp. Dette kjenner du ved å stoppe motoren, forså å pumpe til den blir hard ("opplagret" vakumet forsvinner). Du skal ikke se bort ifra at den suger inn vann her, og inn i motoren. For det er åpenbart at problemet med motoren ligger her slik jeg får situasjonen forklart. Har du prøvd å drenert alt vannet, og tatt en prøvetur? Fusker den da? Ta av denne ventilen forså å blåse begge veier. Den skal sperre i retning BKF -> motor. Kan være at denne slipper igjennom vann ved brems, og da vil dette havne i motoren. Vann i dette rommet er forresten typisk e39. Om vinteren blir pedalen steinhard fordi vannet fryser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luftwaffel84 Skrevet Juli 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 3, 2012 Takk for kjempesvar:) Har drenert rommet ja, ikke noe annet om det var det du mente, og kjørt noen mil etterpå. Kan fremdeles fremprovosere noe motorfusk, dersom jeg står i ro trykker bremsepedalen i bunn og holder hardt. Men ikke så ille som før, og kan ikke sammenlignes med når det var regnvær, da jeg også kunne få fusk ved bremsing i fart og tidvis sviktende bremser!! Akkurat hvor sitter denne ventilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juli 3, 2012 Share Skrevet Juli 3, 2012 Den sitter ofte direkte inn på BKF, men trenger ikke nødvendigvis å gjøre det. Følg slangen. Den sitter uansett nærme BKF. Jeg ville ikke tatt forgitt at det ikke er kommet vann inn i BKF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luftwaffel84 Skrevet Juli 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 3, 2012 ok, takk for svar. Ja, jeg frykter at det er noe vann i BKF, og da er vel eneste mulighet å demontere den? Siden det er en enveis ventil, er det mulig å teste ventilen, ved å midlertidig ta av slangen og bremse for å se om det kommer vann ut? Eller er det helt på trynet..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flua Skrevet Juni 7, 2014 Share Skrevet Juni 7, 2014 Fant du ut av problemet? Har ganske like symptomer på min e39, hadde vært greit å hørt hva du endte opp med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboTrusa Skrevet August 24, 2016 Share Skrevet August 24, 2016 Eg har det samme problemet. Tror ikke du fikk deg til fordi du ikke tømte bkf...du kan suge ut vannet fra den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oledra Skrevet September 3, 2023 Share Skrevet September 3, 2023 Hei. Har samme greia på min e39. Problemet kom nå ved vask av bil. Surkling når jeg trykker inn bremsepedal med påfølgende motorfusk og hvit eksos, ender med at motor stopper. Går fint etter en stund og kan provoseres fram med pumping på bremsepedal. Finnes en løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå