Tynes944 Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Jeg var bare ute å kjørte helt normalt, plutslig stoppa bilen, mangla gnist å bensin osv. Demonterte å sjekka alt, fant ingenting som var feil. Røska av girkassa, tappen var bortevekk. Ta ut en føler å sjekk at den er der vertfall, så får du utelukke det
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Okei, skal prøve på det imårra. Eneste jeg stussa på var pin nr 5 i den kontakten.. Den er en jord-ledning, skal ikke den da ha 12V? Den viste 0V?
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Okei, skal prøve på det imårra. Eneste jeg stussa på var pin nr 5 i den kontakten.. Den er en jord-ledning, skal ikke den da ha 12V? Den viste 0V? Edit; Klarer jo såklart ikke dy meg.. Stikker ned nå og sjekker.
kristofferolsen Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Hehe liker pågangsmotet ! Stå på så blir det bra ska du se! Sikker på at du har start på den iløpet av påska!
skulzen Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 hvis du skaffer deg en scoop måler, da kan du faktisk se verdiene og signal styrken på hver enkelt føler. ohm på en føler som er def og på en som i orden, kan til tider være nøyaktig like. på en scoop måler får du se linje rytme og signal genereringen ved alle følere, da trenger du ikke å røske av girkassa f.eks for å se om den tappen er borte eller ei Mvh
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Tappen er ikke borte... Faen.. Legger ut bilde når jeg kommer opp igjen fra garasjen. Glemte vel faktisk talt å nevne at guruen Geir på Norbil sa det hørtes ut som ECU var gåen, eller at den ikke hadde den strømmen/jordinga den måtte ha. Defor la jeg ut tidligere alle spenningene som var på alle de forskjellige pinnene på kontakten til ECU.
Joachim S Hamar Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Jeg har en ecu om du trenger d. Tror det er til m20 send pm om du trenger Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Larsgunnar Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Skrevet Mars 27, 2013 Oppsummering fra i kveld; Dro ned i garasjen for å sjekke om den tappen på svinghjulet fortsatt var der; joda, den var der fortsatt... Så ringte jeg en kompis i bilcrossmiljøet som har kjørt stortsett kun BMW, og han sa det skulle være en tykk grønn ledning inn på ECU som skulle gi strøm til den. Klipte vekk alt av el-teip jeg hadde surra inn der for andre gang, og begynte å lete. Ingen grønn ledning der? Bare en syltynn.. Så ringte jeg på nytt, og spurte. Da fant vi ut at jeg måtte finne ut hvilken ledning som skulle gi strøm til ECU. Dro fram bildet med alle funksjonene til ECU-ledningene, og fant "#Motronic Pin 18 - Red - Power (Direct Battery Lead+). Men hva faen.. På stikk nr 18 i kontakten til ECU er det jo ingenting?! "Direct battery lead" tenkte jeg.. Jaja, får prøve å legge opp en ledning rett fra batteriet og frem til det stikket der da. Ofra en slik kabelsko og en ledningsbit fra kontakten til ABS fra delebil-ledningsnettet. Lodda sammen, og kobla den i stikk nr 18. Kobla på ECU igjen, og kobla ledninga rett på batteriet. Det er den rød/gule jeg har lånt fra ABS kontakten, og kobla inn på nr 18 her. Ble da seende slik ut; Vridde om nøkkelen, og fulgte spent med om det sto gnister fra coilen, men nei.. Ingenting.. Bytta om på kontaktene til svinghjulssensorene, og prøvde på nytt. Neida, ingenting.. Tok så multimeteret for å sjekke at det var strøm inn på den ledninga jeg hadde lagt opp til ECU, og der var det 12,6V. Målte deretter +15 på coil og målte på den tappen som gnisten til pluggledningene kommer fra. 12,6V der også. Så kom broderen innom, og jeg fikk han til å vri om nøkkelen mens jeg målte spenning på den tappen til pluggledningene. Da hadde jeg 10,6V, men fortsatt ingen gnist der? Detta her blir jeg faen ikke klok på. Vil dette da si at ECU kan erklæres DØD?? Kjenner jeg mister motet..
evovrs Skrevet Mars 27, 2013 Skrevet Mars 27, 2013 på sensor på girkasse må du ikke bare måle ohm, du må måle trigger signal, bruk pipesignal på multimeter, begge ledninger i kontakta, og ta føler ned mot metall, hvis den piper når du kommer nærme metall er den ok... skjønner?
Pedi Skrevet Mars 27, 2013 Skrevet Mars 27, 2013 Tror i utgangspunktet (så langt) at ECU ikke er død. #18 som du prøvde å koble 12v+ inn på, brukes kun i sammenheng med #35 fra hovedrele som er på noen utgaver av E30. Ikke sikkert du har det. Det jeg ville sjekket, er: #1 (svart) til kontakt nummer 1 på coil, gir 12v+, men er timing (dvs den gir minus til coil vekselvis) #3 (tynn grønn): 12v+ fra tenning. Denne er styrestrøm til ECU #4 (svart/gul) startersignal, skal normalt være jordet utenom ved start #5/#10/#16/#17/#19 (brun, brun/svart) jording til ECU. #14/#15 dyser #20 (brun/grønn) Pumperele jordingssignal til kontakt 85 på pumperele. #25/#26 ØD-sensor (ta gjerne å sjekk ohm-verdier her) #27/#8 Speedsensor (ta gjerne å sjekk ohm-verdier her) #35 (rød/blå) 12v+ fra Dioderele (hvitt rele). Hovedstrøm inn til ECU. Dette gikk litt fort (er på jobb, jeg skal i møte om få sekunder, hehe..) så det kan være jeg husker feil og skriver feil - og jeg blander gjerne med 535i (selv om det er likt - stort sett foruten årsmodellforandringer...) men du har ikke sagt noe om hva spenninger du leser på dioderele. Det MÅ det være liv i... (det hvite..) Har du liv i tomgangsmotor ved tenning trinn 2? Det MÅ du ha... Jeg tror feilen din ligger opp imot dioderele en plass. Feilen tror jeg kan lokaliseres mellom dioderele og styresentral (ECU). Rimelig sikker på dette. Mål verdiene på dioderele, se til at det releet powrer styresentral osv...
BmwDieselPower Skrevet Mars 27, 2013 Skrevet Mars 27, 2013 Prøvd og bytta coil? Skal vell ha mere enn 12v der pluggledningen sitter?
Larsgunnar Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Skrevet Mars 27, 2013 Takker for respons alle sammen! Må ta med meg svarene ned i garasjen å kikke på det der. Har prøvd 3 forskjellige coiler, samme resultat på alle.
Larsgunnar Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Skrevet Mars 27, 2013 Ivar, skal #35 på ECU kontakten ha 12V? For der har jeg nemlig bare 1,8V! Vil det da si at reléet er gåent eller at kabelen som skal gi hovedstrøm til ECU er brudd på? Rød/blå ledning. Målte spenningen på alle de tre stikkene i kontakten til tomgangsmotor, og der hadde jeg 12,5V, 11,8V og 12,2V mener jeg. Tomgangsmotoren gikk IKKE med tenninga på trinn 2. Vanskelig å kjenne om den gikk mens motor ble dratt på starter, men virket ikke slik. Den grønne ledninga du snakker om, som kommer fra tenningslås, går ikke inn på ECU'en min? Den går inn i samme pølsa som alle ledningene til ECU og ut til noe i motorrom. Bildeforklaring; Denne kommer fra motorledningsnett i samme pølsa som alle ECU ledningene. Men den skiller seg fra dem 15-20cm før kontaken til ECU, og ender opp i det stikket der, som jo skal kobles i stikket fra tenningslås, turteller og forbruksmåler. Litt utydelige bilder men klarer å se at den går inn i samme kabelpølsa som de andre. Her ca midt på torpedovegg. Grønne ledninga mitt i. Her er bare bilde av reléet. Målte forsåvidt spenning i alle stikkene i kontakten til reléet, og hadde over 12V på samtlige. Har du noen formening, Ivar?
Pedi Skrevet Mars 27, 2013 Skrevet Mars 27, 2013 Hmm ... Hadde jeg bare hatt et koblingsskjema... Den tynne grønne i det hvite stikket... Du har 12v med tenning på der, right? Er styrestrøm til ECU den. Pip ut #35 i ECU-stikket, du finner den nok igjen i dioderele (som visstnok var blankt hos deg). Når du setter på tenning trinn to, klikker det da i hovedrele? Det skal det. Prøvd å bytte dioderele? Husk at det er ikke et standard rele. Vennligst mål verdiene du har i det releet, og noter kontaktnummer du har målt på. Pay attention til hva som er pluss og hva som er minus. NB! Du HAR god jording fra chassis til motor, right?
Larsgunnar Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Skrevet Mars 27, 2013 I den tynne grønne i det hvite stikket har 12V med tenning på ja. Skjønner bare ikke helt det, hvordan den kan være styrestrøm til ECU når den ikke går inn i ECU? Den blå/røde fra #35 på ECU stikket, endte opp på 87 i kontakten til diodereléet. Hadde jeg bare visst hvor dette hovedreléet var så kunne jeg fått sjekka det iløpet av kvelden. En kompis har stående en M20B25 med ledningsnett, vet at han har diodereléet også. Skal høre med han om jeg får låne det og prøve. Verdiene på alle stikkene i kontakten altså? Ja, det skal være god jording mellom chassis og motor. Den har aldri blitt løsna fra chassis, og jeg pussa over kabelskoen på bunnpanna med sandpapir så sent som igår. Så der skal det være god jording.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå