Gå til innhold

Larsgunnar's '87 E30 325i | Ferdiglakkert karosseri, S.59


Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikveld har vi fått bensinpumpa til å gå ved å jumpe reléet! :)

Det jeg trodde var bensinpumpa, var jo faen meg tankmåler... Også er det ingen som har sagt no når jeg har lagt ut bilder av den osv??? :mrgreen:

Så nå fikk jeg satt strøm på den bensinPUMPA som er foran venstre bakhjul, og da summa den så fint når vi jumpa reléet. :)

Men fortsatt ingen gnist. Glenn jeg hadde besøk av i garasjen i kveld mente jeg burde få prøvd en annen ECU før vi gjør noe mer.

Nå forstår jeg ikke hva du roter med her, for å være helt ærlig. Tankmålerens ledninger ligger vel inni bilen, ikke i motorrrom. Så hvorfor du styrer med den, forstår jeg ikke.

Du må finne de 2 reléene som står montert på egen holder i motorrom venstre innerskjerm. Det ene er et standard 87a rele (bensinpumpe), og det andre er et dioderele (hovedrele).

Jeg skal være litt grei nå, og oppsummere de to relé. Vennligst følg dette, og sjekk opp at det jeg skriver nå stemmer hos deg. Med tenning på trinn 2 ( og sjekk gjerne med tenning av også etterpå).

OK, med tenning i trinn 2 skal følgende være slik på bensinpumperelé:

30: rød. 12V+ konstant.

85: brun/grønn. Denne får jordingssignal fra styresentral, som igjen er aktivisert via speedsensor på girkasse.

86: rød/hvit: 12+ styrestrøm fra dioderelé (kontakt 87)

87 grønn/lilla. Her går det 12v til bensinpumpe ved aktivert rele.

Dioderelé:

30: rød. 12v+ konstant.

85: brun/hvit (eller kun brun på noen modeller). Jord.

86: grønn. 12v+ fra tenning. Hentes fra det hvite stikket i hanskerommet ved ECU (kontakt #15).

87: rød/hvit: 12v+ ved aktivert rele. Gir 12v+ til tomgangsmotor, dyser og styrestrøm til bensinpumperelé (kontakt 86)

87a: rød/blå: 12v+ til kontakt #35 i ECU ved aktivert relé.

Ut fra dette ser du nok at de 2 rele jobber litt sammen, og jobber litt parallellt med ECU også.

Viktig: Når du setter tenning på trinn 2, skal du ha 12v+ på klemme 15 på coil. Du skal ha spenning til dysene, 12v+ på kontakt 15 i det hvite stikket ved ECU og du skal ha liv i tomgangsmotor (den skal "summe"). Er dette på stell, skal du selvsagt også ha 12v+ i kontakt 35 på ECU.

Dette er helt obligatorisk og basic, så eg regner med og håper at de bilcrossgutta har sjekket det samme. Skal du få liv i den bilen din, må du få deg en oversikt og forståelse av hva som skjer. Dioderele er sjefen her. Uten at dette rele spyr ut spenning og strøm, blir alt dødt. Men det er avhengig av styrestrøm det også. Så når du setter på tenningslås, sender du 12v+ til coil (#15 på coil) via motorkontakten gjennom sikringsboksen. Samtidig ved at du setter på tenningslås, går det også 12v+ via den hvite kontakten i hanskerom til dioderele. Når dette er aktivisert, trigges dysene, ECU vekkes til live (via #35) og tomgangsmotor starter.

Ved å kinne motor får du turtallsignal fra speedsensor, og denne trigger da jording til pumperele, og pumpa begynner å gå. Samtidig gir referansesensor ØD signal, og coil samt dyser får sine respektive jordingssignal.

Dette medfører at Motor går.

Er du med? Det er viktig at du ser helheten, og hva funksjoner hver enkel komponent har. Hvis du ikke klarer det, så blir alt meget værre. Hvis du ikke forstår et pøkk av ha jeg skrev nå, så sliter jeg litt med å bidra videre for å finne løsningen.

Gjør så godt du kan. Prøv å gjøre deg opp en mening om hvor det er spenning, og hvor det er jord. Husk at det trenger ikke å gå strøm gjennom en ledning som der er spenning på.

Så fort du får en oversikt på det jeg nettopp ramset opp, ser du jo fort hva som ikke skjer. Og på denne måte finner en ut om ECU er defekt også, ergo ved å se hva som kommer inn - og hva som går ut...

Men jeg ble tipsa om å trekke en kabel rett fra pluss på batteri til pluss på coilen, og så prøve å vri om å se om jeg har gnist da. Prøvde det, både med og uten pumpa igang, fortsatt ikke gnist.

Så nevnte noen jording til ECU. Er det en egen jordkabel til ECU???

Oppsummering; Et steg nærmere. Nå går pumpa når vi jumper reléet ihvertfall. Bare å få resten til å fungere nå...

Drit i direktekabel til coil. Har du målt 12v på kontakt #15 på coil ved tenning trinn 2, så er du i land - so far... Har du ikke det, så må du sjekke DEN ledningen, for den går direkte til tenningslås - og det er VIKTIG at denne er aktiv.

ECU har flere jordinger, men de går alle via den store kontakten ja... Jeg ramset vel opp til deg tidligere hvilke som var jording der, gjorde jeg ikke det?

Skrevet
Nå forstår jeg ikke hva du roter med her, for å være helt ærlig. Tankmålerens ledninger ligger vel inni bilen, ikke i motorrrom. Så hvorfor du styrer med den, forstår jeg ikke.

Du må finne de 2 reléene som står montert på egen holder i motorrom venstre innerskjerm. Det ene er et standard 87a rele (bensinpumpe), og det andre er et dioderele (hovedrele).

Jeg skal være litt grei nå, og oppsummere de to relé. Vennligst følg dette, og sjekk opp at det jeg skriver nå stemmer hos deg. Med tenning på trinn 2 ( og sjekk gjerne med tenning av også etterpå).

OK, med tenning i trinn 2 skal følgende være slik på bensinpumperelé:

30: rød. 12V+ konstant.

85: brun/grønn. Denne får jordingssignal fra styresentral, som igjen er aktivisert via speedsensor på girkasse.

86: rød/hvit: 12+ styrestrøm fra dioderelé (kontakt 87)

87 grønn/lilla. Her går det 12v til bensinpumpe ved aktivert rele.

Dioderelé:

30: rød. 12v+ konstant.

85: brun/hvit (eller kun brun på noen modeller). Jord.

86: grønn. 12v+ fra tenning. Hentes fra det hvite stikket i hanskerommet ved ECU (kontakt #15).

87: rød/hvit: 12v+ ved aktivert rele. Gir 12v+ til tomgangsmotor, dyser og styrestrøm til bensinpumperelé (kontakt 86)

87a: rød/blå: 12v+ til kontakt #35 i ECU ved aktivert relé.

Ut fra dette ser du nok at de 2 rele jobber litt sammen, og jobber litt parallellt med ECU også.

Viktig: Når du setter tenning på trinn 2, skal du ha 12v+ på klemme 15 på coil. Du skal ha spenning til dysene, 12v+ på kontakt 15 i det hvite stikket ved ECU og du skal ha liv i tomgangsmotor (den skal "summe"). Er dette på stell, skal du selvsagt også ha 12v+ i kontakt 35 på ECU.

Dette er helt obligatorisk og basic, så eg regner med og håper at de bilcrossgutta har sjekket det samme. Skal du få liv i den bilen din, må du få deg en oversikt og forståelse av hva som skjer. Dioderele er sjefen her. Uten at dette rele spyr ut spenning og strøm, blir alt dødt. Men det er avhengig av styrestrøm det også. Så når du setter på tenningslås, sender du 12v+ til coil (#15 på coil) via motorkontakten gjennom sikringsboksen. Samtidig ved at du setter på tenningslås, går det også 12v+ via den hvite kontakten i hanskerom til dioderele. Når dette er aktivisert, trigges dysene, ECU vekkes til live (via #35) og tomgangsmotor starter.

Ved å kinne motor får du turtallsignal fra speedsensor, og denne trigger da jording til pumperele, og pumpa begynner å gå. Samtidig gir referansesensor ØD signal, og coil samt dyser får sine respektive jordingssignal.

Dette medfører at Motor går.

Er du med? Det er viktig at du ser helheten, og hva funksjoner hver enkel komponent har. Hvis du ikke klarer det, så blir alt meget værre. Hvis du ikke forstår et pøkk av ha jeg skrev nå, så sliter jeg litt med å bidra videre for å finne løsningen.

Gjør så godt du kan. Prøv å gjøre deg opp en mening om hvor det er spenning, og hvor det er jord. Husk at det trenger ikke å gå strøm gjennom en ledning som der er spenning på.

Så fort du får en oversikt på det jeg nettopp ramset opp, ser du jo fort hva som ikke skjer. Og på denne måte finner en ut om ECU er defekt også, ergo ved å se hva som kommer inn - og hva som går ut...

Men jeg ble tipsa om å trekke en kabel rett fra pluss på batteri til pluss på coilen, og så prøve å vri om å se om jeg har gnist da. Prøvde det, både med og uten pumpa igang, fortsatt ikke gnist.

Så nevnte noen jording til ECU. Er det en egen jordkabel til ECU???

Oppsummering; Et steg nærmere. Nå går pumpa når vi jumper reléet ihvertfall. Bare å få resten til å fungere nå...

Drit i direktekabel til coil. Har du målt 12v på kontakt #15 på coil ved tenning trinn 2, så er du i land - so far... Har du ikke det, så må du sjekke DEN ledningen, for den går direkte til tenningslås - og det er VIKTIG at denne er aktiv.

ECU har flere jordinger, men de går alle via den store kontakten ja... Jeg ramset vel opp til deg tidligere hvilke som var jording der, gjorde jeg ikke det?

Jeg har jo alltid trodd at det som tydeligvis er tankmåleren, var bensinpumpa. Derfor har jeg jo surra med den. På det gamle ledningsnettet kunne jeg jumpe reléet å få pumpa til å gå. Det kunne jeg ikke på det nye etter jeg bytta. Måtte lodde om den sorte kontakten med 8 ledninger i som kommer opp fra en gummigjennomføring i gulvet ved siden av tankmåleren, da det var en annen kontakt på det nye ledningsnettet.

Men når jeg da fikk høre at pumpa var under bilen, så skjønte jeg jo fort hvor den klipte grønn/lilla og brune kabelen på venstresiden under baksetet skulle. Disse 2 kommer også opp i en gummigjennomføring. Da gikk pumpa med en gang vi jumpa reléet.

Fullt klar over hovedrelé og bensinpumperelé. Har jo målt og styrt der en stund nå :P

Vi dro ut hovedreléet og stakk prøvelampa nedi alle stikkene, med tenninga på trinn to, og da hadde jeg + strøm på alle stikkene.

Med tenning på trinn 2, har jeg +12v på klemme 15 på coil. Ikke sjekket om jeg har spenning på dysene. Har ikke fått målt ECU-kontakten med multimeter etter jeg bytta ledningsnett igjen. Tomgangsmotor går ikke med tenning på trinn 2. Har heller ikke +12v i kontakt 35 på ECU.

Henger med på den forklaringa der ja. Må få liv i multimeteret igjen iløpet av kvelden og få målt litt.

Ang. direktekabel til coil var det bare for å se om ECU var gåen. Ble fortalt at hvis jeg hadde gnist med direktekabel, var det en bro i hjernen som var brent av. Men det hjalp ikke med direktekabel heller.

De gjør det ja, okei. Jeg ble fortalt av en kar at alle hans E30'er hadde hatt en jordledning mellom karosseri og ECU, altså rett i boksen.

Takk for at du tok deg bryet å skrive et langt forklarende innlegg. Skal undersøke punktene over, så oppdaterer jeg her når jeg har gjort det! :)

EDIT:

Ut fra høyresiden av sikringsboks, kommer jo kablene til viskermotor bl.a; og to "tykke" strømledninger med kabelsko i endene. Disse har jeg alltid vært usikker på, så jeg har skrudd dem i den blokka hvor strømkabelen fra startmotor, og strømkabelen fra batteri møtes, altså her;

Jeg har skrudd de to kablene med kabelsko på denne blokka her; (Den røde kabelen er fra det forrige ledningsnettet, se bort fra den)

2012-11-25231744.jpg

Skrevet

Vi dro ut hovedreléet og stakk prøvelampa nedi alle stikkene, med tenninga på trinn to, og da hadde jeg + strøm på alle stikkene.

Med tenning på trinn 2, har jeg +12v på klemme 15 på coil. Ikke sjekket om jeg har spenning på dysene. Har ikke fått målt ECU-kontakten med multimeter etter jeg bytta ledningsnett igjen. Tomgangsmotor går ikke med tenning på trinn 2. Har heller ikke +12v i kontakt 35 på ECU.

Henger med på den forklaringa der ja. Må få liv i multimeteret igjen iløpet av kvelden og få målt litt.

Ang. direktekabel til coil var det bare for å se om ECU var gåen. Ble fortalt at hvis jeg hadde gnist med direktekabel, var det en bro i hjernen som var brent av. Men det hjalp ikke med direktekabel heller.

De gjør det ja, okei. Jeg ble fortalt av en kar at alle hans E30'er hadde hatt en jordledning mellom karosseri og ECU, altså rett i boksen.

Takk for at du tok deg bryet å skrive et langt forklarende innlegg. Skal undersøke punktene over, så oppdaterer jeg her når jeg har gjort det! :)

Ikke umulig at ECU er ødelagt, men få dioderele opp å gå først - uten det virker ingenting.

Sjekk 85 på dioderele, finn ut hvorfor denne har 12v+. Den SKAL ha jord. E30 er jo ikke ukjent med jordingsfeil, så klipp gjerne denne kabel ved releholderen, og legg ny jord direkte til gods.

Neste blir jo å finne ut om hvorfor du har 12v oppe på 87 hos rele, men noen få volt på kontakt 35 i ECU. Den røde/blå ledningen går jo direkte.

Jeg mistenker jordingsfeil slik jeg ser det nå. (Har du husket å jorde motor til bil skikkelig? God jording mellom batteri og gods?)

Når du setter på tenning trinn to, klikker det da i dioderele? Det skal det. Jeg mistenker at det kanskje ikke gjør det. Ta en prøvelampe, fest ledning til gods og stikk lampa på 85 til rele. Garantert så forsvinner lyset i prøvelampa, eller så gløder den såvidt...

Er ikke godt å gi en diagnose over nettet, men ut ifra det du har fortalt her nå, vil jeg tro at du må legge opp en ny jording til dioderele - og vips så går nok både tomgangsmotor og kontakt 35 har 12v +.... Og motor starter... husk å sjekk at jordingene dine er ok.

Om dette ikke hjelper, husk å ta nye målinger - og skriv de inn her. MED den nye jordingen på 85.

En annen ting....

Jeg minnes (husk at det er mange år siden jeg har dilla med E30) at M20 b25 i E30 har en egen 12v+ kabel i motornettet, samt et par viktige jordingspunkt som må skrus fast. Det ene jordpunktet er kanskje skrudd i innsuget, mens det andre er lokalisert rundt ledningspølsa ved høgre innerskjerm. Stemmer ikke dette? Du må huske å sjekke at alle jordingsforbindelser er skrudd på plass... Du har nok et jordingsproblem her...

Just my .02 cent...

Skrevet

Vi dro ut hovedreléet og stakk prøvelampa nedi alle stikkene, med tenninga på trinn to, og da hadde jeg + strøm på alle stikkene.

Med tenning på trinn 2, har jeg +12v på klemme 15 på coil. Ikke sjekket om jeg har spenning på dysene. Har ikke fått målt ECU-kontakten med multimeter etter jeg bytta ledningsnett igjen. Tomgangsmotor går ikke med tenning på trinn 2. Har heller ikke +12v i kontakt 35 på ECU.

Henger med på den forklaringa der ja. Må få liv i multimeteret igjen iløpet av kvelden og få målt litt.

Ang. direktekabel til coil var det bare for å se om ECU var gåen. Ble fortalt at hvis jeg hadde gnist med direktekabel, var det en bro i hjernen som var brent av. Men det hjalp ikke med direktekabel heller.

De gjør det ja, okei. Jeg ble fortalt av en kar at alle hans E30'er hadde hatt en jordledning mellom karosseri og ECU, altså rett i boksen.

Takk for at du tok deg bryet å skrive et langt forklarende innlegg. Skal undersøke punktene over, så oppdaterer jeg her når jeg har gjort det! :)

Ikke umulig at ECU er ødelagt, men få dioderele opp å gå først - uten det virker ingenting.

Sjekk 85 på dioderele, finn ut hvorfor denne har 12v+. Den SKAL ha jord. E30 er jo ikke ukjent med jordingsfeil, så klipp gjerne denne kabel ved releholderen, og legg ny jord direkte til gods.

Neste blir jo å finne ut om hvorfor du har 12v oppe på 87 hos rele, men noen få volt på kontakt 35 i ECU. Den røde/blå ledningen går jo direkte.

Jeg mistenker jordingsfeil slik jeg ser det nå. (Har du husket å jorde motor til bil skikkelig? God jording mellom batteri og gods?)

Når du setter på tenning trinn to, klikker det da i dioderele? Det skal det. Jeg mistenker at det kanskje ikke gjør det. Ta en prøvelampe, fest ledning til gods og stikk lampa på 85 til rele. Garantert så forsvinner lyset i prøvelampa, eller så gløder den såvidt...

Er ikke godt å gi en diagnose over nettet, men ut ifra det du har fortalt her nå, vil jeg tro at du må legge opp en ny jording til dioderele - og vips så går nok både tomgangsmotor og kontakt 35 har 12v +.... Og motor starter... husk å sjekk at jordingene dine er ok.

Om dette ikke hjelper, husk å ta nye målinger - og skriv de inn her. MED den nye jordingen på 85.

En annen ting....

Jeg minnes (husk at det er mange år siden jeg har dilla med E30) at M20 b25 i E30 har en egen 12v+ kabel i motornettet, samt et par viktige jordingspunkt som må skrus fast. Det ene jordpunktet er kanskje skrudd i innsuget, mens det andre er lokalisert rundt ledningspølsa ved høgre innerskjerm. Stemmer ikke dette? Du må huske å sjekke at alle jordingsforbindelser er skrudd på plass... Du har nok et jordingsproblem her...

Just my .02 cent...

Skal skru av jordinga mellom motor og karosseri en gang til og slipe over med roterende stålbørste på vinkelsliper, så er vi sikker på den. Samme med jording til batteri.

Den var ikke dum. Skal legge opp en ny jord-ledning der. :)

Jeg stussa litt på akkurat den ja, siden jeg jo har 12V+ ut av reléet, men bare 1,5V+ inn på #35 i ECU. Jeg tenkte på "dårlig ledning", så jeg la opp en ny ledning der. Klippa ledninga 10cm fra reléet, og 10cm fra #35 i ECU, og skjøta sammen med en ny kabel, men fortsatt samme resultat.

Det vet jeg faktisk ikke, om det klikker i dioderelé. Er som regel alene i garasjen når jeg feilsøker sånt, og litt vanskelig å få sjekka uten at noen vrir på tenninga samtidig som jeg legger øret/hånda inntil. Men jeg skal få sjekket det opp. Mistenker også at det ikke klikker.

Skal få målt alt sammen iløpet av kvelden, så fremst jeg får liv i multimeteret igjen. Får håpe det bruker AA batterier...

Ang. de jordingspunktene, kan jeg ikke huske dem. Skal sjekkes opp ASAP! :)

Skrevet

Akkurat kommet hjem fra garasjen igjen, med bra resultater! :D

Nå er det liv i hovedrelé og tomgangsmotor. :)

Så ganske mørkt på det etter litt måling osv, men så tok jeg meg sjøl i nakken og sa at detta må jeg klare å finne ut av.

Vet ikke om det er multimeteret som tuller, eller batteriet tar såpass mye lading, men jeg har ihvertfall målt 15v stort sett på alle 12v+ kabler ikveld.

Målte batteriet rett etter jeg hadde kobla av laderen, og da var jeg jaggu oppe i over 18v... Vet ikke om det er en bra eller dårlig ting..?

Anyways;

Begynte med å skru av jordinga mellom chassis/motor og jordkabelen til batteri. Slipte over disse fullstendig med roterende stålbørste på vinkelsliper, og slipte platerent der de skulle skrues fast.

Så var det å lodde sammen igjen den blå/røde ledninga, fra 87 på hovedrelé. Den hadde jeg jo klipt for å legge opp ny, som ikke hjalp.

Så lodda jeg den først sammen ved relé, og så lodda jeg sammen ved ECU.

Kobla fra ECU og målte i stikk #35; 1,6v... Hmm..

Målte midt i loddinga før ECU med ECU tilkoblet; 14,5v.

Så målte jeg midt i loddinga før ECU med ECU frakoblet; 1,6v.

Virker som #35 får over 12v+ når ECU er kobla til, men ikke ellers. Får jo riktignok ikke målt #35 i kontakten med ECU'en kobla til, så det vet jeg jo ikke.

Så tenkte jeg på de jord-kablene som Ivar snakka om, og begynte å lete litt etter de. Fant da en kabel som stakk ut fra kabelpølsa fra ECU, og den hadde jeg skrudd på den blokka/polen hvor kabelen fra batteri og starter møtes. Satte denne ledninga til jord i toppdekselet, og sjekka så spenning med multimeteret. Da var det 0v på begge 30-stikkene til hovedrelé og bensinpumperelé... Spratt opp litt el-teip, og det var hovedstrømsledningene til reléene jeg hadde satt i toppdekselet...

Skrudde dem på plass igjen i blokka/polen.

Som Ivar ba meg å gjøre, måle spenning inn på hovedrelé og bensinpumperelé. Det gjorde jeg, og fikk følgende målinger;

Hovedrelé:

30 - 15V

85 - 15V

86 - 15V

87 - 15V

87a - 15V

Bensinpumperelé:

30 - 15V

85 - 15V

86 - 15V

87 - 0V

Sitat Ivar: "Viktig: Når du setter tenning på trinn 2, skal du ha 12v+ på klemme 15 på coil. Du skal ha spenning til dysene, 12v+ på kontakt 15 i det hvite stikket ved ECU og du skal ha liv i tomgangsmotor (den skal "summe"). Er dette på stell, skal du selvsagt også ha 12v+ i kontakt 35 på ECU."

Med tenninga på trinn 2, hadde jeg 15v på klemme 15 på coil, 15v på begge stikkene i dysekontakt, #15 i kontakten til ECU hadde bare 1,6V (samme som #35?) med ECU plugga ut. Tomgangsmotoren summa heller ikke.

Som dere ser, så hadde jeg fortsatt over 12v+ inn på 85 på hovedrelé.

Sitat Ivar; "Sjekk 85 på dioderele, finn ut hvorfor denne har 12v+. Den SKAL ha jord. E30 er jo ikke ukjent med jordingsfeil, så klipp gjerne denne kabel ved releholderen, og legg ny jord direkte til gods."

Og så gjorde jeg. La opp ny kabel rett fra jord, og klipte ledninga til 85 ca 10cm fra releholderen.

Satte tenninga på trinn 2, og da klikka det jaggu i reléet da jeg satte det på plass/dro det ut! :)

Så var det en ny jakt på disse skjulte jord-kablene Ivar snakka om...

La merke til at denne diagnosekontakten hang så lavt, og den rakk ikke opp til innsuget.. Rart, den skal jo henge der til vanlig...

Det var jo da jeg så at det var en helt bunt med brune kabler inn på et par kabelsko på dynamoen (!!!)...

479962_482731851781015_662281142_n_zpsac4e2d23.jpg

Kobla av alt på dynamo, og fikk dratt disse jord-ledningene opp til innsuget, og skrudde dem til der.

891566_482731735114360_1015161164_o_zpsd197338f.jpg

Skrudde på plass ledningene på dynamo, kobla på batteriet igjen, og vridde tenninga på trinn 2.

Der gikk jaggu tomgangsmotoren også! :D

Kjentes ut som det klikka i både hovedrelé og bensinpumperelé når jeg dro motor rundt på starter! :)

Men fortsatt ingen gnist. Men det tar jeg ikke sååå tungt enda ;)

Så er jeg spent på hva slags tanker Pedersen gjør seg når han leser igjennom her.

Nå har jeg på følelsen av at jeg nærmer meg. :)

Skrevet

Se nå ja... ;) Nå nærmer det seg oppstart, ingen tvil om det....

Så bare for å få det bekreftet: Har du 12v ved #35 ECU nå?

Ingen gnist sier du?

Sikker på at de to sensorene dine står rett? Hvilke ohm-verdier har du på de?

Skrevet

Tror det begynner å rente seg nå ja. :)

Har riktignok ikke målt der etter jeg fikk dratt opp de jord-kablene! Skal måle der så snart jeg kan. :)

Før det, hadde jeg iallefall batterispenning der jeg lodda sammen den røde/blå kabelen igjen, med ECU tilkoblet. Med en gang jeg koblet den fra, hadde jeg bare 1,6V ved loddinga. Men jeg skal altså ha 12v ved #35 med ECU frakoblet også?

Kan alltids prøve å bytte om på dem enda en gang å se. Sjekka no bilder på nett, der var den grå kontakten bakerst mot girkasse. Sånn står det hos meg nå, men jeg kan prøve å bytte om.

882 Ohm på den ene og 900 Ohm på den andre. :)

Skrevet

Ja, du skal ha 12v på #35 selv ved ECU utav. Det er rele som mater spenning ut til ECU.

Bensinpumperele får jordingssignal fra ECU, husk det. Og hvis du får liv i pumperele ved kinning nå, så er iallefall speedsensor på rett plass og i orden. JFTR...

Skrevet

En ting verdt å tenke på, er at det dannes knallgass ved lading over 14,4. Så hvis du har batterispenning på 15 volt - og helt oppi 18v - så er ikke dette heldig for verken batteri eller dine elektriske komponenter (spesiellt ECU liker ikke dette). Laderen din fucka? Batteriet har 6 stk celler som gir 2 volt hver, så det må være laderen din...

Skrevet

Er riktignok en gammel lader, så kan jo være det... Skal finne meg en annen lader fra nå av.

Tror bare jeg kobler på batteriet og kobler ut ECU, og drar litt på starter så jeg havner rundt 12,5v.

Skrevet

Presterte å sovne av på sofaen igår ettermiddag, våkna nå klokka 3 :mrgreen:

Jaja, fint å være i garasjen på natterstid! :)

Vært nede nå å sjekka litt.

Jeg har batterispenning på både #35 og #15 med ECU frakoblet. :D

Klikker også i bensinpumperelé når motor dras på starter! :)

Hvis jeg nå tenker litt høyt;

Nå fungerer bensinpumpe, hovedrelé, bensinpumperelé, tomgangsmotor og ECU er ikke gåen(?).

Hvordan sjekker jeg om det er liv i LMM?

Tenkte jeg skulle få med meg en kompis i garasjen idag, så skal han få dra motor på starter, mens jeg lyser inn et plugghull, for å se om dysene åpner og leverer bensin.

Når det er gjort, er det vel egentlig bare gnist igjen?

Har du noen inputs her Ivar? Svinghjulssensorene står jo rett nå, siden det er liv i bensinpumperelé. Har prøvd 3 forskjellige coiler, men samme resultat på alle.

Kom til å tenke på den holderen til coil bare, siden den står rett i gods på høyre rammevange. Fungerer den som en jording til coil, eller har den ingenting å si?

Jeg er jo ikke 5m i armene, så jeg rekker ikke å vri om nøkkelen og se etter gnist samtidig om den MÅ stå der. Derfor har jeg tatt coilen ut av den holderen, og holdt den i hånda mens jeg har dratt motor på starter.

Tenkte jeg skulle ta en ny måling på alle stikkene i kontakten til ECU, og legge ut resultater her. Kanskje enklere å finne ut noe med et nytt utgangspunkt. :)

Skrevet

kan få deg en reel karamell hvis du holder coil i ene handa, og andre på bilen.... den kjenner du, ca 75000V :=)

Har du sjekka fordeleren.... nå husker ikke jeg årsmodell på denne motoren, men sitter vel uansett på toppen i forkant... og kabler og plugger, hvordan sjekker du for gnist, gjerne bilder av dette,...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...