Gå til innhold

Larsgunnar's '87 E30 325i | Ferdiglakkert karosseri, S.59

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skjønner jeg ingen ting...

Hadde kobla alt ferdig her om dagen, sånn at det var bare å sette i ny hjerne å vri om når den kom i posten.

Fikk hjernen idag, så da dro jeg ned etter middag, kobla i hjernen, kobla på batteri, og vridde om.

Fortsatt ingen gnist?!

Målte spenning på 1 på coilen med tenning på trinn 2; 12,4v, så den er jo grei.

En kompis dro motor på starter, mens jeg målte spenninga på 1 på coilen, og da ramla den bare ned til rundt 10v. Her skal det jo bli minus-signal fra hjernen?

Ifølge koblingsskjema skal jeg ha to ledninger på 1 på coilen, der har jeg bare en. Men jeg skjønner faen ikke hvor den siste kommer fra, selvom jeg ser på skjemaet.. Legger dem ut her igjen;

Motronic1_zps01a169eb.jpg

Kolbingsskjemamotor_zps5369b868.jpg

Som dere ser her har jeg bare en ledning inn på 1 på coilen;

921183_486657471388453_1154864758_o_zps54b8a18e.jpg

Disse to kablene på coilen går inn i ledningspølsa fra ECU;

922404_486657454721788_1466788576_o_zpscd51d023.jpg

Og går inn til den blå gummisaken her (den over fingrene mine er aktuell kabel)

919800_486657364721797_106823982_o_zps482465df.jpg

Denne går inn på 1 på ECU;

77154_486657228055144_1191676892_n_zps085cc9bd.jpg

Og ja, den hvite kontakten med grønn, sort og hvit i er koblet til;

892439_486657134721820_540835270_o_zps275d9c42.jpg

Denne her stusser jeg litt på, mtp at brun/oransj går over til turkis/gul?

537071_486657151388485_945389287_n_zps68161665.jpg

Forslag, anyone? Helt tom for idéer nå..

Skrevet

Hmm. Den blanke kabelen, er det til coil? Den ledningen er skjermet på grunn av støy og feilsignal. Har du skjermingen tilkoblet selve ledningen som er festet i kabelskoen? Da er det fullt mulig at du ikke har gnist.

Skrevet
Nå skjønner jeg ingen ting...

Hadde kobla alt ferdig her om dagen, sånn at det var bare å sette i ny hjerne å vri om når den kom i posten.

Fikk hjernen idag, så da dro jeg ned etter middag, kobla i hjernen, kobla på batteri, og vridde om.

Fortsatt ingen gnist?!

Målte spenning på 1 på coilen med tenning på trinn 2; 12,4v, så den er jo grei.

En kompis dro motor på starter, mens jeg målte spenninga på 1 på coilen, og da ramla den bare ned til rundt 10v. Her skal det jo bli minus-signal fra hjernen?

Ifølge koblingsskjema skal jeg ha to ledninger på 1 på coilen, der har jeg bare en. Men jeg skjønner faen ikke hvor den siste kommer fra, selvom jeg ser på skjemaet.. Legger dem ut her igjen;

Forslag, anyone? Helt tom for idéer nå..

Vet ikke om du har prøvd det, men hvis du ''jumper'' ledninger til coil, får du da gnist?

Skrevet

Merkelig det start problemet ditt, men jeg e nå fortsatt på sensore på kassa jeg da:-p,ingen som har du kan låne da?, den turboen din er den fra 300tdt 24ventiler?, kunne ligne veldig på en jeg var og såg på i går

:-))

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 2

Skrevet

Merkelig ja.. Muligheter for at den referansesensoren er gåen ja. Ingen som har slike her i by'n :/ Speedsensor er jo i orden, siden det er liv i pumperelé ved kinning.

Hehe.. Den turboen er nok fra en 10l V8 diesel fra Merce lastebil :)

Skrevet

Ivar, i det hvite stikket med grønn, svart og hvit ledning i, hva skal det være av strøm på den sorte og den hvite? Og når (ved kinning eller tenning på trinn 2)?

Skrevet

Føler at det må være noe med det hvite stikket..

Siden alt(?) annet fungerer (Har riktignok ikke fått sjekket om dysene åpner ved kinning). Kan ikke se for meg at den nye hjernen skal ha akkurat samme feilene som den gamle jeg hadde?

Har på følelsen av at det er en eller et par ledninger som ødelegger her nå..

Skrevet

Lars Gunnar, jeg er på vei ut nå - men bare et par ting.

svart ledning på coil skal ikke "bli til jord", den skal trigge minus hver gang den får beskjed ac ecu til å gjøre det. Så du får ikke målt noe minus-signal der. Det viktige er at du har konstant 12v+ på den grønne ledningen på coilen ved tenning trinn 2.

Dysene hører du at de "åpner" ved kinning, du hører klikkinga fra dysene. Hvis ikke de gjør det, (og ecu er i orden) mistenker jeg alltid referansesensor. Jeg har da selvsagt i forkant målt at der er spenning inn på dysene først.

For har du spenning inn på dysene (fra dioderele), så er det enten ecu eller referansesensor.

Hvis du lurer på om sensoren din er i orden, bytt om på sensorene (og kontaktene selvsagt ;) ). Sensorene er like, og du har jo allerede konstatert at speedsensoren er i orden, siden pumperele trigges.... Så hvis du bytter plass på de, og pumperele FORTSATT trigges, så er den sensoren også i orden.

Er den andre i orden også, er det enten ECU eller den tappen på svinghjulet. Og begge de er jo sjekket ut fra før.

På den annen side sett, så føler jeg at du begynner å få litt gang på dette nå, forståelsen virker som er der, og det virker som at du "er" der litt nå...

Bra!

Skrevet

Okei, da er det jeg som har misforstått litt der. Men da henger jeg med der.

For mine ører er det ihvertfall vanskelig å høre klikkinga fra dysene blant bråket fra startmotor, tomgangsmotor osv, men jeg skal få sjekket opp det. Har en plugg ute nå, så jeg kan alltids lyse inn plugghullet med lommelykt å se om bensindusjen står. Mulig det er jeg som er løsemiddelskada fra før (mye tynnerdamp gjennom denne nesa ja :mrgreen:) men jeg har ikke klart å kjenne noe særlig bensinlukt ved kinning, så lurer på at de ikke åpner?

Når jeg måler spenning inn på dysene, skal dette måles med tenning på trinn 2 eller ved kinning? Skal se om jeg får med meg en kompis så jeg får målt både og.

Prøver etter beste evne å sette meg inn i hvordan ting fungerer, selvom det ikke alltid er like lett...

Har tenkt på at referansesensor kunne være gåen, så jeg skal prøve å bytte om på dem å sjekke asap!

Takk for at du tok deg tid til en input her, once again! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...