Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har litt problemer med batteriet på bilen. batteriet ble byttet september i fjor og bør derfor være i god stand. det har seg slik at det tømmes for strøm når bilen står ubrukt.

Jeg er i militæret og bilen står derfor ubrukt i opp til 2 måneder.

For at batteriet ikke skulle tømmes innstallerte jeg da en bryter på minuspolen av batteriet type:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... pol-80511/

Den fungerer fint over mindre tid men den tømmes enda litt selv om det i prinsippet ikke skal være noe som tømmer det.

mine spørsmål er da:

1. Kan bilbatteri tømme seg selv hvis dte står for lenge?

2. Er det noen enkel måte og finne ut hva som trekker strøm?

3. Kan det være batteriet som er feil på hadde vært typisk min ulykke=)

Edit: kan nevnes at batteriet måler rundt 11,65 V når det ikke trekkes noe men når jeg vrir nøkkelen så daler det ned til rundt 3 V. Dette var første forsøk i dag etter at den har stått ubrukt i 2 måneder.

Skrevet

Batteriet vil uansett tømme seg over tid. Men 2 måneder skal det klare.

Men da må jo batteriet være fullt opplada når du reiser!

Lader du opp batteriet før du reiser?

Batteriet er tomt når spenningen er nede på 11.75v.

Ved 12v har det ca 25% av kapasiteten.

Å prøve å starte bilen når batteriet viser 11.65v er dumt!

1 utlanding av batteriet er nok til å øydelegge det.

Lad opp batteriet før du reiser vekk. Har du tilgang på strøm er det jo greit å tilkoble ein vedlikeholdslader. Eller du kan be andre lade batteriet ditt.

Bruttern er lenge vekke pga av skule og har bilen heime hjå foreldrene. Eg lader opp batteriet av og til for å være sikker på at det er bra til han kommer heimatt.

Der blir ikkje minuspolen frakobla og det tar iallefall 1 måned før eg lader opp batteriet. (om vinteren)

Skrevet

Takker for svar skal prøve og se om det synker noe i løpet av noen dager når jeg bruker bryteren for og forsikre meg at det ikke er batteriet. Har også målt om det blir trukket noe strøm og ser ut til at bilen trekker 0,86 amper når den ikke er i bruk skal sjekke noen sikringer for og se om jeg kan finne ut hva som trekker strøm.

Skrevet

Hadde ett gammelt batteri i ei snekke(vanlig simpelt 60-70ah) å etter båten hadde stått på land gjennom vinteren, heiv e batteriet i bilen å startet som det skulle vært fullt=) så batteri skal tåle det. men skjekk alarmen din el evt forsterkere (om du har)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...