Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære E39 koka for meg her en dag når jeg skulle kjøre i gang etter å stått 10min på tomgang.

Fått bytta radiatorn etter at den hadde sprekt på siden, men det viser seg at toppen har gått.

Fant ut at det va billigere å få tak i en bruka motor en å bytte toppen, men motorn som står i nå er en 520IA 1999 mod og den drar ikke akuratt skinne av pølsa.

Så kunne egentlig tengt meg å sette innen større motor siden jeg først likevell må bytte den.

Noen som gar peilig på om det må utføres noen større modifikasjoner eller om det er bare å putte i en større motor.

Har hørt så mye rart om akuratt om dette så er litt usikker.

Takker for svar :)

Skrevet

Søker du litt i forumet finner du mange lignende tråder tror jeg, men kanskje ikke helt en eksakt oppskrift på jobben. Den finner du sikkert i Bentley manualen for E39. Mener å huske at der står det oppskrift på engine removal.

Jeg tror du kan sette inn m52b28 motor uten de store problemene i denne modellen. Tror jeg har lest tråder på forumet hvor folk har gjort dette.

( Har lyst å bytte min m54b22 til en m54b30 en gang i fremtiden, men har ikke sjekka noe ang dette )

Skrevet

Du kan sette i B28, men da må du kjøpe ny styreenhet og programmere den hos BMW. Evnt. sender du styreenheten til noen som vet å ta bort startsperren. Bytter du bakbremser til 528 kan du godkjenne dette i vognkortet også.

Skrevet

Byttet fra M54B22 til M54B25, er ikke noe som må byttes foruten at man må programere om ECM for ny motor.

BMW her i området sa det ikke var mulig, men fikk et tips av en her på forumet og de kodet den om. Holder til i Canada, tok 2 uker. Kassa som sto i var mulig å bruke på ny motor, men anbefaler å bytte både kasse, ECU til kasse, diff og akslinger. Min girer unødig mye og er greier ikke utnytte momentet i motor. Snakket med ZF Norge som sier at girkassene er typespesifikke for motor og vil ikke fungere i nærheten av optimalt med en annen motor, noe jeg selv merker at den ikke gjør. Men absolutt mulig å kjøre med den.

Send søknad til biltilsynet på Risløkka bilstasjon (de har en egen gruppe som håndterer ombygg) om å få bygge om før du starter, ring å hør hva dem trenger av info.

Det viktige er at vekta på akslingene ikke overstiger det som står i vognkort, eller at totalvekten øker. Er bilen over 10år så betaler du heller ikke noe for mer gamp. Godkjenningen er gjort unna på 30min.

Koster ca 9k for en bra kasse, ECU og diff fra sverige. Henter selv om ikke lenge.

Finn en bil som har motor du ønsker på http://www.finn.no/ og søk opp regnr på bilen på http://www.mekonomen.no/. Da vil du finne chassis nr på den aktuelle bilen. Bruk så http://realoem.com/bmw/ for å sammenligne din og bilen du fant for å se om det er forskjell på bremser og andre kritiske ting som må byttes for å få det godkjent. Du kan også søke opp ønsket motor fra http://www.bildelsbasen.se/, der vil du også finne chassis nr fra bilen den sto i til å sammenligne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...