Gå til innhold

Gladen X-ion 130 montert i fremdører E39

Anbefalte innlegg

Hei, skal gjøre et forsøk på å få dette montert i morgen.

Fra før har jeg installert en blaupunkt THA-555 på systemt, men lyden ble ikke noe "bedre" i mine ører.

Håper at når jeg skifter frontsettet i dørene til dette at trommehinnene mine lever litt lykkeligere.

Av hint jeg har sett, er det egentlig denne youtube videoen fra BSW som har vært mest nyttig:

og de følgende i serien.

Skal ta litt bilder og skrive videre hvordan dette går, så håper jeg bare at oppkoblingen går greit i morgen.

Den fantastiske hjelpen ;)

ijjdxcuwt58himlzekip_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt i gang i dag, men tok såklart lenger tid en forventa.

gladen høyttalerne var noen milimeter for dype, så måtte bygge ut litt rundt de for at festet skulle være bra og ikke noe lekkasje rundt.

I tillegg kom de å skulle vaske jobbgarasja, så da måtte jeg flytte meg.

Resultat:

- nesten ferdig på førerdøra

- må ta ned vinduet for å åpne døra fra utsiden

- må finne en plass for delefilteret som ikke ser ut til å bli helt lett

- finne ut hva som er + og - på de to ledningene som kommer fra spilleren som skal inn på delefilteret

- veldig lett å ta av siden på døra, men spørst om det er like lett å få sammen igjen...

Legger ut noen bilder i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min egen bil. Har problemer nok på min egen bil før jeg ville gjort noe tilsvarende på noen andres.

Noen bilder, med kommentarer

Dørsiden tatt av. Jeg lot den bare stå slik, så slapp jeg å ta av ledningene til kontrollen av vindu og sidespeil

c5f2ljhmi7lpmgigq6m0.jpg

Kassa som høyttalerne står i. Jeg kommer til å slenge på litt dempemateriale for å lage den litt mere "død".

Nye elementet skifta ut og montert i bilen igjen. Litt dempemateriale rundt åpningen for å tette igjen rundt høyttaleren, men mulig jeg må gå for en annen løsning her. Får se hvordan det låter når jeg får satt på litt effekt. Høyttalerledningen tok jeg bare ut fra esken med å lage et lite kutt under hvor det originale delefilteret sto og så tok jeg litt silikonguffe rundt for å tette.

klvkofrel1baaxa3zlkl.jpg

Ledningene som kommer fra spiller inn på det delefilteret som står i døra. Må nesten finne ut hvilken er + og hvilken er -. Det var ganske greit på høyttaleren siden jeg går ut fra at det var som på høyttaleren hvor brede var + og smale -.

Kanskje

gul + rød == +

gul + brun == -

yz3gy06etk7dazxudmdr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har tips til hvor jeg kan plassere delefilteret, evt er det like greit å trekke nye kabler til døra og montere de inni bilen?

Det er kanskje like greit om det er lett å komme til kablene fra døra med å ta bort ett eller to deksler, men er det så lett? Klarer foreløpig ikke å finne noen bilder/beskrivelser av hvordan en kan gjøre dette.

*jakte videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig i går etter en haug av timer før jeg fikk "oppskrifta" til å sitte og ting kom sammen igjen.

Noen bilder

Ikke helt perfekt passform på gladen og originaleska. Er lettere å kjøpe noen som er litt mindre dype:

dx9rf385abz60dex8odb.jpg

Delefilter plassering. Eneste plassen det gikk, etter litt modifisering av vannbeskyttelsen.

5gpil978zemnegt1gfxd.jpg

Nærbilde av delefilter. Brukte en dobbelsidig teip, så håper det holder. Er det noe som skranger der, veit jeg i det minste hvem synderen er:

zb3u6mv5hzq2hvyhvhfm.jpg

Passasjer døra med delefilter tilkoblet for testing.

ec3k1pnq0fxobcze61gc.jpg

Oversiktsbilde av passasjerdør hvor en også ser hvor jeg kutta i membranen for å få plass til delefilteret. Heldigvis var det filteret ikke større, for det hadde nok ikke gått.

z2ram3kw7ezi73wkg3cf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bare originale kabler til dørene. ( gul på førersiden og blå på passasjersiden )

Hadde hverken tid eller lyst til å begynne å skru fra hverandre halve bilen for å få lyd.

Av det jeg har klart å lest, går kablene fra døra bare til ei "stikkontakt" på bilsiden så ville ikke vært så lett å trekke nytt.

Er pga dette delefiltra fikk den plasseringen de fikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jakta lenge rundt etter noen bilder eller eksempler på hvordan folk løste dette, men ledningene som fulgte med gladen settet var tynnere enn de som kommer ut i dørene fra bmw, så jeg tenkte faen heller og brukte de originale.

Bare kjøp et komponentsett med delefilter så lite som mulig. Var bare akkurat jeg fikk plass til de som fulgte med dette settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok greit, bare ha noe til å tette mellom bmw plastkassene og dine høyttalere da det i hvert fall på mine var stor glippe rundt hele. Jeg bygde opp med noen lag dempemateriale. Sikkert ikke helt optimalt, men tror det funka greit nok.

Jeg kjøpte meg en rull "Audio-System ALU-BYTUL 200 dempematter" på dynabel som jeg klæsja rundt i mer eller mindre fornuftige områder og det er klissete nok til at det henger på de fleste overflater og tror ikke det løsner over tid heller.

Har også brukt det på undersiden og kantene på ikea vasken min på kjøkkenet så metallet der høres litt mindre bråkete ut når en vasker opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva driver du dette settet med ? rett på spillern, eller med forsterker?

Monterte selv et sett med Rockford fosgate p152, de passa rett nedi orginalkassa..

Det ble stor forskjel fra de "fantastiske" nokia høyttalerne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...