Maximan Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Hei, da jeg har fått tak i en m42b18 til en bra pris har jeg planer om å sette denne inn i bilen min der det står en m43b18. Bytter pga at gamle motor har begynt å lekke mer olje enn det jeg er komfortabel med å selge den med. Jeg har ingen tidligere erfaring med motorbytte men ett sted skal man jo starte. I forbindelse med dette har jeg et par spørsmål forløpig, og det kommer sikkert til å bli flere underveis. Motoren jeg kjøpte var komplett med ledningsnett og hjerne, coiler og manuell girkasse. Vil jeg møte problemer i forbindelse med startsperre osv? Vil jeg kunne bruke girkassa som sitter i bilen? Forsto det slik at utveksling var lik på alle 316-325, og er det enklere enn å ta ut den å? Nye motor har AC og smal reim men bilen og nåværende motor har ikke det, hva er lettest å gjøre? Trenger jeg nye gummi-motorfester? Keep in mind, at jeg har ikke tilgang til løftebukk men ser for meg å sette bilen på små bukker og skru av fronten. På forhånd takk til de som tar seg tid til å hjelpe meg:)
Maximan Skrevet Juli 15, 2012 Forfatter Skrevet Juli 15, 2012 Hvis noen har noen innspill her så setter jeg stor pris på det:) Er vel sikkert noen som har vært borti dette tidligere?
JulianS Skrevet Juli 15, 2012 Skrevet Juli 15, 2012 Det er egetlig greiest å ta ut motoren med kasse. motorfester, bunnpanne og kasse osv er helt likt. Hvilken årsmodell er bilen din? m42 har ikke startsperre. Du kan sette over alle reimhjula fra m43 motoren..
Joher Skrevet Juli 15, 2012 Skrevet Juli 15, 2012 Vil jeg møte problemer i forbindelse med startsperre osv? Nesten ingen - du må klippe den lille grønne ledningen i motorledningskontakten. (I kontakten, altså ledningene som kommer fra bilen, ikke motor) Vil jeg kunne bruke girkassa som sitter i bilen? Forsto det slik at utveksling var lik på alle 316-325, og er det enklere enn å ta ut den å? Ta ut motor med girkasse, mye lettere. Nye motor har AC og smal reim men bilen og nåværende motor har ikke det, hva er lettest å gjøre? Du kan ta over AC pumpen og bruke samme reimen som sto på M43'n. Trenger ikke å bytte de andre hjulene. Trenger jeg nye gummi-motorfester? Trenger ikke, men er jo greit å bytte når du først er igang. Keep in mind, at jeg har ikke tilgang til løftebukk men ser for meg å sette bilen på små bukker og skru av fronten. Trenger absolutt ikke å ta av fronten. Gjorde samme operasjon som du skal gjøre (uten løftebukk), uten å røre fronten. Men du må ha en motorelefant. Send meg en PM om du får problemer, så kan jeg svare så godt som mulig
Maximan Skrevet Juli 15, 2012 Forfatter Skrevet Juli 15, 2012 Tusen hjertelig for svar:D Mange flotte tips. Joher: Når du sier operasjonen er like grei med fronten på, gjelder det også for meg som er ny til mekking og dette blir første motorbytte? Har du gjort samme operasjon på din bil?
Joher Skrevet Juli 15, 2012 Skrevet Juli 15, 2012 Ja gjelder deg også. Første gangen jeg tok ut motor på en BMW selv. Tok av fronten på delebilen når jeg tok ut motoren jeg skulle ha i. Dette var bare veldig unødvendig. Når det er 4'er så trenger du ikke, er god plass å heise ut motoren. Sett bare panseret helt opp på det ekstra hakket så det står 90". Byttet fra m43b16 til m42b18 på min. Det er plug&play selv uten løftebukk.
Maximan Skrevet Juli 15, 2012 Forfatter Skrevet Juli 15, 2012 Høres lovende ut:D Tusen takk for svar forløpig, kommer sikkert til å bli flere spørsmål når jeg begynner;)
Maximan Skrevet August 11, 2012 Forfatter Skrevet August 11, 2012 Er godt igang med motorbytte nå men jeg har imidlertid møtt på ett problem. Svinghjulet som står på M42 motoren er (muligens dobbelmasse) tykkere enn det som står på M43, og jeg har dessverre fått tilsendt clutch til det tynne. Der hvor jeg kjøpte det sa de at det ikke var noen forskjell men det er det tydeligvis. Men til saken, kan jeg bytte svinghjul fra M43 til M42 motoren? Ønsker ikke vente en uke på at rett clutch skal komme fra tyskland. Hva er trikset for å få av dette isåfall? Har fått inntrykk av det de sitter noe av avsindig. Motoren står på pall vel og merke.
Maximan Skrevet August 13, 2012 Forfatter Skrevet August 13, 2012 Fant ut at det var så lett ja:) men jeg sliter fortsatt med å løsne bolten som sitter i veiva foran på motoren. Må ha av det triggerhjulet som sitter der:)
Mexos Skrevet August 13, 2012 Skrevet August 13, 2012 Fant ut at det var så lett ja:) men jeg sliter fortsatt med å løsne bolten som sitter i veiva foran på motoren.Må ha av det triggerhjulet som sitter der:) Det jeg har brukt å gjøre er å ta en stor umbrakonøkkel som jeg kjører inn i ett av hullene på siden av svinghjulet, så setter jeg den korte delen av umbrakonøkkelen inn i løftefestet på motorblokka. Sett så en kopp fra et koppnøkkelsett som passer på umbrakonøkkelen inn fra andre siden av hullet for å låse fast. Da sitter svinghjulet bom fast og det er bare å ta i å løsne med en latmannsarm el. med litt moment. Jeg mener det er ulik utveksling på 318 og 316. Disse har ihvertfall tidligere getrag 220, mens 318is har getrag 260. Jeg kjører med 318I kasse på min IS motor og den passer rett på, men tror ikke utvekslingen er helt lik.
Maximan Skrevet August 13, 2012 Forfatter Skrevet August 13, 2012 Fornuftig forslag:D Det skal jeg gjøre et forsøk på i morgen:D Prøvde idag med at jeg sto oppå motorfeste mens motoren lå mens fattern dro i 1 meter latmann samtidig som et vinkeljern mot bakken holdt fast veiva, da bare løftet vi meg mog motoren. Så den sitter litt jævlig. Men man kan ikke skade svinghjulet av å prøve den prosedyren du foreslo? Angående girkasse så bruker jeg den som fulgte med motoren. En IS kasse.
JulianS Skrevet August 13, 2012 Skrevet August 13, 2012 Stikk et 8mm bor inn i blokka på innsugssiden, helt nederst er det et hull med en gummipropp i, skal treffe et hull i veiva.. greit å ta sånt når det står i bil.. Alle e36 kasser har lik utveksling, 316-325..
Maximan Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Hei hei:D Skruingen går fremover på magisk vis og i går ble motor og girkasse satt på plass på festene sine:) Men, jeg har flere spørsmål: Jeg må løsne en slik "mutter" som sitter rundt mellomakselen rett foran støtten ved leddet på midten. Er denne links? Den er noe slik som 38 i dim og jeg får den ikke opp. Og en annen ting: Hvilken "sløyfe" sitter slavesylinderen på? Hva slags væske er det i den? Jeg var så dum å trå på clutchen mens slaven var skrudd ut, og det føk deler rundt omkring. Men jaja, man lærer jo av det:P Og forresten så setter jeg stor pris på alle de kjappe svarene dere har kommet med i tråden her:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå