Gå til innhold

Diverse feil med M52b25, stopper med lmm tilkoblet.


TorErik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt problemer med å få bilen min til og gå skikkelig etter motorbytte.

Bilen er opprinnelig en 320 Med M52B20 som nå er byttet til en M52B25 fra en 523.

Har brukt 2liter hjernen fram til nå og det har fungert bra så lenge LMM ikke har vært tilkoblet.

Med LMM tilkoblet stopper den når jeg gir gass. Har fått feil på LMM når jeg tar diagnose. Problemet mitt er jo at den fungerte før jeg byttet motor. Er det noen sensor som kan gi denne feilen?

Hadde feil på en lambda så den ble byttet og den er nå i orden.

Har LMM fra både 523 og den gamle som stod på bilen min, men oppfører seg likt med begge to.

Idag fikk jeg ny hjerne som er chippet til M52B25 men problemet er helt likt. Bilen går uten LMM og stopper med LMM tilkoblet.

Med nye hjernen får jeg feil på "temperature sensor engine temperature" så den har jeg byttet men feilen er der fortsatt.

Byttet også den temperatursensoren i innsuget.

Har byttet kamsensor og veivakselsensor med noen som jeg vet fungerer.

Oppsummering:

Har byttet alle sensorer utenom bankesensor på motoren over fra en annen motor (altså brukt)

- Tempsensor i innsug

-Tempsensor i blokk (kjølevann?)

-Veivakselsensor

-Kamakselsensor

- 1 Lamda.

Får opp feil på en lambda så tenkte og bytte denne. Men den skal vel kun slå ut når bilen er varm? Je har feil enten bilen er kald eller varm.

Prøvd med 3stk Lmm. Oppfører seg helt likt.

Starter og går fint på tomgang med LMM tilkoblet, men så fort jeg gir gass og slipper gassen igjen så stopper den.

Har prøvd med både orginal hjerne og chipet M52B25 hjerne. Orginalhjernen fungerer klart best.

Bilen går som ei kule uten Lmm tilkoblet. Bruker ca 1liter på mila ved blandet kjøring. (syns dette virka lite til at den er i nødmodus?)

Det største problemet om dagen er at den har så lav tomgang at den er litt vrien til bykjøring. ligger og jager mellom 400 og 500 o/min.

Hiver inn noen bilder som viser bilde av hva jeg får opp når jeg kjører diagnose når bilen går. Håper noen har vært borti lignende eller kan hjelpe meg med et par tips av hva jeg kan sjekke for nå er jeg litt lettere frusterert :?

wdtii3sp5776dswm30w8.jpg

zrd961iwiwd0klo12sup.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lmm frakoblet går bilen i nødmodus og vil virke tilsynelatende bra. Den vil ikke ha full effekt og vil bruke en del mere drivstoff.

Hvis den ikke går med lmm tilkoblet så er den tydeligvis gåen.

Skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg trodde.

var sikker på den var i orden men får bestille ny da.

Men noen som vet hva dette på bildet er da? Får den kun opp med den nye hjernen tilkoblet og ikke den gamle.

Har som sagt prøvd og bytte denne, men det var fra en motor jeg har stående så må kanskje kjøpe en ny. Eller, det er denne som står i toppen?

lxuiccu6fsoezptk852f.jpg

Edit: Hva "skader" jeg dersom jeg kjører lenge i nødmodus? Lambda og plugger evt? Vet det ikke er helt bra men er eneste bilen jeg har per dags dato :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut til at du mangler jordings siden til de sensorne og lmm. Mulig de også henter ut jord fra en av kablene som jordes under plast skina ved coil rekka (husker ikke i farten om m52 har den skinna på samme måte som m54). Lett og glemme en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Det kan jo være en teori ja. Vet du noe om hvor denne jordinga er? Har sjekket den ene store jordinga som jeg vet er på ledningsnettet til motoren.

Du tenker på denne du?

4d6b4e6e.jpg

Her har jeg gått over jordingene på begge sider ja, samt sjekket at det er god kontakt mellom coil og jordingspunkt.

Har også byttet over alle coilene med ledningsnett fra den andre motoren men var ingen forskjell på det.

Her er jordingen som jeg tenkte på.

e93b0fb9.jpg

Ellers så har jeg prøvd og måle på stikket til LMM når bilen går og det er strøm på den ene ledningen og jord på de tre andre virker det som. Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er feil?

Var dårlig lyd på filmen men håper det går ann og se hva som skjer.

th_2def508c.jpg

Med B20 hjernen så går bilen faktisk en del bedre enn med B25 hjernen, samt at den fungerer med LMM tilkoblet noen ganger. Stopper ofte om jeg slipper den ned på turtall men fungerer greit under kjøring.

Bilen starter og går greit nok med B25 hjernen sålenge LMM er frakoblet. Med LMM tilkoblet går bilen som en dass og kommer seg ikke opp på turtall. Feiltenner og smeller godt også.

Ang det med den kabelen så ser jeg at det kommer opp at den ikke får kontakt ja, men jeg får jo opp "riktig" turtall feks så den må jo ha litt kontakt med hjernen? :?

Får også opp feil på Lamda nr 2 når bilen er varm nå, men dette skulle vel ikke ha noe og si for LMM når bilen er kald?

Her er feil jeg får med B20 hjernen:

bmwfeilgammelhjerne.jpg

Og her er feilene som kommer med B25 hjernen:

bmwfeilnyhjerne.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hjelpe og bytte ledningsnett til det fra 328 og lage nytt rele til bensinpumpa der? (328 ledningsnettet mangler rele til bensinpumpe)

Stress og bytte ledningsnett om det ikke utgjør noen forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fortsatt ikke kommt noe lengre her.

Bilen fungerer ganske så bra når den er varm, men bruker nok en del mer bensin enn den skal.

Noen som vet hvordan jeg lettest kan måle meg fram til om jeg har kabelbrudd en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fortsatt ikke kommt noe lengre her. Har ikke byttet sensorer ennå men får stikke innom gs og få tak i noen nye en dag.

Bilen er nå kjørt ca 70 mil og fungerer egentlig veldig bra som den er bortsett fra når den er kald. Da fjusker den litt de første minutene.

Går godt og bruker egentlig ikke veldig mye bensin syns jeg.

Har kun målt den med en del småkjøring og ikke på langtur og da låg den på ca 1 liter på mila.

Hvor mye ligger egentlig forbruket på de motorene her sånn normalt sett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...