Chrhansen Skrevet Juli 15, 2012 Share Skrevet Juli 15, 2012 Hei godtfolk! Det er på tide å bytte ut min nåværende bil, og jeg har sett mye på 523iA E39. Har funnet et 96 mod som har rullet rett over 200k km. EU godkjent til 2014. Hvordan er egentlig disse bilene? Modellen jeg ser på har automat gir (ikke steptronic) så hvordan er forbruket? Har lest litt av hvert, og folk sier så mye forskjellig. Vil tro at 523 med manuell er noe sprekere en tilsvarende bil med automat? Eier har bilen inn til lakkering nå for å fjerne alt av rust som finnes på den, så den vil i og for seg være helt rustfri når jeg eventuelt kjøper den. Er det ellers noe man må være på utkikk etter når det gjelder disse? På forhånd, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyFF Skrevet Juli 15, 2012 Share Skrevet Juli 15, 2012 jeg har 523ia med steptronic og ligger på rett over literen på blandet. kjørte på 07-08 på langtur med full bil. Fantastiske biler, og spreke motorer etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chrhansen Skrevet Juli 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2012 jeg har 523ia med steptronic og ligger på rett over literen på blandet. kjørte på 07-08 på langtur med full bil.Fantastiske biler, og spreke motorer etter min mening. Det var ikke så alt for ille. En kompis har en Z4 med 2.5si (218hesteren) motoren, og han kjører på litt over literen. Og det med pen kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ProjectE39 Skrevet Juli 16, 2012 Share Skrevet Juli 16, 2012 Jeg har en 523iaT, og anbefaler deg å sjekke følgende: - Er radiator byttet? Radiatoren er bygd av en kombinasjon av aluminium og plast, og de kan sprekke etter en del kilometer siden plasten blir mindre føyelig etter mange runder med varmt/kaldt. - Sjekk om kamfølere/veivføler er byttet i nyere tid. - Se etter rust i bakluke og i nedre kant innenfor bensinlokket. - ABS-modulen på disse kan ryke pga dårlige loddinger (sølvlodd fra facelift 2001 og utover så problemet er omtrent fraværende på disse) - Lytt etter VANOS-støy / rakling i forkant av motor. - Etter 200k er det vanlig at bensinpumpa takker for seg, samt hjullager foran. - Sjekk foringer i bærearmer foran samt "knirkestag" bak. Ellers er det gode biler, jeg har hatt min i litt over 5 år nå og har tatt vanlig vedlikehold på den i tillegg til reparasjonene over. Høyt komfortnivå, helt grei motor og en fin automatkasse. Forbruket er litt høyere med automat, og den yter litt mindre effekt enn en manuelt giret bil, men den vil gi deg kjøreglede så det monner! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Juli 16, 2012 Share Skrevet Juli 16, 2012 Skriver under på det som er nevnt over. Sjekk radiatoren da den sprekker i plastikken, men den gode nyheten er at ny koster rundt 2000 om du ikke skal ha original + at å skifte den er lett å gjøre selv om enn litt grisete pga kjølevæske osv. Det kan også være lurt å ta av motordekselet og kikke under motoren for å se om der ikke er oljelekkasjer feks rundt oljefilterhus og toppdekselpakningen. Ellers er E39 komfortable biler som er litt for glade i bensin om du bare holder på med bykjøring, men om du kjører litt motorvei og slikt får du ett forbruk på rundt literen. I vinter hadde jeg ( m54b22 motor vel å merke på 2001 modell) kun småkjøring opp og ned gatene i Oslo og siden bilen står ute, blir det mye med kald motor og hadde da 1,6 på mila På langkjøring nå i ferien med rimelig full bil hadde jeg 0,73 siden det var lite trafikk opp Gudbrandsdalen og jeg brukte cruise kontroll på mye av strekket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Juli 16, 2012 Share Skrevet Juli 16, 2012 Hei, legger ved denne linken,,,får mye nyttig info der.. http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Har en 523iAT selv, og jeg har gjort følgende i mitt eie... 1. Skiftet radiator, denne sprakk.... 2. 2 Stk ABS sensorer. 3. Hjulager begge bak. 4. Alt av bremserør er skiftet, da orignale bremserør er jern, og de ruster...Sjekk dette 5. Skiftet klimapanel og motstand (Sjekk om aircondition funker, kan være litt kødd med dette anlegget). 6. Se etter Pixelfeil, svakhet på disse bilene.. Gammel dame er det vært å ta vare på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå