Jump to content

Hopper ut av gir ved gasspådrag. Hva er galt?

Julian Sommer
 Share

Recommended Posts

Min 525tds hopper ut av 2. og 3. gir ved kraftig gasspådrag. Ingen ulyder eller problemer ellers.

Har ikke sjekket giroverføring, da jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Kassen på disse er vel så solid, så er vel tvilsomt at det er den. Bilen er brukt som pendlerbil på E18 siden 1997. Bygd om til manuell i Tyskland før dette.

Bøyde skiftegafler og/eller slitte inngrepsklakker mellom drevene. Kort sagt, bytt girkasse med mindre du er i stand til å klyve og sette sammen kassen selv.

EDIT: Det KAN være at det hjelper å gå over giroverføringen dersom det er noe slitasje.

Takk for svar. Håper virkelig jeg slipper å bytte kasse, er en av grunnene til at jeg liker tds, at kassene er så solide som de er.. Ikke noe gøy når de begynner å tulle. Har jo en E28 stående med defekt girkasse også.

Hva skal jeg se etter på giroverføringa?

Slark, spillrom og bevegelse. Dersom det er mye slark i ledd og kuler kan det rett og slett medføre at man ikke får engasjert giret skikkelig. Dersom motor- og girfester er utslitte kan det medføre at giroverføringen bøyes så mye at den drar kassen ut av gir.