Ziggat Skrevet Juli 16, 2012 Skrevet Juli 16, 2012 Hei! Var å så etter guide til dette og det eneste jeg kunne finne inne på forumet her var en link til en svensk guide, og da på E46. Vet ikke om dette er rette tråden å legge det på og de som har mer peiling enn meg vil nok se feil i guiden min men dette funket for meg og utgangspunktet mitt er ca 0 når det gjelder å skru på bil. Det første jeg gjorde var å skaffe lenkearmer til venstre og høyre side foran. Delene kostet meg litt over 500kr totalt med en kompis rabatt på Mekonomen. Vanligvis ligger de på 300kr per stk. I guiden på E46 sto det at man trengte to fast-nøkler på 16mm og en skralle med 16mm kopp. Etter å ha kjøpt lenkearmene fant jeg fort ut at til E39 trenger man egentlig bare 1 fastnøkkel 17mm og en skralle med 17mm kopp. Brukte også et kubein for å presse ned stabiliseringsstaget for å klare å dra ut lenkearmene fra festene. Hvis man har mulighet bør man løfte hele fronten slik at begge framhjulene henger, da vil man ikke måte presse ned stab. staget for å lette presset på lenkearmene. Med lenkearmene fulgte det også med en bruksanvisning. Der sto det at man burde bruke locktite så da kjøpte det også. Vanlig locktite for skruer og muttere funket greit. Dette er hva jeg brukte av verktøy, pluss det man trenger for å ta av dekket =) Slik var utgangspunktet da dekket var av: Her har jeg festet fastnøkkelen på innsiden mot gummipakningen. Hvis man bare skrur på muttern går bolten som regel rundt sammens med den, derfor bruker man fastnøkkelen på innsiden og jeg brukte en skralle for å løsne mutteren med. Kan være en fordel å ha en liten skralle siden det er litt trangt. Lenkearmen er den stangen som går rett opp høyre del av bildet. Fastnøkkelen er festet nederst på den Her har jeg lagt an kubeinet for å presse ned stabiliserings staget sånn at jeg får dratt løs lenkearmen. Er ganske mye press på den med mindre man løfter opp hele fronten som nevnt tidligere i innlegget. Slik så den gamle lenkearmen ut. Glemte selvfølgelig å ta bilde hvordan det så ut med lenkearmen av men dere skjønner sikkert tegninga. Der var den nye lenkearmen på. Satte først på plass armen, deretter mutteren og så hadde jeg noen dråper locktite på innerst på bolten før jeg skrudde til. Brukte ca 2 timer på hele greia, men skal sies at jeg brukte ca 1t 50 på venstre side før jeg fikk det til og da gikk høyre siden på 10 minutter =) Ønsker flere tips og triks jeg kan ha med her hvis guiden er brukanes, hvis ikke får jeg hvertfall tips og triks til meg selv ved en senere anledning =)
mbruer Skrevet Juli 16, 2012 Skrevet Juli 16, 2012 Varierer hvordan Lenkearmene skrus fast. Bytta på min Igår, og jeg trrengte kun en 5mm umbrako og 17 fastnøkkel.. Ikke trengte jeg kubein eller noe, løfta bilen opp, skrudde de av på begge sider, og på med nye... Er en fordel å løfte så begge framhjulene henger, ellers vil stabstaget stå i spenn.. Det du byttet heter lenkearmer, stabstaget er det som armene er skrudd fast i;)
Ziggat Skrevet Juli 16, 2012 Forfatter Skrevet Juli 16, 2012 Ah.. Takk for god info! Skal oppdatere deretter. Skal sies at jeg ikke hadde mulighet for å løfte opp hele bilen men måtte løfte med vanlig garasjejekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå