Gå til innhold

m50b25 koker. Hjelp!?


Kofoede39
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en m50b25 i min e30. Den koker å jeg får ikke luftet den da alt vannet jeg fyller på bare kommer opp igjen der man fyller på. Virker som det er veldig trykk der. Toppakning og toppen skal være nytt ifølge forrige eier. Det er montert en elektrisk vifte med manuell bryter og en egen tempmåler inni bilen da den "orginale" har tatt kvelden. Den koker også selvom det står mellom 60 og 80 grader på tempmåler.

Hva gjør jeg? noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa og/eller termostat? Ble det bytta? Slikt er greit å bytte selv og da. samlet ca 1000,-

Luftinga kan være litt slitsomt, ha bilen i oppoverbakke fylll på så mye du kan og start bilen med varmen på fullt og vifta på trinn 2-3 og lufteskruen åpnet.

Kjenn etter varmluft i varmeanlegget inni cabin! Kan være en luftboble inni dær, derfor må du ha varmeanlegget på under lufting! Husker at jeg fyllte vann rett inn i varmeregisteret på en e34 520! sleit en go stund, identisk motor som du har bare 500ccm mindre:) Husk å ha med vann på prøveturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten din virker i allefall misvisende. Prøv også å flushe systemet ditt!! Kan være mye skit som i worst case scenario kan tette systemet ditt. Åpne bare radiator slangene som kjøres inn og ut, sett inn en hageslange å gje han det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en m50b25 i min e30. Den koker å jeg får ikke luftet den da alt vannet jeg fyller på bare kommer opp igjen der man fyller på. Virker som det er veldig trykk der. Toppakning og toppen skal være nytt ifølge forrige eier. Det er montert en elektrisk vifte med manuell bryter og en egen tempmåler inni bilen da den "orginale" har tatt kvelden. Den koker også selvom det står mellom 60 og 80 grader på tempmåler.

Hva gjør jeg? noen som har erfaring med dette?

Dette høres kanskje mer ut som topp/toppakning enn noe annet. Kan selvsagt være feil på det som er montert av forrige eier, kan ha sprukket i etterkant, eller kan være blokka også som har sprekk.

Få sjekka for co i kjølevannet for bekrefting/utelukking av den teorien.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en m50b25 i min e30. Den koker å jeg får ikke luftet den da alt vannet jeg fyller på bare kommer opp igjen der man fyller på. Virker som det er veldig trykk der. Toppakning og toppen skal være nytt ifølge forrige eier. Det er montert en elektrisk vifte med manuell bryter og en egen tempmåler inni bilen da den "orginale" har tatt kvelden. Den koker også selvom det står mellom 60 og 80 grader på tempmåler.

Hva gjør jeg? noen som har erfaring med dette?

Dette høres kanskje mer ut som topp/toppakning enn noe annet. Kan selvsagt være feil på det som er montert av forrige eier, kan ha sprukket i etterkant, eller kan være blokka også som har sprekk.

Få sjekka for co i kjølevannet for bekrefting/utelukking av den teorien.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skal ikke se bort ifra det. Hvordan måler jeg det?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er luft i systemet så har jo ikke motor kjøling, da det ikke er sirkulasjon... La oss i første omgang prøve det. Må vel av med topp for å se om kjølekanalene (under toppen) er sprukket eller tar jeg feil? Ikke kok bilen din altfor mange gang til. Kan hende du selv vraker aluminiumen, Alu topper kan bli så varm at de "slår seg" altså at toppen blir skjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er luft i systemet så har jo ikke motor kjøling, da det ikke er sirkulasjon... La oss i første omgang prøve det. Må vel av med topp for å se om kjølekanalene (under toppen) er sprukket eller tar jeg feil? Ikke kok bilen din altfor mange gang til. Kan hende du selv vraker aluminiumen, Alu topper kan bli så varm at de "slår seg" altså at toppen blir skjev.

Toppen skal ha blitt planet og byttet toppakningg satt strekkbolter i for 1,5 år siden.

Så det burde jo være fint der? slangene på venstre siden er varme og di på høyre siden er ikke fullt så varme. Har hatt ut termostaten og kokt den, den åpnet på 88 grader som den skal. Har også prøvd 2 runder med radiatorrens.

Det kan også virke som det ikke er vann i alle slangene. Tror du det hjelper med sånn radiator trykk pumpe? For å kanskje få løsnet opp litt og tvingt vannet rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga faktisk trykk med egne lunger:P Legg noe plast eller hendene dine fint rundt vannpåfyllinga og blås alt du makter i en fin jevn kurve. Fyll på vann og gjenta. Som sagt så måtte jeg og fylle rett i varmeregisteret. sparte meg greit med tid tror jeg.

Om alt er bytta for så kort tid siden så tipper jeg det er i orden. Ble sikkert bytta vannpumpe da og, om ikke så bør du bytte til en med alu-skovler. Finnes de med plast og! De vil du ikke ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blåser selvsagt mens bilen står på tomgang med varmen på fullt! Ja, sånn der pumpe er nok ikke dumt du. Jeg har og en del biltema/clas olson duppeditter. Kosta 40kr for et lokk med slange og nippel, da lufta jeg clutchen med et gammelt bildekk:P Tenker jeg ska se etter sånn pumpe selv, takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eksosen hvit da? Det tyder på vann i bensin og toppakning/toppbrudd. Evt om vannet renner ut av toppen og drypper under bilen, se etter vanndrypping osv rundt toppen. Om dette ser greit ut, så tipper jeg toppen er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å blåse med munn men gikk ikke. Brukte en sånn pumpe på min gamle e39 å den funket drit bra. Hvordan fyller du vann rett i varmeregisteret?

Og hva er det alu-skovler greiene?

Ikke tenkt over fargen på eksosen, sjekker i morgen!

takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går 2-3 slanger bak motoren og inn i bak torpedoveggen.

Muligens litt trangt på din? Hva slags bil? e30/e36?

Du løsner bare en slange og fyller inn mot torpedoveggen, da kommer det vann rett i varmeregister om det er fritt for vann der.

Sett varmeanlegget på Full varme og vifta på trinn 2-3.

Hvis det kun kommer kald luft så er det luftboble. Det har du garantert nå.

Kan og tenkes at vannpumpa er ødelagt, derfor skyves ikke vannet rundt.

På Vannpumpa har du skovler, se for deg flere "årer" som sitter på en rund konstruksjon! Denne går rundt når bilen starter og skyver vannet rundt i systemet!, da vannpumpa sitter på en aksel som drives av viftereima:)

Disse "årene" kan være av plast og de knekker. De nye typene er av alu, de knekker ikke så lett hvertfall.

Og etter erfaring så bør bilen enten jekkes opp i front eller parkeres i bakke med fronten pekende oppover, mens man lufter! Ser at noen mener at dette bare er tull, men først da fikk jeg lufta helt ut av systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte flushe varmeregisteret på min E34 med m50b25. Der begynte det å bli rimelig tett inni. Så dette er absolutt ingen umulighet! Selv gjorde jeg dette med hageslange. Veldig greit, bare å få noen til å skru på vannet på fullt mens du holder slangen GODT inni/utenpå en av slangene til varmeregisteret. Da ser du fort når det spruter vann ut av en av de andre to slangene. Spyl gjennom alle 3 slangene, for å løsne dritt fra alle kanter. For tro meg, det samler seg mye dritt inni der (i forhold til størrelsen på varmeregisteret), så dette er ikke dumt selvom du kanskje bare har luft inni der.

Er også viktig å lufte fra kald motor, som noen andre her har nevnt. Luftingen tar ei stund på disse, så ikke bli redd om det ikke blåser varmt i varmeapparatet før du har lufta et par timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...