Gå til innhold

Turbo på E30 325i, M20 B25, Noen som kan hjelpe med dette ?


BjørnarE30
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å bygge turbo på e30'en min. er en mtech 2 325i frå 1988. 4 dørs. Skal bruke bilen til hverdags, så lurer på om det er lurt å kjøre på med en turbo, eventuellt hvor mye tåler motoren? Vil ikke tyne motoren såpass at den ryker til slutt, og vil helst ungå å sjifte stempler, for å ha turboen. har sitt litt på dette turbokittet :

http://www.ebay.com/itm/BMW-E30-84-91-I ... 971wt_1185

Noen som har jobbet med turbo på samme motor som meg, og hvet om dette er en god eller dårli ide ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker faktisk 325 turbo'n min som pendlebil. Ca 7 mil totalt hver dag. Har nå kjørt over to sesonger med alt originalt. Tenning, motorstyring og dyser er original 325. Kjører ikkje meir enn 0.4 bar i ladetrykk. Det er langt ifrå optimalt med mitt oppsett men det har funka fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner enormt mye med å søke og lese her på forumet bla.

Men siden eg har lært den harde måten kan eg jo fortelle litt kjapt.

har du preface eller facelift motor? facelift er best egnet til turbo pga lav komp org 8.8:1.

Har du facelift kan du kjøre med chip, men da begrenses effekten automatisk, i tilleg er det mange som ikke får det til å fungere slik det skal med chip og triksing md lmm osv osv. Vil derfor anbefale deg å finne et rimelig datasprut som er ferdig tilpasset din motor om du ikke er spesielt glad i ledninger og bil elektronikk.

Ebay kitet'et er sikkert helt ok det, men det følger med en masse dill dall som ikke er et must, og det er en del andre ting som hadde vært bedre å brukt di pengene på.

Til slutt, har du råd til det? og evt råd til motorhavari? Jeg spør bare fordi det er så enormt mange halv ferdige prosjekt som stopper pga økonomi/tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren min er ikke den 325'en med 2,7L med lavkomp stempler, det er en orginal 2,5L, M20 motor. Hvet ikke om det er face, elller preface ?

Turbokittet koster jo 7 K i norske, og mappinga har jeg og råd til, så har jo rå til å få montert turboen og dette, men hvis motoren ryker pga av at den ikke tåler dette, så sliter jeg litt.

Hvor mye hester får du utav 0,4 bar da på bilen din ? 170 hk er jo originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har 88 mtech 2 så har du mest sansynlig facelift motor. Den har lavere komp enn prefacelift som eg har. Bilen min er 87. Effekt har eg ikkje peiling på. 220-230 kanskje? Er som natt og dag i forhold til original 325 iallefall. Men det typiske budsjett turbo-oppskrifta på 325 er kinaturbo, intercooler, justerbar btr, 535 lmm og 535 dyser. Funker greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...