BjørnarE30 Skrevet Juli 19, 2012 Share Skrevet Juli 19, 2012 Hei, har tenkt å bygge turbo på e30'en min. er en mtech 2 325i frå 1988. 4 dørs. Skal bruke bilen til hverdags, så lurer på om det er lurt å kjøre på med en turbo, eventuellt hvor mye tåler motoren? Vil ikke tyne motoren såpass at den ryker til slutt, og vil helst ungå å sjifte stempler, for å ha turboen. har sitt litt på dette turbokittet : http://www.ebay.com/itm/BMW-E30-84-91-I ... 971wt_1185 Noen som har jobbet med turbo på samme motor som meg, og hvet om dette er en god eller dårli ide ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juli 19, 2012 Share Skrevet Juli 19, 2012 Eg bruker faktisk 325 turbo'n min som pendlebil. Ca 7 mil totalt hver dag. Har nå kjørt over to sesonger med alt originalt. Tenning, motorstyring og dyser er original 325. Kjører ikkje meir enn 0.4 bar i ladetrykk. Det er langt ifrå optimalt med mitt oppsett men det har funka fint for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Juli 19, 2012 Share Skrevet Juli 19, 2012 Du finner enormt mye med å søke og lese her på forumet bla. Men siden eg har lært den harde måten kan eg jo fortelle litt kjapt. har du preface eller facelift motor? facelift er best egnet til turbo pga lav komp org 8.8:1. Har du facelift kan du kjøre med chip, men da begrenses effekten automatisk, i tilleg er det mange som ikke får det til å fungere slik det skal med chip og triksing md lmm osv osv. Vil derfor anbefale deg å finne et rimelig datasprut som er ferdig tilpasset din motor om du ikke er spesielt glad i ledninger og bil elektronikk. Ebay kitet'et er sikkert helt ok det, men det følger med en masse dill dall som ikke er et must, og det er en del andre ting som hadde vært bedre å brukt di pengene på. Til slutt, har du råd til det? og evt råd til motorhavari? Jeg spør bare fordi det er så enormt mange halv ferdige prosjekt som stopper pga økonomi/tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjørnarE30 Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2012 motoren min er ikke den 325'en med 2,7L med lavkomp stempler, det er en orginal 2,5L, M20 motor. Hvet ikke om det er face, elller preface ? Turbokittet koster jo 7 K i norske, og mappinga har jeg og råd til, så har jo rå til å få montert turboen og dette, men hvis motoren ryker pga av at den ikke tåler dette, så sliter jeg litt. Hvor mye hester får du utav 0,4 bar da på bilen din ? 170 hk er jo originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjørnarE30 Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2012 230-240 hk er nok i massevis for meg her altså.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjørnarE30 Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2012 og vis det er mye dill der, hva trenger jeg for at dette skal bli bra ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juli 19, 2012 Share Skrevet Juli 19, 2012 Viss du har 88 mtech 2 så har du mest sansynlig facelift motor. Den har lavere komp enn prefacelift som eg har. Bilen min er 87. Effekt har eg ikkje peiling på. 220-230 kanskje? Er som natt og dag i forhold til original 325 iallefall. Men det typiske budsjett turbo-oppskrifta på 325 er kinaturbo, intercooler, justerbar btr, 535 lmm og 535 dyser. Funker greit nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå