Gå til innhold

e36 M3 OBC forbrukskalibrering


Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

Etter at jeg byttet fra 11 til 18 knappers OBC på GT´n har jeg hatt problemer med å få riktig forbruksmåling da OBC kommer fra en 318is og dermed er forhåndskalibrert for helt annen motor.

Har etter hvert lest meg frem til at Test 11 i den skjulte menyen forteller OBC info om spesifikk bil (om man har CheckControll eller ikke, motor størelse, 12/24 timers klokke, språk osv).

Men på nettet er det i alle tilfellene jeg har funnet feil motor eller M3 fra USA (mao også feil motor) som omtales og dermed finner jeg ikke korrekt enhet for Euro M3.

Håpet noen med M3 som er orginalt levert med 18 knapper OBC kunne skjekket sin OBC. Du finner EINHEIT 1 og 2 i den skjulte menyen og test 11.

Man skifter mellom EINHEIT 1 og 2 med knappene "1000" og "100" og forandrer med "10" og "1" så ikke bruk "10" og "1" :)

Begge enhetene skal hver være to sifre eller tall (eller en kombinasjon).

F.eks:

EINHEIT1 B3

EINHEIT2 FF

(OBS! jeg er ikke på jakt etter hvordan man finkalibrerer forbruk med test 20).

For å komme til test menyen trykker man på "1000" og "10" knappen samtidig. Så skriver man inn 11 med knappene "10" og "1" og trykker set/reset. Dette forutsetter at test menyen i OBC er låst opp fra før. Dette gjør man med å velge test 19 først. Da vil det stå Lock:ON om den er låst. Trykk set/reset igjen og skriv inn en to siffret kode som er summen av dagens dato (dag + måned).

Om det er den 31.03.2015 blir da summen og dermed koden 34.

Om det er den 04.08.2020 blir da summen og dermed koden 12.

Håper dette var greit forklart, dette med å låse opp OBC er det forsåvidt masse DIY om på nettet og man kan få opp masse nyttig info via test-menyen. Blandt annet nøyaktig km/t (altså uten marginene instrumentpanelet har lagt inn), digital bensinmengde på tanken i liter, digitalt spenningsnivå osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å spørre på lokale BMW verksteder, men de vet lite desverre.

De fleste av dem vet faktisk ikke om den skjulte menyen engang.

Er nok desverre slik det går når modeller som e34 og e36 begynner å bli gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...