Gå til innhold

Skal hente bil i tyskland.

Anbefalte innlegg

Hei! Når har jeg fått på plass det meste av planlegging men har et par siste spørsmål før jeg drar.

Here we go.

- Norske prøveskilter gjelder for Norge, Sverige, Finland og Danmark, ikke sant? Prøveskiltene får jeg ved å oppgi reg nr og chassienummer på bilen?(kjøpes på forhånd så klart)

- Da kan jeg kjøre bilen på de billigeste tyske prøveskiltene eller export/importskilter og så bytte til de norske prøveskiltene ved ankomst Danmark?

Røde export/importskilter skal fungere helt til du er hjemme i norge? Men du kan vel slippa unna en del mindre bry ved å kjøre med de norske skiltene når du ankommer danmark? Tyskeprøveskiltene ordner jeg samme dag som bilen blir kjøpt i tyskland?

- Når du kjører inn i danmark eller sverige må du melde deg på f.eks rød sone? Eller kan man kjøre rett igjennom disse tollstasjonen?

- Når jeg ankommer Norge. Så kan jeg velge om jeg vill betale momsen der og da eller ta den til mit lokale tollsted og så betale moms?

Er det noe annet nyttig info dere kan komme med?:)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på ditt første spørsmål. Ja, du kan kjøre på norske prøveskilt i hele norden :) Tyske eksport/importskilter kan du benytte helt til grensa til Norge. Var hvertfall slik for et par år tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nye regler der.

Kan svare deg ang tollstasjoner - hvis du skal få igjen den tyske momsen, så MÅ du huske å gå innom en tollstasjon FØR du forlater EU, dvs enten i Hirtshals eller Strömstad (f.eks.) og få eksport papirene stemplet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når jeg ankommer Norge. Så kan jeg velge om jeg vill betale momsen der og da eller ta den til mit lokale tollsted og så betale moms?

Ja. Du melder deg på rød sone. Ta med vognkort og kjøpskontrakt. Jeg vil anbefale å vente med å betale, da du slipper å kjøpe prøveskilter og derfor kan kjøre på eksportskilter helt hjem (og i 30 virkedager med det nye systemet). De vil gi deg et tollkort som sier at du har vært innom, som du må ha med når du kjører og som du leverer til ditt lokale tollsted når du skal betale momsen. En ting som er litt viktig å få med seg er at du også må betale moms for transportkostnader (dvs. 25% på flyreise, bensin, hotell, osv.).De vil nok helst ha kvitteringer, men du kommer unna med en god estimering (fikk restplass, bilen brukte lite, sov hos en venn på veien).

Jeg er litt usikker på hva du mener med mindre bry med norske prøveskilter kontra tyske eksportskilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...