Gå til innhold

M50 uten kompresjon.


Julian Sommer
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva resultatet ble etter lekkasje testen (trykkluft i tennplugghull).

Hvis du har motoren på OT merket og kammene som vist på bildet ditt, så kan du blåse trykkluft i sylinder 1. Da skal det ikke fise i eksospotten eller innsug, kun fise opp ved registerkjede, om toppdekaelet er av. Om toppdekselet er på, så kan man dra opp peilepinnen og høre luft lekkasje der. Luft lekkasje forbi stempelringer er normalt, det er kun snakk om hvos mange prosent som lekker forbi ringene.

Jeg ser jo merket på motoren, men ikke på triggerhjulet/veivhjulet..

Det er et opphold mellom tennene på hjulet, kan dette si meg noe om hjulets posisjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

Siste eier av bilen har kansje hatt toppen av? eller skjiftet regkjede å satt dette feil på?? Da vill en slå alle ventilene skjeve ??Å då vill en ikke få komp i det hele tatt.

Kan også være hjernen som ikke stemmer med bilen da vill en som regel høre at det er litt gang i den med en gang men så etter et par runder så går den runt som en sykkelpuppe!!

Hjerne med starsperre på en bil med starsperre vill en også få et lignenes problem.

Det er ikke startsperre på denne.

Fikk ingen indikasjoner på at forrige eier har gjort noe som helst med bilen, den hadde bare plutselig stoppet, og da solgte han den som den stod.

Jeg kan selvsagt sette i en annen hjerne fra en bil jeg vet er i orden, hvis noen mener dette kan gi svar på noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen indikasjoner på at forrige eier har gjort noe som helst med bilen, den hadde bare plutselig stoppet, og da solgte han den som den stod.

Om bilen kun stoppet er det høyst sannsynlig et elektrisk problem, f.eks veivsensor.

Om bilen har vært nede på kompresjon tidligere ville den kokt og fjusket før den stoppet.

Bensinpumpe går selvfølgelig?

Hva slags verdier fikk dere på kompresjonstesten fra verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinpumpa går normalt.

Kompresjonen har vært null på alle målinger, både hos verkstedet, her hjemme målt av meg selv 2 ganger, og av en hobbymekaniker som var innom og tittet kjapt på bilen.

Veivsensor har vi akkurat byttet på en annen ix. den bilen var "død" før byttet.

Jeg kan ikke mye om bil, og med denne står jeg bom fast..

Har du sett/hørt videoen vi la ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kompresjonen har vært 0 på alle målinger så er det ikke toppakning alene ihvertfall.

Da snakker vi ventilsalat, evt også hull i stempel. En eller begge. For du får ikke 0 på alle sylindre på en vanlig blåst pakning.. Og hadde pakningen vært blåst av den dimensjon så hadde kjølevannet sett ut som majones.

Da går vi nok mer i retning av skikkelig regkjederas, som også er den eneste vanlige mekaniske grunnen til at en motor stopper tvert, sett bort fra elfeil.

Ut fra filmen ser det ut som du ha oljelekasje fra toppen iallefall, om det er fra eksosport eller mellom blokk og topp er vanskelig å se. Og motoren går veldig veldig lett rundt. Tennpluggene stod i? Jeg ser coilene står i, så jeg regner med det?

Så det kan nok stemme med ingen kompresjon da.

Men da fikk jeg klarhet i det jeg har stussa på tråden i gjennom - at det var omtrent null i kompresjon. For alle argumenter var litt langsøkt om det fortsatt er kompresjon der. For det er stor forskjell på dårlig kompresjon og ingen kompresjon, og det er veldig sjelden en motor har null kompresjon om det ikke er noe skikkelig galt.

Så lenge dere har kjørt trykkluft i alle sylindre og dreid kammene slik at de står med ventilene lukket på gjeldende sylinder, og det fortsatt lekker da er det ingen tvil at det er mekaniske deler som har gitt etter.

Ser også at du har Vanos motor. Er ikke helt stø på hvordan vanosfunksjonen funker på M50, litt avhengig av turtall, og når regkjede evnt. har gluppet over isåfall, så skadene kan være ulike kontra vanlig M50.

Status er uansett at du har 0 i kompresjon, og toppen må av for å etterforske nærmere.

Når du demonterer toppen, legg merke til om toppboltene sitter hardt, og om de sitter veldig løst på noen sylindre, og noter hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye tennplugger satt i. Kjølevann og olje ser helt fint ut.

Det var blå frostvæske på, mener at det ikke er optimalt?? På mine andre Bmw'er bruker jeg kun rød.

Jeg ser heller ikke klart hvor oljen lekker, men har aldri demontert en slik topp, så vet knapt hvor toppakning på en slik motor sitter :oops:

Jeg har hatt av toppdeksel og innsug, og sett ventilene på innsugssiden. De ser ut til å åpne og lukke som de skal. Kan se ut som de har sittet fast litt, og motoren ble lettere og lettere å dra rundt etter et første "rykk" med skralla på veiva.

Har vært flere som har nevnt delvis fastbrente ventiler, "ventilheng", så naiv som jeg er monterte jeg innsug og toppdeksel igjen etter ventilene løsnet og motoren ble betydelig lettere å dra på veiva..

Har ikke fått tatt av eksosmanifold enda. Jeg driver ute, og været har ikke vært på min side.

Må vel til med traktor og jekkestropper og få løfta bilen i front, for å komme innunder og få av manifolden i underkant?

Første jeg skal gjøre er å bytte hjernen og se om det blir noen som helst forskjell.

Håper alle dere som har vært snille og hjulpet så langt, vil fortsette og komme med råd og tips!

Jeg ønsker meg en bilmekaniker i bursdagsgave.. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har opplevd at motoren dreier litt lettere etterhvert er noe rart, med mindre du ikke har turnet mot begge kanter. En motor skal jo dreies med klokka, sette fra fronten av bilen. Men ventiler som sitter fast, eller bøyd kan alltids gi etter. Bare å legge en løs avskrudd topp ned på et verkstedbord med ventiler åpen posisjon er nok til å bøye dem såvidt, så det er ikke rare styrken som skal til før de får skader.

Jekker du opp bilen foran så kommer du under å får skrudd av de 6 skruene på manifoldene. 3 på hver. Ellers kan du prøve om du får skrudd dem av direkte på toppen (med forsiktighet).

Har du tatt av innsug og toppdeksel er det ikke mye ekstrajobb å ta av toppen. Bare å holde tunga rett i munn og følge instruksjonene nøye. Men det er trangt og knotete i iX. Siden min skulle bygges om skrudde jeg av panser og frontstykke også, og da blir det mer lettfattelig å gjøre. Men panseret av burde være nok for at det skal gå enkelt.

Last ned en Bentley E36 manual fra nettet (google/x etc) og se seksjon 113 og 117 og print de ut, det var de jeg brukte for demontere. Der sto det godt og bra forklart. Det står selvfølgelig at du trenger noe spesialverktøy, noe du ikke trenger.

Men om du er usikker på noen måte om du har gjort en korrekt sylinderlekasjemåling så burde du få fagfolk til å dobbelsjekke det for deg før du tar av toppen. For toppakningen din er etter alle solemerker inntakt. Men om du ikke har oversett noe elementært så skal det være bøyde ventiler/ødelagte stempler.

Det må vel finnes noe billige polakker med skrulyst på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen har ihvertfall INGENTING med kompresjon å gjøre ;) når du tar sylinderlekk. måling må selvfølgelig motoren dreies rundt for å få målt alle sylindere i kompresjonstakten, når kammene står som de gjorde på bildet på forrige side kan du måle lekkasje på sylinder 1 osv. Som jeg har skrevet tidligere er en skrutrekker i plugghullet alt du trenger for å finne ut om syl 1 er i ød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...