Jump to content

M50 uten kompresjon.


Julian Sommer
 Share

Recommended Posts

Vi driver nå med en annen 525ix vi har. Denne har ingen kompresjon.

Registerkjede, kammer og stempler flytter (såvidt vi kan forstå) fint på seg når vi drar den på starteren, men

ingen kompresjon finnes. Ingen ulyder. Hva kan forårsake dette?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første jeg tenker er vel stempelringer, eller gåen toppakning.. Virker litt rart at alle stempelringer skulle ryke på en gang, eller at toppakningen har blåst ut på alle sylindere. :?: Skulle vel også lagd litt ulyder hvis stempelringene var game over.. Er det ingen kompresjon på noen sylindere? Ingen fiselyder rundt toppen heller? Hvis du prøver å dra den på veiva med skralle er det kanskje litt lettere å høre ulyder, enn hvis du drar den på starter?

- Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke hører no rasling eller noen fiselyd rundt blokk/topp, skru av ventildeksel og sjekk at alt er i orden der; ventiler, løftere(hydrauliske), fjærer, kammer, kjede. Hvis kamkjede er røket/hoppet av og/eller ventilene ikke lukker/er ødelagt vil du jo heller ikke få noe komp. Har du hatt gang på motoren? Eller var den død når du kjøpte den?

- Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Var død da den ble kjøpt. Fikk beskjed om at det kunne være registerras, men det er det altså ikke. Har hatt av toppdekselet. Registerkjede går rundt som det skal, og kammene går fint rundt. Men om ventilene lukker vet jeg jo ikke. Er det da det vil komme fiselyd, dersom ventilen(e) ikke lukker? Ser ikke selve ventilene ved bare å ha av toppdekselet. Er det noe mer det går an å demontere, uten å skru av innsuget og hele toppen?

Link to comment
Share on other sites

blir ikke null komp ved å time 180grader feil.. jeg tenker skeive ventiler. ta av toppdekselet og tørn motoren til veksling og bruk trykkluft (sylinderlekkasjemåling) i plugghullet så finner du ut hvor det lekker!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags indikasjoner har du på at det er dårlig kompresjon? Bludrer motoren når du prøver å dra den på starteren? Er oljen fin? Majonesaktig?

Første bud er å dreie rundt motor uten tennplugger for hånd og sjekke at den dreier fritt.

Deretter ta en kompresjonstest. Da finner du ut hvor landet ligger.

Du kan også sjekke at den står i TDC med en liten flattrekker gjennom plugghølet og notere kamlobeposisjon.

Normalt så starter en motor med bøttelav kompresjon, den harkler seg i gang.

Jeg tror dette er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...