Gå til innhold

Tolkning av symptomer og feilkoder fra diagnosekontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde håpet noen kunne hjelpe meg med noen problemer med min kjære bimmer, en 99.mod 520i Touring, dobbel vanos.

Har vært og hatt diagnosekontroll, de var litt usikre der hva det kunne være. Hadde håpet noen andre har vært borti samme feilkoder og symptomer jeg har. Tar gjerne i mot synsing/meninger/erfaring fra andre med kjennskap til lignende problemer. På forhånd takk!

Feilkoder fra Diagnosekontroll:

8 – MS41: Innsprøytningsventil/-dyse, syl. 1 kretsfeil

8 – Luftmasseføler/luftmengdeføler – kretsfeil

203 – Oppvarmet oksygenføler, syl. 4-6 – område-/funksjonsfeil

228 – Blandingskontroll , syl. 4-6 – område-/funksjonsfeil

241 - Forbrenningssvikt – syl. 4

242 – Forbrenningssvikt – syl. 5

243 – Fobrenningssvikt – syl. 6

Symptomer fra kjøring:

Varsellampe for motorfeil lyser i dashbord.

Bilen går litt ujevnt på tomgang, både ved kald og varm motor.

Ved kjøring er gassresponsen veldig treg, og derav redusert akselerasjon.

Ved normal kjøring mellom 2000-3000 omrd fungerer bilen tilnærmet som normalt, trekker bra, forbruk virker ok, ingen problemer med å holde trafikk og fart.

Men ved kjøring i lengre bakker typisk 2-3min+, begynner motoren gradvis og miste moment og turtall. Den trekker bra de første minutta, men så er det akkurat som den gradvis begynner og ”kveles”. Da nytter det verken og gi på gass eller gire ned, der er akkurat som motoren har ”gitt opp” og bare gradvis reduserer farten. Farten synker ofte ned til ca 50kmt, uten å ha mulighet til å øke farten før bakken er over. Når over bakken fungerer bilen fint i området 2-3000 omrd igjen.

Håper noen kan hjelpe en student med relativt magert budsjett i feilsøkingen. Hadde vær greit å treffe med riktig reperasjon før lånekassens kroner er brukt opp!

Igjen- takk for eventuell innspill!

Skrevet

Du ser du får en feil på luftmassemåler.

Denne kan utløse feilkoder fra andre kilder og skape dårlig gange pluss feiltenning.

Bytt luftmassemåler :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei, og takker for svar!

Har nå rensa LMM, og det førte til at jeg ikke får opp feilmelding på denne lenger.

Men, motorlampa kommer opp etter 5minutters kjøring likevel. (etter sletting av feilkoder)

Feilene som forsatt kommer er forbrenningsvikt og feil med oksygenføler.

Kan disse feilene skylles at motoren suger falsk luft??

Har hatt den inne på et verksted, og de mente å ha funnet en slange som var dårlig.

Takker for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...