Gå til innhold

Kjølesystem og vannlekkasje


glennk
 Share

Anbefalte innlegg

Har to problemer idag som har oppstått etter kjøp av en E39 1998 523 Automat Sedan.

1. I 1.gear går viften sammen med gasspedalen. Det hørest ut som en Scania lastebil.

Har byttet aktre kjøleslange på motor.

Det er også en slangs "slite-lyd" fremme under bilen når eg kjører sakte og i harde oppover bakker.

Kan også nevne at det er at par putre-hull i eksosen.

2. Når eg bremser og svinger kraftig skvulper det vann en plass under setet/fotbrønnen.

Det ser ikkje ut til å være lekkasje på dør etter hageslange-test.

Håper noen kan fortelle meg noe om hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo du :)

Jeg har faktisk det samme problemet me vifta på min e39 520i 1998 mod, som skjer av og til men går vekk etter jeg har skrudd av å på bilen. men problemet oppstår sjeldent, har forsket litt på det men finner ikke ut for mye ang det.

puttring fra eksos ? er det fjusking fra motor?, viss ikke er det nokk en liten lekasje.

hører du skuvlping godt innvendi ? førerside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Putrer litt fra eksos når eg slipper gassen stillestående, det er vell det eneste som er hørbart. En mekkaniker fikk bort problemet ved å lufte systemet og gi langt gass-pådrag.

Eg e usikker på kordan fjusking hører ut, kan du beskrive?

2. Det er på førersiden bak det skvulper ja. Alle synlige områder er tette, unntatt en bunntopp opp til bakre fotbrønn på førersiden. Eg regner med det ikkje blir så mye skvulping der pga skummet under teppet, så eg misstenker at vannet ligger lengre bake, under setet og litt lengre bak kanskje? Hører vannet godt ved hard bremsing fra 3-0 km/t i førerstolen i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftelyd er vel helt normalt når man har kjørt i sakte fart/stått stille eller om varm motor har stått blir viskosekoblinga varm og vifta kobler inn når du kjører, dette høres godt på 1. gir.

Kjøleslange akter? Er vi på båt? :)

Slitelyd? Har du automat? Inntreffer dette på 1.gir?

Sjekk etter vann i hjulbrønn og under teppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har Automatgear

2. Reservehjulsbrønn var våt før skvulpe lyden kom. Grunnet feil pakkning til "hviteblinkers-baklys" på pass.side (batteriside). Men nå er det er tørrt der.

Det er kun dette og kjøleslangen bak på motoren som er byttet før skvulpelyden kom.

Hvor finner eg "dreneringer" som e60530dnevner?

1. Viftelyd som går med gassen i er muligensvis løst, skal sjekke dette grundigt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det første gir det er snakk om? Isåfall er det ganske vanlig med litt uling da, hvertfall på E39n til fadern og flere andre automatbiler jeg har kjørt.

Hørest i 1.gear når under ca. 20km/t.

Men kommer og ved tunge bakker/fjelloverganger i alle hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://yourlisten.com/channel/content/16907742/Uling_i_1_og_2gear

Slik hører ulingen ut.

Lytt etter ulingen. Hørest fra 1:55 og veldig godt fra 2:40. Utendørs fra 4:26.

Hardkjøringen er for å fremprovosere mer lyd. Men det er kun denne som kommer.

Har og trillet i nedoverbakke og tatt gearkassen i nøytral. Da virker det som lyden forsvinner helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...