Jump to content

Kjølesystem og vannlekkasje


glennk
 Share

Recommended Posts

Har to problemer idag som har oppstått etter kjøp av en E39 1998 523 Automat Sedan.

1. I 1.gear går viften sammen med gasspedalen. Det hørest ut som en Scania lastebil.

Har byttet aktre kjøleslange på motor.

Det er også en slangs "slite-lyd" fremme under bilen når eg kjører sakte og i harde oppover bakker.

Kan også nevne at det er at par putre-hull i eksosen.

2. Når eg bremser og svinger kraftig skvulper det vann en plass under setet/fotbrønnen.

Det ser ikkje ut til å være lekkasje på dør etter hageslange-test.

Håper noen kan fortelle meg noe om hva som er galt.

Link to comment
Share on other sites

hallo du :)

Jeg har faktisk det samme problemet me vifta på min e39 520i 1998 mod, som skjer av og til men går vekk etter jeg har skrudd av å på bilen. men problemet oppstår sjeldent, har forsket litt på det men finner ikke ut for mye ang det.

puttring fra eksos ? er det fjusking fra motor?, viss ikke er det nokk en liten lekasje.

hører du skuvlping godt innvendi ? førerside?

Link to comment
Share on other sites

1. Putrer litt fra eksos når eg slipper gassen stillestående, det er vell det eneste som er hørbart. En mekkaniker fikk bort problemet ved å lufte systemet og gi langt gass-pådrag.

Eg e usikker på kordan fjusking hører ut, kan du beskrive?

2. Det er på førersiden bak det skvulper ja. Alle synlige områder er tette, unntatt en bunntopp opp til bakre fotbrønn på førersiden. Eg regner med det ikkje blir så mye skvulping der pga skummet under teppet, så eg misstenker at vannet ligger lengre bake, under setet og litt lengre bak kanskje? Hører vannet godt ved hard bremsing fra 3-0 km/t i førerstolen i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Viftelyd er vel helt normalt når man har kjørt i sakte fart/stått stille eller om varm motor har stått blir viskosekoblinga varm og vifta kobler inn når du kjører, dette høres godt på 1. gir.

Kjøleslange akter? Er vi på båt? :)

Slitelyd? Har du automat? Inntreffer dette på 1.gir?

Sjekk etter vann i hjulbrønn og under teppene.

Link to comment
Share on other sites

Bilen har Automatgear

2. Reservehjulsbrønn var våt før skvulpe lyden kom. Grunnet feil pakkning til "hviteblinkers-baklys" på pass.side (batteriside). Men nå er det er tørrt der.

Det er kun dette og kjøleslangen bak på motoren som er byttet før skvulpelyden kom.

Hvor finner eg "dreneringer" som e60530dnevner?

1. Viftelyd som går med gassen i er muligensvis løst, skal sjekke dette grundigt senere.

Link to comment
Share on other sites

Er det første gir det er snakk om? Isåfall er det ganske vanlig med litt uling da, hvertfall på E39n til fadern og flere andre automatbiler jeg har kjørt.

Hørest i 1.gear når under ca. 20km/t.

Men kommer og ved tunge bakker/fjelloverganger i alle hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

http://yourlisten.com/channel/content/16907742/Uling_i_1_og_2gear

Slik hører ulingen ut.

Lytt etter ulingen. Hørest fra 1:55 og veldig godt fra 2:40. Utendørs fra 4:26.

Hardkjøringen er for å fremprovosere mer lyd. Men det er kun denne som kommer.

Har og trillet i nedoverbakke og tatt gearkassen i nøytral. Da virker det som lyden forsvinner helt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...