Gå til innhold

Små trøbbel med 520 E39 -97, kamføler / veivføler


mrvelander
 Share

Anbefalte innlegg

Effekt tap og stopper opp av og til, medfølgende litt startvansker.

Bror fikk tatt diagnose på den og da kom dette opp:

DSC_1161.jpg

DSC_1160.jpg

DSC_1159.jpg

Spørsmålet er først og fremst opp i mot kamføleren, men hvis noen forstår hva i allverden de andre tingene er så rop ut :)

Har forstått at det er svakhet på orginale kamfølere på E39. Og jeg behøver å vite hvilken jeg skal bytte og hvor den er lokalisert... har søkt i 2dager på forumet og nett, og står helt fast. Innsug eller eksos føler? Er litt forvirret om det er 2følere på denne. motoren er vel en m52b20 om jeg ikke er helt på bærtur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje at eg skjønna så mykje av bildene frå diagnosa du har tatt men veit av erfaring at veivakselføler som er dårlig/defekt gjør at bilen oppfører seg akkurat sånn som du beskriver. Går dårlig, stopper iblant og kan være meir tungstarta enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt klart orginal føler ja!:) Takk for innspill! Noen som kan guide meg hvor den sitter eventuelt link til DIY om det finnes? Har ikke funnet noe så langt på verken kam eller veiv. Bilder hadde vært flott også. Gjøres jobben under ifra?

Må legge til; Syns det er merklig at check engine ikke lyser for en feil som denne^^

Update: Fant føleren nå:) satt forsåvidt greit til men den kontakten under innsuget...uff.. må jeg demontere innsuget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør det på preface biler før 9/98 (M52). Etter det er det annerledes føler med kontakt der nede (M52TU).

Tar av oljefilterlokket ja, så får du trykket handa inni der.

Så skal låsen på kontakten trykkes ned for å frigjøre den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt trøbbel å trekke opp kabelen samtidig som låsen trykkes inn.

så derfor trekker jeg ledningen opp mellom innsugskanalene og bruker ene hånden til å trekke i kabelen mens den andre trykker på låsemekanismen.

husk å ta rett ledning, da begge ligger nærmt hverandre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode kommentarer her, bommet bilia idag, stengte 15.. og det ble litt sent på byen igår hehe;) så det order seg vel på mandag:)) Forhåpentlig løsner jeg riktig kontakt.. tross alt 50/50 sjanse ;) haha

Gratulerer med gull medal i håndball ikveld! Hipp hipp!

Bilder kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør det på preface biler før 9/98 (M52). Etter det er det annerledes føler med kontakt der nede (M52TU).

Tar av oljefilterlokket ja, så får du trykket handa inni der.

Så skal låsen på kontakten trykkes ned for å frigjøre den..

Kontakten satt så godt hos meg, så når jeg trykket ned for å frigjøre den så kom den ikke.. Så jeg brukte et tynt skrujern til å bende av fjæra. OBS: Ikke mist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...